کد خبر : 61117
انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - 16:14
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

زلزله خطرناک تبریز را تهدید می کند؟

زلزله خطرناک تبریز را تهدید می کند؟

شهر تبریز در محل تلاقی ۲ گسل شمال تبریز و آذرشهر ایجاد شده است و این مکان جغرافیایی می‌تواند عامل وقوع زلزله‌های خطرناکی در این شهر باشد.


به گزارش سایت خبری مدآرا، مهدی زارع، زمین شناس و استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، در این رابطه به خبرآنلاین توضیح داد: «تبریز محل تلاقی ۲ گسل فعال است که در محدوده شهر به هم رسیده‌اند. همین موضوع باعث شده است که این شهر بین ۲ بلندی قرار بگیرد و منطقه پرآب شود تا به نوعی در این شهر تمدن به وجود بیاید. ولی از این سویی این موضوع باعث لرزه‌خیز بودن این منطقه هم می‌شود. این موضوعی است که در بسیاری از مناطق  لرزه‌خیز دنیا مثل شرق چین و کالیفرنیا وجود دارد.»

به طور کلی، تاکنون ۱۲ زلزله مهم در تبریز رخ داده‌اند که ۵ مورد آن ویران‌گر بودند. این زلزله‌ها در تاریخ‌های ۱۴۰۲، ۱۶۴۱، ۱۷۲۱، ۱۷۲۹ و ۱۷۸۰ به این شهر آسیب‌های زیادی وارد کردند.

از آن زلزله تا امروز ۲۳۹ سال گذشته است و خوشبختانه یا شاید هم متاسفانه هنوز هیچ زلزله‌ای شدیدی در شهر تبریز در اثر جنبایی گسل شمال تبریز رخ نداده است، موضوعی که شاید خطر وقوع خطر را در این شهر زیاد کند.

 زارع در این باره گفت: «در تاریخ در بازده سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۶۴۱ در تبریز زلزله رخ نداد و در فاصله ۱۵۰ ساله ۴ زلزله مهم این شهر را ویران کرد. حالا ۲۳۹ سال سکوت برقرار است، این از لحاظ زمین‌شناسی طبیعی است اما از لحاظ آماری وضعیت تغییر کرده است. به طور کلی تقریبا به طور متوسط و به لحاظ آماری هر ۲۰۰ سال یک زلزله با بزرگای ۷ در تبریز رخ داده و الان این زمان گذشته است.»

اخبار مرتبط:
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند
حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی نوروزی به سوالاتی درباره رأی نیاوردن چهره های شاخصی چون باهنر و ریزش رأی قالیباف واکنش نشان داد.

حسن روحانی: ما رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم با هماهنگی رَهبری انتخاب کردیم
حسن روحانی: ما رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم با هماهنگی رَهبری انتخاب کردیم

حسن روحانی گفت: به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است