کد خبر : 82080
انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - 04:28
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

از تحولات عراق چه خبر؟

از تحولات عراق چه خبر؟

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق که ائتلاف سائرون را در انتخابات پارلمانی سال گذشته رهبری کرده بود روز جمعه خواستار تحریم جلسات پارلمان این کشور، و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. ائتلاف سائرون در انتخابات سال گذشته بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورده بود.


به گزارش سایت خبری مدآرا،آنطور که رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند شمار کشته شدگان ناآرامی‌های عراق به ۶۵ نفر رسید و تنها در روز جمعه ۱۹۰ نفر نیز در درگیری‌های بغداد زخمی شدند. در همین حال شبکه سومریه نیوز عراق به نقل از یحیی رسول، سخنگوی رسمی عملیات مشترک عراق اعلام کرد: هیچ دستوری درباره اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان وجود ندارد و نیروهای امنیتی از تظاهرکنندگان و املاک در برابر خرابکارانی که به دنبال ویرانی کشور هستند، حمایت می‌کنند.

مقامات عراق روز جمعه نیز اعلام کردند، “تک‌تیراندازان ناشناس” اقدام به قتل چهار تن از جمله دو غیرنظامی و دو نیروی امنیتی در بغداد کردند. گروه اطلاع‌رسانی امنیتی در بیانیه‌ای از کشته شدن دو نیروی امنیتی و دو شهروند عراقی در مرکز بغداد به ضرب گلوله تک‌تیراندازان ناشناس خبر داد.

به گزارش یورونیوز اما صدای تیراندازی شامگاه جمعه همچنان در بغداد شنیده می‌شود. بنابر گزارش‌ها، تک تیرانداز‌ها در پشت بام‌های پایتخت مستقر شده‌اند و معترضان را حتی بصورت انفرادی در خیابان‌ها نشانه می‌گیرند. دست‌کم سه نفر نیز در شهر دیوانیه در جنوب عراق، در جریان یورش معترضان به ساختمان‌های دولتی کشته شدند.

تظاهرات معترضان به فقر و ضعف خدمات عمومی در روز جمعه نیز منجر به درگیری بین شرکت کنندگان در تظاهرات و نیرو‌های امنیتی عراق شد. آخرین تحولات عراق را در گزارش زیر می‌خوانیم:

مقتدی صدر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق که ائتلاف سائرون را در انتخابات پارلمانی سال گذشته رهبری کرده بود روز جمعه خواستار تحریم جلسات پارلمان این کشور، و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. ائتلاف سائرون در انتخابات سال گذشته بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورده بود. مقتدی صدر از نمایندگان عضو ائتلاف سائرون خواست تا در واکنش به تحولات این کشور از شرکت در نشست‌های پارلمان خودداری کنند.

ائتلاف سائرون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعلیق عضویت ما در پارلمان به نخست وزیر و تلاشش برای پاسخگویی به خواسته‌های تظاهرکنندگان بستگی دارد.

از سوی دیگر سه کشور کویت، قطر و بحرین روز جمعه به اتباع خود توصیه کردند تا از سفر به عراق خودداری کنند. مقامات این سه کشور در واکنش به تحولات عراق از شهروندان خود که در این کشور به سر می‌برند نیز خواستند تا «فورا» خاک این کشور را ترک کنند.

نیرو‌های امنیتی عراق روز جمعه نیز در بغداد، پایتخت این کشور به روی معترضان آتش گشودند. در جریان درگیری بین تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی یک نفر مجروح شد.

تیراندازی ماموران پلیس عراق به سوی تظاهرکنندگان در بغداد در حالی صورت گرفت که آیت‌الله علی سیستانی با انتقاد از دولت و مجلس این کشور، از نیرو‌های امنیتی و معترضان خواسته است تا از خشونت بپرهیزند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به موج اعترضات در این کشور وعده داده است که دولت مطالبات تظاهرکنندگان را پیگیری خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق در سخنان خود مطالبات معترضان را «بر حق» دانست و خواستار حفظ آرامش در کشور شد. وی همچنین ضمن دادن وعدۀ اصلاحات، اعلام کرد که دولت به خانواده‌های نیازمندی که درآمد کافی ندارند کمک مالی خواهد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین در واکنش به اظهارات نماینده آیت الله سید علی سیستانی درباره وضعیت کنونی این کشور تاکید کرد، مرجعیت دینی بار دیگر ثابت کرد که قوت قلب و مشعلی است که مسیر هدایتگری را در روزهای دشوار روشن می‌کند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی که روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه ایراد کرد گفت، مرجعیت دینی موضع خود را در قبال رویدادهای تاسف برانگیز کشور اعلام و هرگونه حمله به اموال دولتی و خصوصی و نیز حمله به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را محکوم کرد.

احمد الصافی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفته بود: دولت باید تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند و از سهمیه‌بندی دست بردارد. انجام اصلاحات یک ضرورت است و باید به آن عمل کرد. رؤسای سه‌گانه باید تدابیر عملی را در این باره اتخاذ کنند. پارلمان عراق از طریق فراکسیون اکثریت پارلمانی که باید روش خود را تغییر دهد مسؤولیت بزرگتری در این زمینه برعهده دارد.

عبدالمهدی در ادامه خاطرنشان کرد: مرجعیت دینی از تمام گروه‌ها خواست تا رویکرد خود را در خصوص تعامل با مشکلات کشور تغییر دهند.

هشدار مالکی نسبت به “خرابکاران نفوذی” در اعتراضات عراق

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر اسبق عراق نیز از تظاهرکنندگان “که به دنبال اصلاح و تحقق خواسته‌های مشروعشان هستند،” خواست تا نسبت به کسانی که قصد خرابکاری در تظاهرات را دارند، محتاط باشند.

وی بر ضرورت توجه به خواسته های مردمی و زیر نظر گرفتن کسانی که فتنه ایجاد کرده و نهادها را هدف قرار می‌دهند، تأکید کرد.

المالکی در ادامه همچنین ضمن تأکید بر ضرورت حفاظت از اعتراضات، از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست که فضای مناسبی را برای معترضان ایجاد کرده و امنیت کشور را حفظ کنند.

العبادی هم انتخابات زودهنگام در عراق را خواستار شد

حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق و رئیس ائتلاف “النصر” عراق با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در فیس‌بوک، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت قانونی شد.

وی همچنین پیشنهاداتی را برای مهار اوضاع مطرح کرد.

العبادی گفت: برای اطمینان از پاسخگویی بهتر به خواسته‌های مردم باید انتخابات هر چه زودتر برگزار و دولت قانونی تشکیل شود که بتواند وظایف ملی خود را در یک محدوده زمانی تا ۲۰۲۰ انجام دهد.

نخست‌وزیر سابق عراق همچنین خواستار تشکیل یک “دادگاه کیفری فساد” مستقل و متشکل از قضات مشهور به بی طرفی و دارای تخصص بین‌المللی و همچنین از بین بردن سوء ظن‌های مربوط به فساد در دستگاه قضایی شد.

طبق گفته حیدر العبادی، این دادگاه موظف است تمامی پرونده‌ها را باز کرده و فاسدان را تا سال ۲۰۲۰ به دادگاه‌های مربوطه تحویل دهد.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است