به گزارش سایت خبری مدآرا؛ سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، درباره دلیل گران شدن روزانه خودرو اظهار کرد: زمانی که بازار جذاب میشود، صف تشکیل شده که علاوه بر آنکه به افزایش قیمتها دامن میزند، کیفیت را کاهش میدهد.
زمانی که حتی این کالا با کاهش کیفیت هم مجددا مشتری دارد و خریدار برای خرید مشتاق است، تولیدکننده با کنترل عرضه، قیمت بازار را در اختیار میگیرد؛ بنابراین بهطور طبیعی قیمتها افزایش مییابد. وی با بیان اختلاف ۲۰ تا ۴۵ میلیون تومانی تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای پرتیراژ کمتر ۱۰۰ میلیون تومان، یادآور شد: هر زمان که به هر دلیل عرضه به بازار کم شد، قیمتها افزایش یافت. سال گذشته در همین ایام تصمیم گرفتند که با فروش ۵ درصد زیر حاشیه بازار، قیمتها را متعادل کرده و از افزایش قیمت جلوگیری کنند اما واقعا با این شیوه، قیمت خودرو متعادل و ارزان شد؟ آیا فاصله قیمت کارخانه و بازار از بین رفت یا بیشتر شد؟
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب به هم ریختگی بازار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر خرید و فروش در بازار به دلیل نوسان نرخ ارز بسیار کم شده و دیگر نه فروشندگان چندان میل به فروش دارند و نه خریدار واقعی ریسک خرید را میپذیرد. همچنین احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان نیز معتقد است که نهتنها عرضه کمتر نشده بلکه نسبت به ماههای گذشته بیشتر هم شده است. آمار تولید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه برای هریک از دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که به میزان تقاضا عرضه نیز در بازار وجود دارد و اینکه خودروساز بخواهد خودرو تولید کرده اما به بازار عرضه نکند، از پایه کذب است. تنها علت اصلی گرانیهای اخیر بازار خودرو فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار است که سبب دلالپروری شده و ایجاد صف و رانت برای خرید خودرو میکند. البته باتوجه به ماههای پایانی سال، همچون روال هرساله، افزایش تقاضا در این ایام، تاحدودی تاثیرگذار بر قیمتها و سبب افزایشی شدن آنها در بازار میشود.