کد خبر : 181269
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - 11:02
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

محدود کردن فضای مجازی باعث از دست رفتن مشاغل می شود/طرح صیانت حتی با شعارهای نمایندگان هم در تعارض است

نماینده اسبق مجلس گفت: محدود کردن این فضا به خصوص در کشوری مثل ایران که با مساله بیکاری به صورت جدی مواجه است، می‌تواند باعث از دست رفتن مشاغل شود. نهایتا می‌تواند بحران بیکاری را گسترش دهد و وضعیت کنونی را حادتر و وخیم‌تر کند.

محدود کردن فضای مجازی باعث از دست رفتن مشاغل می شود/طرح صیانت حتی با شعارهای نمایندگان هم در تعارض است

داریوش قنبری، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در مورد کندی عمدی اینترنت، طرح صیانت و تاثیر آن بر نارضایتی‌های عمومی به سایت خبری مدارا گفت: «عصر کنونی، عصر اطلاعات و توسعه اطلاعات است. از عصر کنونی تحت عنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می‌شود. یقینا بستن راه‌ها و مسیر‌های تبادل این اطلاعات و ارتباطات می‌تواند از رشد و توسعه جوامع جلوگیری کند و عقب‌ماندگی آنها را به دنبال داشته‌باشد. در مجموع امروزه اقتصاد کشورها، مبتی بر ارتباطات است و ارتباطات نقش بسیار مهمی در اقتصاد‌های پیشرفته دارد. مشاغل بسیاری در بستر فضای مجازی ایجاد شده‌اند و فضای مجازی صرفا نقش ارتباطی ندارد بلکه دارای جایگاه و نقش اقتصادی است. بنابراین محدود کردن این فضا به خصوص در کشوری مثل ایران که با مساله بیکاری به صورت جدی مواجه است، می‌تواند باعث از دست رفتن مشاغل شود. نهایتا می‌تواند بحران بیکاری را گسترش دهد و وضعیت کنونی را حادتر و وخیم‌تر کند.»

او ادامه داد: «بنابر دلایل مذکور نمایندگان مجلس هم باید به دغدغه دلسوزان کشور توجه داشته‌باشند و از پرداختن به طرح‌ها و موضوعاتی که باعث دامن زدن به بحران‌ها، افزایش بیکاری، کند شدن آهنگ توسعه کشور می‌شود، بپرهیزند. به هر حال در شعارهای نمایندگان این دوره مجلس توسعه اشتغال و مبارزه با بیکاری و نهایتا گشایش در وضعیت اقتصادی کشور بود که طرح‌هایی چون طرح صیانت قطعا در تضاد با شعارهای نمایندگان است. اگر چنین طرحی تصویب شود به جای ایجاد شغل همان شغل‌هایی که ایجاد شده هم از بین می‌رود. در واقع مشاغل موجود با محدودیت‌های جدی رو به رو می‌شوند که حتی با شعارهای نمایندگان مجلس هم تطابقی ندارد.»

این فعال سیاسی افزود: «به نظر می‌رسد این گونه طرح‌ها نیاز جامعه و کشور نیست. نمایندگان باید به فکر طرح‌هایی باشند که در وضعیت اقتصادی و معیشتی گشایش ایجاد کند، باشند. نه این که به دنبال طرح‌هایی باشند که ضرورت ندارد. این گونه طرح‌ها نه تنها گشایشی ایجاد نمی‌کند بلکه همین آب باریکه موجود را هم محدود می‌کند. امیدوارم که طرح صیانت کلا از دستور کار مجلس خارج شود نه این که به خاطر بودجه صرفا به سال آینده موکول شود.»

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به ترکیب سیاسی نمایندگان مجلس آیا احتمال تصویب طرح صیانت با این سبک و سیاق وجود دارد یا نه نیز توضیح داد: «واقعیت این است که با توجه به تفکر حاکم بر مجلس بعید نیست که طرح صیانت سال آینده به تصویب نمایندگان برسد. اما مخالفانی هم در مجلس حضور دارند و در کل نمی‌شود گفت که همه مجلس به صورت یک دست موافق این طرح هستند. در مجلس هم نمایندگانی هستند که نگرانی‌هایی بابت تصویب این طرح دارند. حتی در مقطعی بحث کنار گذاشتن طرح صیانت نیز مطرح شد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که این طرح آنقدر به لحاظ توجه افکار عمومی دارای اهمیت است که شاید نمایندگان اظهارنظرهایی همسو با افکار عمومی داشته‌باشند اما در مقام عمل طور دیگری عمل کنند. در واقع نمی‌شود بر اساس اظهارنظرهای نمایندگان به نتیجه قطعی در مورد این طرح رسید. اگر اظهارنظرها را در نظر بگیریم شاهد اظهارنظرهای مخالف بسیاری هستیم اما باید دید نمایندگان در عمل چه می‌کنند. این که طرح صیانت به نتیجه برسد یا نه به تاثیرپذیری نمایندگان از فضای حاکم بر افکار عمومی نیز بستگی دارد. اگر صحبت‌های نمایندگان را کنار بگذاریم و عمل را ملاک قرار دهیم به نظر می‌رسد که باید همچنان نگران تصویب طرح باشیم. »

*خبرنگار: معصومه معظمی

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است