کد خبر : 48197
انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - 07:57
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

معرفی از ما؛ انتخاب از شما/ نگاهی به ترویج بنگاه های “همسریابی” در رسانه ملی!

معرفی از ما؛ انتخاب از شما/ نگاهی به ترویج بنگاه های “همسریابی” در رسانه ملی!

مشکل دیگر سایت‌های همسریابی این است که امکان دارد برخی از کاربران این سایت‌ها اطلاعات خود را به صورت اشتباه پر کنند که همین مسئله سبب می‌شود کارشناسان شناخت خوبی نسبت به آن فرد پیدا نکنند و براساس همین اطلاعات اشتباه او را به فرد دیگری معرفی کنند و مشکلات دیگری در این رابطه پیش بیاید.


به گزارش سایت خبری مدآرا، برنامه گفتگو محور «اختیاریه» که چندی است از شبکه پنج سیما پخش می شود هفته گذشته به دلیل انتخاب یک سوژه جنجالی سروصدای زیادی را در بین کاربران شبکه های مجازی بر پا کرد. مجریان این برنامه میزبان افرادی بودند که زمینه آشنایی دختران و پسران را برای ازدواج فراهم می کردند و درباره چگونگی این کار توضیحاتی  را هم ارائه دادند.

در بخشی از این برنامه، فاطمی مجری اختیاریه میزبان سه مهمان بود که در کانون راه روشن مشغول به کار بودند.

جمولی، ایده پرداز واسطه گری در این کانون گفت: سال ۹۵ به دنبال دغدغه فرهنگی که داشتم این مسیر را انتخاب کردم البته خواهر من در ۲۰ سالگی فوت کرد و من به خاطر اینکه کار خیری برای او انجام بدهم در بحث ازدواج کار خود را شروع کردم . سال اول با یکی از دوستانم فعالیت را آغاز کردیم و حدود ۵۰۰ متقاضی داشتیم.

وی ادامه داد: مشکلاتی همچون کاهش جمعیت و آسیب های اجتماعی با ازدواج حل می شود و اگر موضوع ازدواج در جامعه حل شود مشکلات کاهش پیدا می کنند.

رحمانی یکی از مشاوران کانون راه روشن درباره این واسطه گری توضیح داد: ما به صورت گروهی کار می کنیم و زمانی دختران و پسران به ما مراجعه می کنند و در فضای مجازی ثبت خود را انجام می دهند ما به غیر از اسم و فامیل و ادرس دقیق اطلاعات دیگری آنها مثل قد ،وزن ،تحصیلات ، شغل آنها را در فضای مجازی می گذاریم و افرادی که شرایط آن دختر را دوست داشته باشند با ما تماس می گیرند و ما واسطه آشنایی آنها می شویم.

وی افزود: برای آشنایی با منزل آنها تماس می گیریم و خانواده ها را در جریان قرار می دهیم اگر پسر نتواند به هر دلیلی با خانواده خود خواستگاری برود ما به همراه پسر به خواستگاری فرد مورد نظر (انتخاب شده) می رویم.

این برنامه همچنین میزبان متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون هم بود. که در بخش دیگری از این گفت و گو فاطمی پیرامون موضوع برنامه از او سوال کرد که آیا شما دوست دارید به این صورت ازدواج کنید او گفت: برای من واقعا عجیب بود و حیرت زده شده ام. تصویر و تعبیری که من از ازدواج دارم کاملا متفاوت است.

بازیگر سریال لیسانسه ها اضافه کرد: به هیچ وجه اینگونه ازدواج کردن را نمی پسندم قطعا گزینه مناسبی برای این سوال نیستم چراکه شرایط من از لحاظ کاری، زندگی متفاوت است . هر فردی سبک زندگی خود را دارد این عزیزان کار خوبی را انجام می دهند اما اگر بخواهیم از این طریق نیمه گمشده خود را انتخاب کنیم شاید ما نمی توانیم آنها را درک کنیم.

در بخش پایانی جمولی درباره شرایط ثبت نام توضیح داد: ابتدا هزینه ای برای ثبت نام دریافت نمی کردیم اما به دلیل تماس هایی که گرفته می شود هزینه ثبت نام ۲۵ هزار تومان است ، روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر ثبت نام می کنند و در یک ماه حدود ۸ الی ۱۶ مورد ازدواج داریم.

مجری برنامه در این بخش از برنامه به طعنه خطاب به میهمان خود گفت یعنی شما ۲۵ هزارتومان می گیرید و همسر آینده فردی که در کانال شما ثبت نام کرده است را به او معرفی می کنید. ستوده اضافه کرده: یعنی شما به نوعی اشتغالزایی هم کرده اید. (با خنده)

مهمان برنامه در ادامه توضیح داد که هدف ما این است که ازدواج های دائمی صورت بگیرد و ما بعد از ازدواج پیگیر حال عزیزان هستیم. فضای مجازی ما ۷ هزار عضو از همه اقشار جامعه با تحصیلات مختلف را شامل می شود حتی از دانشگاه شریف و نخبگان نیز به ما مراجعه کرده اند.

 

بنگاه همسریابی چیست؟!

 

مراکز و یا بنگاه های همسریابی  چند سالی است که به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور و بویژه در کلانشهرها فعالیت می‌‌کنند و به مساله کمرنگ شدن نقش خانواده‌ها در ازدواج فرزندان دامن زده‌اند. نحوه عملکرد این موسسات هم به این صورت است که فرد پس از عضویت و تشکیل پرونده نه بسیار مفصل و طولانی می‌تواند با کمک مشاور اقدام به انتخاب افرادی متناسب وضعیت سنی و تحصیلی و … از طریق مطالعه فرم‌های مشخصات اعضا و معمولا دیدن عکس‌های آنها بنماید و ظاهرا این انتخاب‌ها زیر نظر یکی از مشاوران موسسه خواهد بود.

افرادی که مناسب یکدیگر تشخیص داده می‌شوند، در صورت توافق، شماره تلفن بینشان رد و بدل می‌شود و می‌توانند داخل مرکز یا بیرون از آن با هم قرار ملاقاتی جهت آشنایی بیشتر بگذارند که این امر خود خطرات تغییر نقش این مراکز را از همسریابی به مراکز دوست‌یابی فراهم می‌کند.

این افراد تنها از طریق دریافت اطلاعات سطحی و خصوصیات ظاهری افراد و تنها با نشان دادن یک عکس اقدام به معرفی افراد به یکدیگر کرده و برای این امر نیز مبالغی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و پس از معرفی دختر و پسر به یکدیگر آن هم از روی خصوصیات ظاهری، هیچ خدمات دیگری به آنها ارائه نکرده و افراد را در همان ابتدای آشنایی به حال خود رها می‌کنند که خود این مساله زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی دیگری می‌شود.

به گفته آسیب شناسان خانواده ازدواج های اینترنتی از طریق بنگاههای همسریابی، ویژه افرادی است که در جامعه شتاب زندگی می کنند و از آداب و رسوم آشنایی و ازدواج به صورت سنتی فاصله گرفته اند.

 

 

این در حالی است که کارشناسان امر اینگونه آشنایی ها را که به ازدواج منجر می شود چندان موفق ارزیابی نمی کنند.

همانگونه که دکتر امان الله قرایی مقدم، آسیب شناس خانواده در این باره معتقد است: «بررسی ها نشان می دهند چون دوستی ها و آشنایی های اینترنتی تعهدی میان افراد به وجود نمی آورد می تواند خیلی زود به جدایی منجر شود.از سوی دیگر شناختی که از این طریق شکل می گیرد چندان کامل و حتی مناسب نیست.» این کارشناس اجتماعی ازدواج هایی را که به واسطه سایت های همسریابی اینترنتی صورت می گیرد همچون تجربه ازدواج های دانشجویی ناموفق می داند و به مدآرا می گوید: «ازدواج باید با آگاهی و درک عمیق صورت بگیرد. چون تحقیقات نشان می دهد ازدواج های اینترنتی اگر هم اتفاق بیفتند از روی عقل و منطق نیستند.»

دکتر حمید پورشریفی (دانشیار روانشناسی سلامت گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) هم در همین رابطه و در پاسخ به این سوال که با توجه به بافت سنتی در کشور، سرانجام اینگونه رابطه و ازدواج ها چه خواهد شد به سایت خبری مدآرا می گوید: به نظر می‎رسد که مسئله جدا از بافت سنتی ماست و در مورد کلیت این شیوه نقد جدی وجود دارد. ازدواج یک فرایندی است که در آن آشنایی باید به شکل طبیعی اتفاق بیفتد و ملاک‌هایی در این آشنایی تاثیر دارند که همان ملاک‌های اولیه و ارتباطاتی است که شکل می‎گیرد. طبیعتا وقتی دو نفر با این شیوه مکانیکی و مصنوعی با هم آشنا شوند بسیاری از ملاک‎های اولیه که برخی از آنها با مولفه شور در ارتباط است نادیده گرفته می‎شود و از این منظر این شیوه، شیوه مشکل داری است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی با توجه به دلایل موافقان این طرح در شرایط رکود ازدواج اعتقاد دارد: درست است که زندگی فعلی ما به نوعی ماشینی شده  و وقت‎ها و فرصت‎ها کم ولی این به معنی این نیست که امکان ارتباط بین افراد به حداقل رسیده در حالی که فرصت‎‎های تعاملی زیادی بین افراد وجود دارد. اگر یک فرد در همین زندگی شهری و ماشینی شده نمی‎تواند و مهارت لازم را ندارد تا از این فرصت‎ها به نحوه مناسبی استفاده کند بی‎شک چنین فردی در شرایط مصنوعی پدید آمده نیز مهارت لازم را برای کسب آشنایی دقیق‎تر و برای رسیدن به ملاک‎هایی که مدنظراش بوده را نخواهد داشت و بر همین اساس ماشینی شدن نمی‎تواند دلیلی برای ترویج اینگونه ازدواج های اینترنتی باشد.

وی تصریح کرد: اگر با نگاه مثلث عشق به این مسئله نگاه کنیم و اینکه یک ازدواج موفق باید هر سه پایه مثلث عشق یعنی شور، صمیمیت و تعهد را داشته باشد چنین ارتباطی چون از نقطه آغاز بدون پرداختن به شور بوده طبیعتا احتمال اینکه فرد در ادامه به دلایل دیگری ورود به این ازدواج را منطقی بداند یا فرد مقابل را از ویژگی‎های خوبی برخوردار بداند و این‎ها تاثیر گذار باشد و مولفه شور را نادیده بگیرد وجود دارد که اگر این اتفاق بیافتد احتمال اینکه در آینده پیمان شکنی صورت گیرد وجود دارد چون ازدواج‎هایی که در آن شور را نادیده می‎گیرند احتمال پیمان شکنی بالاست.

پورشریفی در پایخ به این سوال که به نظر شما اینگونه آشنایی در آینده زوج چه تاثیری و یا آثار مخربی می تواند به دنبال داشته باشد هم خاطر نشان کرد: مولفه دیگری در مثلث عشق صمیمیت است که خود ۹ مولفه دارد ولی زمانی می‎توانیم نسبت به صمیمیت اطمینان داشته باشیم که افراد نسبت به آن فرصت‎های تعاملی مناسبی را داشته باشند و در یک فضاهای واقعی بتوانند اطمینان حاصل کنند که آیا می‎توانند مولفه صمیمیت را داشته باشند یا نه.
شواهدی وجود دارد که ۵۵ درصد از افرادی که بعدها به دادگاه خانواده یا مراکز مشاوره‎ای برای طلاق مراجعه می‎کنند افرادی هستند که مشکل در صمیمت دارند و این شیوه ازدواج ممکن است ترک جدی را در مولفه صمیمت داشته باشد و از این بابت در آینده احتمال اینکه روابط پرتنشی در این زندگی باشد و در نهایت ازدواج منجرب به طلاق شود وجود دارد.

وی همچنین در خصوص بکارگیری روانشانس در این بنگاه های همسریابی، اضافه کرد: یک روانشناس معجزه گر نیست البته در جلسات مصاحبه و با استفاده از ابزار‎ها می‎تواند به افراد اطلاعات بدهند ولی این اطلاعات برای افرادی بیشتر کمک کنند خواهد بود که تجارب حداقلی ارتباطی را داشته باشند. بنابراین اینکه یک روانشناس بتواند دو جهان ناآشنا به هم را که اصلا از استانداردهای هم‎دیگر اطلاع ندارند آشنایی ایجاد کند این یک کار فراتر از روانشناسی است و این افراد باید معجزه‎گر باشد تا در یک روانشناسی واقعی علمی بتواند به این عمل برسد.

این استاد دانشگاه همچنین در پایان افزود: به نظر می‎رسد که این نحوه آشنایی احتمال افزایش طلاق را بیشتر فراهم می‎کند چون صرف اینکه تعداد ازدواج زیاد شود مشکلی را حل نمی‎کند. ازدواج البته که بیشتر شدن‎اش خیلی عالی است ولی اگر ازدواج بدون در نظر گرفتن ملاک‎ها و طی فرآیند‎های لازم آن صورت گیرد بی‎شک ممکن است که بستر ساز جدایی‎ها باشد که البته بعضی از این‎ها ممکن است که به جدایی واقعی و طلاق منجرب شود و برخی به طلاق روانی که در هر صورت آسیب‎های آنها خیلی چشم‎گیر خواهد بود.

همسرگزینی خوب، همسرگزینی بَد

اما با توجه به همه شواهد و قرائن موجود و با اشاره به دیدگاه اکثر جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان حوزه خانواده در خصوص آسیب‌زابودن ازدواج‌های اینترنتی، جالب است بدانیم که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که ۸ آبان ۱۳۹۲ منتشر شده، اعلام کرد که این شیوه همسریابی اگرچه می‌تواند به امکانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، اما آسیب‌هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلأ مشورت لازم تهدیداتی را از سوی اینترنت برای جوانان به‌وجود آورده است. طبق این گزارش، عمده سایت‌های همسریابی فقط مکان‌هایی برای دوست‌یابی و در برخی موارد روابط نامشروع هستند. ضمن این‌که فقط از طریق خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر، گاه درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند.

در این گزارش آمده است: در برخی موارد بررسی‌شده که به حکم قضایی پرینت حساب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، رقم‌های خیلی سنگین و با تراکنش مالی بسیار زیاد و حتی میلیاردی جابه‌جا می‌شد. مثلاً تراکنش مالی در یکی از سایت‌ها روزانه حدود ۱۲ میلیون تومان بود.

با این حال هرچند برخی موافقان ترویج اینگونه ازدواج اعتقاد دارند که وجود اینگونه سایت و یا بنگاه های همسریابی می‌تواند مزایایی داشته باشد و پاسخ‌گوی برخی از نیازهای جوانان باشد تا برخی از جوانانی که به دلایل مختلف قادر به گزینش همسر آینده خود نیستند با مراجعه به این سایت‌ها دایره انتخاب خود را در زمینه ازدواج افزایش دهند اما  مخالفان بسیاری هم در این رابطه معتقدند که برخی از این سایت‌ها و یا بنگاه های همسریابی به شکل کسب‌وکار و منبع درآمد نگاه می‌کنند و همین نگاه کاسب‌کارانه، باعث می‌شود دقت لازم را برای معرفی افراد مناسب به یکدیگر نداشته باشند. مسئله دیگری که وجود دارد این است که برخی از این سایت‌ها و مؤسسات تنها از طریق دریافت اطلاعات ظاهری و ابتدایی، افراد را به یکدیگر معرفی می‌کنند و پس از آن نیز خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی لازم را به طرفین ارایه نمی‌دهند. در واقع برای این سایت‌ها فقط معرفی افراد به یکدیگر براساس معیارها سطحی اهمیت دارد و آن‌چنان که باید و شاید به این امر به صورت جدی نگاه نمی‌کنند.

مشکل دیگر سایت‌های همسریابی این است که امکان دارد برخی از کاربران این سایت‌ها اطلاعات خود را به صورت اشتباه پر کنند که همین مسئله سبب می‌شود کارشناسان شناخت خوبی نسبت به آن فرد پیدا نکنند و براساس همین اطلاعات اشتباه او را به فرد دیگری معرفی کنند و مشکلات دیگری در این رابطه پیش بیاید.

حال با این وجود این پرسش مطرح می شود که سازمان عریض و طویل صداوسیما بر اساس کدام متر و معیار دست به تبلیغ اینگونه بنگاه های همسریابی زده است. آیا دقیق تر این نبود که قبل از تشویق برای ترویج این نو همسرگزینی ابتدا معایب آنرا مورد بحث و بررسی قرار می دادند؟!/ یغما فشخامی
اخبار مرتبط:
مرگ عابرپیاده در برخورد با ۲۰۷ دراصفهان
مرگ عابرپیاده در برخورد با ۲۰۷ دراصفهان

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: عابر پیاده در تصادف رانندگی که بر اثر عدم توجه به جلو از سوی راننده سواری پژو ۲۰۷ در اصفهان جان خود را از دست داد.

نماینده ادوار مجلس: دکترین هسته‌ای ایران باید تغییر کند
نماینده ادوار مجلس: دکترین هسته‌ای ایران باید تغییر کند

نوذر شفیعی با اشاره به تهدیدات پیرامونی ایران به ویژه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص لزوم تغییر دکترین هسته‌ای ایران اظهار کرد: کشوری که در چنین محیطی پیرامونی ناامن قرار گرفته، برای حفظ بقا، ارتقای امنیت و افزایش بازدارندگی خود ناچار است به انواع تسلیحات از جمله تسلیحات اتمی دست یابد.

حبس مریم اکبری‌منفرد در پرونده تازه آغاز شد؛ ۱۵ سال زندان بدون مرخصی
حبس مریم اکبری‌منفرد در پرونده تازه آغاز شد؛ ۱۵ سال زندان بدون مرخصی

پس از ۱۵ سال زندان بدون مرخصی، حبس مریم اکبری منفرد در پرونده تازه آغاز شدو

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است