کد خبر : 89910
انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - 07:30
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پیشنهاد دولت بود/ ۲-۳ بار با این پیشنهاد مخالفت کردم/ مردم اعتراض داشتند و حق هم داشتند

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پیشنهاد دولت بود/ ۲-۳ بار با این پیشنهاد مخالفت کردم/ مردم اعتراض داشتند و حق هم داشتند

حجت‌الاسلام رئیسی صبح امروز در اجلاسیه مدرسان حوزه علمیه در اصفهان اظهار داشت: معتقدیم محوریت فقه پاسخگوی همه نیازهای ماست؛ علی‌رغم این‌که کارهای بزرگی انجام شده امروز سؤالات بسیاری پیش رو داریم که حوزه و محققان در عرصه قضایی باید به آن پاسخ بدهند.


به گزارش سایت خبری مدآرا، رئیس قوه قضائیه گفت: وظیفه علما و بزرگان این است که ضمن مجهز شدن خود به آخرین یافته‌ها بتوانند سؤالات را پاسخ دهند؛ در تمام عرصه‌های این نظام با وجود پیچیدگی‌های که وجود دارد، باید فقه حکومت کند.

وی افزود: عرصه دیگری که وظیفه روحانیت است بعد از شناخت، تبلیغ است، رساندن پیام دین به مشتاقان امری بسیار مهم و ضروری است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگر هر فردی برای خدا کار نکند موفق نخواهد شد و نظام قدسی حرکت این چنینی را برنمی‌تابد؛ عمل به دین موضوع مهمی بوده که نباید فراموش شود و از مهم‌ترین اهداف انبیای الهی بوده که در بیانیه گام دوم هم به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی عدالت نیست، گفت: در کردستان در جمع روحانیون شیعه و سنی عنوان کردم هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی پذیرد که دیدم این صحبت چه ناراحتی بین ضد انقلاب ایجاد کرد.

رئیسی ادامه داد: آن چه در عرصه جهانی مشاهده می‌شود شروع هجمه‌ رسانه‌ای است که اهداف شوم خود را به ثمر رسانند و شما مشاهده کردید که این بیداری اسلامی فرصتی دیگر را فراهم آورد.

رئیس قوه قضائیه افزود: می‌خواهند با انواع حیله‌ها ما را را از میدان فساد‌زدایی دور کنند اما از امیر مؤمنان آموخته‌ایم که نباید از این عرصه شانه خالی کرد.

وی بیان داشت: نظام ما در درون خودش مبارزه با فساد دارد، مردم هم باید احساس عدالت کنند، هر کوی و برزنی که می‌روند احساس کنند ملجا و پناهشان است؛ برخی این موضوع را دور می‌پندارند، در حالی که ما نزدیک می‌دانیم چرا که هر جا با اراده ورود داشته‌ایم موفقیت حاصل شده است.

رئیسی اذعان داشت: در این عرصه هم با اراده وارد شدم و از زخم زبان‌ها نهراسیدم و به حاشیه‌سازی‌هایی که می‌خواهد از حرکت اصلی که ضرورت است ما را دور کند، توجه نکردم.

 

در برخورد با فساد جناح و قدرت برایمان اهمیت ندارد

وی بیان کرد: رهبر انقلاب با تاکید بر مقاومت و مردم با ایستادگی اثبات کردند تنها راه برون رفت به دستان جوانان این کشور است؛ راهبر مقاومت امروز جواب داده و تمام لایه‌های اجتماعی را پر کرده و حتی کسانی که طرفدار مذاکره بودند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی به جز مقاومت وجود ندارد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه به گردن هم انداختن تقصیرها توسط دولت‌ها و مجلس‌ها و همدیگر را به فساد متهم کردند، درست نیست، تصریح کرد: روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز این مسأله را تیتر کردند، سایت‌های خارجی هم در این فضا دمیدند تا باور این چنین نامطلوب را ایجاد کنند که گویا فساد خیلی جاها را فرا گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید منصفانه نسبت به همه این پرونده‌ها رسیدگی کنیم تا دغدغه مردم آرام بگیرد، تأکید کرد: اراده حاکم برخورد است، نه جناح و وابستگی و نه قدرت و ثروت می‌شناسد.

رئیسی با بیان این که اقدام دیگر که صیانت از دست اندرکاران است، اذعان داشت: ۴ سال پیش قانون اعلام اموال مسؤولان تصویب شد اما آئین‌نامه‌اش خاک می خورد که زمانی که آمدم آئین‌نامه آن را تدوین کردیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که تنها خط قرمز، بی‌استناد رای دادن و صحبت کردن است، تأکید کرد: اما دیگر هر شخصی در هر جایگاهی باشد شاهد یک اقدام متفاوت در برخورد با مفسدان اقتصادی است.

 

توضیحات رئیس دستگاه قضا از جزئیات جلسه سران قوا درباره سهمیه‌بندی بنزین

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین، گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است نسبت به مدیریت مصرف سوخت متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی اقدام کند.

وی با بیان اینکه هر سال با افزایش حقوق باید قیمت سوخت هم افزایش می‌یافت، عنوان کرد: متأسفانه چند سال این طرح انجام نشد و اگر در زمان خودش صورت می گرفت، شیب مناسبی داشت.

رئیسی ادامه داد: در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ناحیه دولت پیشنهاد سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مطرح شد، بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد، چرا که قانون داریم و وظیفه دولت است، ۲-۳ بار مخالفت کردم، منتها دولت می‌گفت از باب هماهنگی این کار انجام می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در خصوص بودجه ۹۹ هم اخیرا همین اعتراض را داشتم، گفت: گفتم موضوع بودجه مربوط به مجلس و دولت است و لازم نیست که در جلسه سران سه قوه طرح شود.

وی بیان کرد: آنچه در جلسه مورد بحث قرار گرفت یک طرح نبود و حتی نظرات تیم اقتصادی دولت واحد نبود، یک بخشی هم در قانون پیش‌بینی نشد، دولت پیشنهادش این بود که پول حاصله را که در قانون باید به تولید و سایر بخش‌ها داد همه‌اش به مردم داده شود، آنچه قبول کردیم و به تایید رهبر معظم انقلاب رسید کیفیت مصرف وجوه حاصله بود.

رئیسی افزود: این طرحی که انجام شد پیشنهاد دولت بود و صرفا مصرف وجوه به تأیید رسید، با این قید اظهار نظر کردم که انجام این طرح باید با تمهید مقدمات لازم در کشور باشد؛ قبلا هم طرح یارانه‌ها را در ذهن داشتیم که البته با اقناع عمومی همراه بود.

 

جزئیات نامه رئیسی به دفتر رئیس جمهور

رئیسی ادامه داد: به صورت رسمی در جریان طرح نبودم اما از کانال هایی دو سه روز قبل شنیدم و همان زمان یادداشتی به دفتر رئیس جمهوری دادم که شنیده‌ام می خواهید اجرا کنید و تمهید لازم صورت نگرفته و پیش‌بینی می شود با توجه به شرایط منطقه حوادثی به وجود می آید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه این موضوع را فقط من هم نگفته بودم، اضافه کرد: روز چهارشنبه هم برخی در هیأت دولت گوشزد کرده بودند؛ مردم اعتراض داشتند و حق هم داشتند، عدم تبیین برای مردم را از نواقص جدی طرح می‌دانیم.

وی افزود: سوار موج شدن هم واقعیتی بود که خسارت هایی به دنبال داشت، مساله مهم این است که خواست مردم جدا و جدی گرفته شود. ایجادکننده ناامنی در دادگاه‌ها محاکمه می‌شوند، دستوری را هم که رهبر معظم انقلاب در خصوص رأفت عنوان کردند، مدنظر داریم.

رئیسی تصریح کرد: مساله دیگر کنترل بازار است، اگر بخواهند به همین شیوه حرکت کنند مشکلات جدی برای مردم ایجاد می‌کند، فقط هم با برخورد حل نمی شود، ساز‌و‌کاری باید ویژه این موضوع اندیشیده شود.

 

 

منبع: فارس

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است