کد خبر : 54195
انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ - 11:09
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

بررسی نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده همزمان با آغاز به کار ستاد انتخاباتی ترامپ

بررسی نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده همزمان با آغاز به کار ستاد انتخاباتی ترامپ

هفته‎ی گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده ستاد انتخاباتی خود را در فلوریدا رسما افتتاح کرد و در اولین سخنرانی انتخاباتی در حضور هزاران نفر از هوادارانش شدیدا به جبهه‎ی مقابلش تاخت.


به گزارش سایت خبری مدآرا، محمد مهاجرانی، روزنامه نگار و کارشناس بین الملل در یادداشتی که در اختیار مدارا قرار داد نوشت: در انتخابات این دوره‌ی ریاست جمهوری آمریکا جمهوری خواهان از ابتدا بر روی ترامپ به اجماع نظر رسیده اند اما در طرف مقابل، دموکرات‎ها پر تعداد ظاهر شده اند اگرچه به نظر می‎رسد در نهایت رقابت اصلی بین برنی سندرز و جو بایدن باشد.

نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا یکی از پیچیده ترین سیستم‎های انتخاباتی در جهان است. اگرچه نظام انتخاباتی آمریکا تک مرحله‎ای است اما رئیس‎جمهور آمریکا با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‎شود بلکه مجمعی متشکل از ۵۳۸ عضور وظیفه‎ی انتخاب رئیس جمهور را دارند و هر نامزد که بتواند حداقل ۲۷۰ رای الکترال را کسب کند رئیس جمهور خواهد شد؛ البته ممکن است شخص منتخب آرا مردمی کمتری نسبت به رقیبش داشته باشد. اتفاقی که در انتخابات اخیر آمریکا رخ داد و هیلاری کلینتون تعداد آرا مردمی بیشتری کسب کرد اما در نهایت ترامپ در کسب آرای الکترال از وی پیشی گرفت و به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب گردید.

در قانون اساسی آمریکا فرایند انتخابات در یک روز خلاصه شده است اما شهروندان آمریکایی می‎توانند از روز های قبل از انتخابات از طریق پست، اوراق انتخاباتی خود را ارسال کنند و به صورت غیر حضوری در انتخابات شرکت کنند، اوراقی که شامل انتخاب آن ها برای اعضای مجمع گزینندگان و در طرف دیگر رئیس جمهور مورد نظر و معاونش است.

اعضای مجمع گزینندگان هر ایالت که صاحبان رای‎های الکترال هستند بایستی به فردی که بیشترین آرا در آن ایالت را کسب کرده، رای دهند بدین ترتیب ایالاتی همچون کالیفرنیا و تگزاس با ۵۵ و ۳۸ رای الکترال بیش ترین تاثیر را در انتخاب رئیس جمهور آمریکا دارند.

دموکرات‏‎ها که در نبرد انتخاباتی قبلی از ابتدا خود را پیروز میدان تلقی می‎کردند بنظر می‎رسد در این دوره با احتیاط بیشتری پا به عرصه گذاشتند و آنطور که از سخنرانی‎های نامزد هایشان پیداست آنها برای جلب نظر طبقه‎ی متوسط آمریکا به سمت سوسیالیسم در حرکت هستند موضوعی که ترامپ در اولین سخنرانی انتخاباتی خود به آن اشاره کرد و تاکید کرد آمریکا هرگز سوسیالیست نمی‎شود.

تحصیل و خدمات بهداشتی رایگان و دفاع از حقوق اصناف و کارگران، از جمله شعار هایی است که هر دو نامزد اصلی دموکرات‎ها مطرح می‎کنند. برنی سندرز از همان ابتدای جوانی خود را یک سوسیالیست معرفی کرده و زمانی که در سال ۱۹۹۰ وارد مجلس نمایندگان شد واشنگتن پست از وی به عنوان اولین سوسیالیست راه یافته به مجلس نمایندگان آمریکا نام برد و وی ۱۷ سال مستقل و با برند سوسیالیستی در این مجلس حاضر بود.

پیرمرد ۷۷ساله‎ی یهودی پس از ورود به جمع دموکرات‎ها،سه دوره نیز سابقه‎ی حضور در مجلس سنا را در کارنامه ی خود دارد و در نهایت پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶در رقابت درون حزبی از هیلاری کلینتون شکست خورد و به نفع وی از جریان انتخابات خارج شد اما در این دوره بنظر می‎رسد شانس پیروزی وی در رقابت با هم حزبی دیگرش جو بایدن بیشتر باشد برای مثال سندرز موفق شد ظرف سه و نیم ساعت پس از تشکیل ستاد انتخاباتی‎اش، یک میلیون دلار کمک های مردمی جمع آوری کند که این حجم از اهدای کمک های مردمی در تاریخ آمریکا بی سابقه است لذا این موضوع نشان از مقبولیت وی در بین هم فکرانش دارد.

جو بایدن دموکرات نیز این بار برای بار سوم شانس خود را برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا آزمایش می‎کند. جو پیش‎تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ پس از اتهام سرقت ادبی در یکی از سخنرانی هایش با فشار رسانه ها مجبور به استعفا شد و در سال ۲۰۰۸ نیز در رقابت با باراک اوباما شکست خورد و در نهایت به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

در طرف مقابل دموکرات ها نیز ترامپ اگرچه به لطف دلارهای نفتی اعراب، موجب رونق اشتغال در ایالات متحده شده است اما تاکنون موفق به اجرای هیچ یک از وعده هایش در انتخابات اخیر نبوده است. در دیپلماسی و تبین راهبرد ایالات متحده در مواجهه با جامعه‎ی جهانی نیز هر روز اوضاعش وخیم تر می شود و هر لحظه ممکن است ترامپ در باتلاقی عظیمی فرو رود که رویای ریاست مجددش بر آمریکا را به کلی بر باد دهد.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است