معاون رئیس جمهوری با تشریح جزییات اقدامات دولت برای جبران خسارات سیل در مناطق سیل زده، گفت: بر اساس گزارش قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده در مجموع ۳۸ هزار میلیارد تومان خسارات مربوط به سیل ابتدای امسال بوده است.
نوبخت افزود: برای جبران این خسارات تقسیم کار بین بخش های مختلف انجام شده است.

وی گفت: ۲۳ هزار میلیارد تومان از این خسارات قرار است از ردیف های مختلف دولتی و بودجه تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات پرداخت می شود که بانک ها برای تامین آن اعلام آمادگی کردند.

معاون رئیس جمهوری گفت: همزمان با وقوع سیل بی سابقه در کشور با یکی از شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ مواجه هستیم که این موضوع شرایط سختی را برای جبران خسارت ۳۸ هزار میلیارد تومانی سیل ایجاد کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت تاکنون ۳,۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت مناطق سیل زده به خزانه واریز کرده است.

وی ادامه داد: دیروز در هیات دولت جزئیات پرداخت ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت دیگر به مناطق سیل زده به تصویب رسید.

معاون رئیس جمهوری افزود: بر اساس مصوبه دیروز هیات دولت، یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی ابنیه و راه ها، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اماکن شهری و روستایی و یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای خسارات وارد شده در بخش آب برق و فاضلاب اختصاص می یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: پیش از این دولت وضعیت پرداخت خسارات وارده به بخش کشاورزی را نیز مشخص کرده بود.

وی اضافه کرد: در جلسات آتی هیات دولت درباره جبران خسارات وارده به بخش صنعت نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید گفت: برای رونق تولید و اشتغالزایی در کشور ۸ برنامه تهیه شده که از طریق دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف اجرا می شود.

نوبخت ادامه داد: با اجرای این برنامه ها ۹۸۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود که جزئیات مربوط به آن مشخص شده است به طوری که هر وزارتخانه و دستگاه می‌داند که چه میزان اشتغال زایی از طریق کدام منابع مالی انجام خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح های اشتغالزایی ۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که بانک ها آن را پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به گلایه ها و انتقاداتی که نسبت به عملکرد بانک ها صورت می گیرد اظهار داشت: از جمله این گلایه ها این است که چرا بانک ها تسهیلات را به سرعت پرداخت می‌کنند که در پاسخ باید گفت عملکرد بانک ها در اجرای تعهدات روشن است و آنها به خوبی این اقدام را انجام دادند.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر مشکلی در بخش تعهدات بانک‌ها بوده مربوط به موسسات مالی غیرمجاز بوده و مشکل عمده ای از سوی بانکها و موسسات قانونی وجود ندارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در خصوص نظام بانکی کشور بی انصافی صورت گرفته است اضافه کرد: بخش عمده بودجه مربوط به اشتغال زایی از طریق منابع بانکی صورت خواهد گرفت و منابع مالی دولت براساس قانون بودجه صرف اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی خواهد شد.

وی گفت: برای سال جاری ۶۶ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه برای طرح های عمرانی اختصاص یافته و سال گذشته نیز ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده بود.

نوبخت ادامه داد: سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید تضمینی گندم تا چند روز اخیر بوده که تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و کمتر از ۱۰ درصد باقی مانده است./ ایرنا