کد خبر : 104214
انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - 13:48
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

یاد سلامت، گردشگری را فراموش/تهدید کرونا، فرصت گردشگری سلامت

یاد سلامت، گردشگری را فراموش/تهدید کرونا، فرصت گردشگری سلامت

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ استان همدان یک استان تاریخی، زیبا و توریستی است. در این استان چشمه‌های آب‌گرم با خاصیت‌‌های درمانی بسیار و بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی و… وجود دارد که می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه درمان به خود اختصاص دهد. این استان همچنین به تازگی به توریسم سلامت نیز ورود پیدا کرده است. همدان به عنوان قطب پزشکی غرب کشور می تواند پذیرای بیماران کشورهای همسایه غربی نیز باشد. بیمارستان یک هزار تخت خوابی همدان به منظور جذب بیماران غرب کشور و حتی بیماران خارجی در فضایی خوش آب و هوای این شهر ساخته می شود. به نقل از سخنان مسئولان استان در مصاحبه های متعدد  بر اساس ارزیابی های صورت گرفته ۲۳ درصد از بیمارانی که به بیمارستان های استان مراجعه می کنند از خارج از استان هستند.

شهر همدان ۷۰۰ هزار تن جمعیت دارد که ۴۰۰ هزار تن آن در حاشیه شهر زندگی می کنند و نیازمند خدمات پزشکی و درمانی هستند.
بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان همدان همچون نگینی در غرب کشور می درخشد و ظرفیت بالایی در خدمات دهی به بیماران غرب کشور دارد.
این نکات کلیدی در یک سال اخیر بارها مورد تاکید از سوی مسئولان استانی در سخنرانی ها و در جلسات متعدد قرار گرفت است.
اما حالا که کشور و به موازات آن استان همدان  با بحران های  عجیبی دست به گریبان است همه این موارد مغفول مانده و از یادها رفته است.
این روزها به دلیل وجود ویروس کرونا گردشگری و گردشگری سلامت در استان همزمان با  کشور تعطیل شده است.

اما فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و بر روی زیرساخت‌هایی مانند دریافت مجوز، طراحی یک بیزنس پلن جدید، به‌روز رسانی سایت، تولید محتوا و… که مدت‌ها بود به تعویق انداخته‌ بودند، کار کنند، تا بتوانند به‌نوعی تهدیدبه وجود آمده را به یک فرصت در گردشگری تبدیل کنند.
سال ۱۳۹۸ پر از تنش‌های سیاسی، بلایای طبیعی و اتفاقات ناگوار برای ایران بوده که با شیوع ویروس کرونا کامل شد. درواقع می‌توان گفت به دلیل پیش‌زمینه سیاسی و اتفاقاتی که قبل از این ویروس برای کشور افتاده، فشار این ویروس در ایران بیشتر از سایر کشورهای منطقه بوده است. اما این موضوع نباید باعث، غیرفعال شدن ما در صنعت گردشگری و گردشگری سلامت شود.

کارشناسان گردشگری بر این باورند  صنعت گردشگری در کل دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و بسیاری از کشورهای دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین این نگرانی تنها برای ما نبوده و باید با مدیریت بحران پس از اتمام این بیماری، صنعت گردشگری را بیش از قبل توسعه دهیم.
با توجه به اهمیت فضای مجازی و از آنجا که عصر امروز عصر ارتباطات و فضای مجازی است. اکنون که بسیاری افراد در دنیا به علت وجود ویروس کرونا درحال گذراندن زمان خود در خانه و فضای مجازی هستند، می‌توانیم از طریق دنیای مجازی فعالیت‌هایمان را در حوزه گردشگری و توریسم درمانی گسترش و به دنیا معرفی کنیم.

۶بیمارستان و مرکز جراحی محدود دارای مجوز IPD در همدان

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان میگوید : در این استان ۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود دارای مجوز IPD نیز وجود دارد ( مراکزی که پیرو بازدیدهای کارشناسی و ارزیابی مجدد از مراکز درمانی متقاضی واحد پذیرش بیماران بین الملل و پس از تکمیل چک لیست های مربوطه مراکز زیر موفق به دریافت مجوز IPD  شدند).
تاکنون بر روی زیرساخت‌های این مراکز درمانی به‌خوبی کار شده و بخش‌های VIP مراکز تکمیل و راه‌اندازی شده است.
ویدا سمیعی معتقد است : این مراکز درمانی در حال حاضر مشغول بازاریابی و برندینگ برای جذب بیمار خارجی هستند و بر روی بازارهای شمال عراق، عمان، قطر و محدوده‌ای از اروپا نیز فعالیت می‌کنند. در راستای تبلیغات همچنین به حمایت‌های وزارت بهداشت نیازمند هستیم تا بتوانیم بیماران بیشتری را جذب کنیم.
وی تاکید کرد: بیمارستان فوق‌تخصصی قلب فرشچیان یکی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD در این استان است. این بیمارستان در قلب ایران منحصربه فرد بوده و روزانه میزبان بیماران بسیاری از غرب کشور است. علاوه‌بر بیماران ایرانی، توریست‌های درمانی بسیاری برای آنژیو و عمل‌های مختلف قلب باز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.
پیش از اوج گرفتن حواشی بیماری کرونا به نقل از مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان،  این بیمارستان به تازگی با کشور افغانستان مذاکراتی را درخصوص ارائه خدمات درمانی مختلف به بیماران قلبی این کشور انجام داده است. امید است تا در آینده نزدیک میزبان توریست‌های درمانی حوزه قلب و عروق از این کشور باشیم.

آنچه ما را نکشد، قوی‌ترمان خواهد کرد!
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری می گوید : سال ۹۹ سال درخشش گردشگری سلامت کشور خواهد بود اگر در این برهه زمانی مبارزه با بیماری کرونا سربلند بیرون آییم .
مهرزاد ایمانی تاکید می کند : صنعت گردشگری سلامت در ایران بعد از وقفه ناشی از ویروس کرونا ادامه پیدا می‌کند و بسیار جذاب خواهد بود اگر ما بتوانیم پتانسیل‌های ایران را خوب معرفی و پرزنت کنیم. از همه فعالین و همکارانم که شاید این روزها از حجم و تعدد حوادث و اتفاقات محیطی خسته و کلافه شده‌اند درخواست می‌کنم صبور باشند و در میدان بمانند، راه زیادی در پیش داریم که باید با کمک هم طی کنیم.
از نگاه کارشناسان گردشگری ، شرایط صنعت گردشگری سلامت و استان ما در این روزها به قدری سخت شده که برای همه فعالین این حوزه نگرانی‌های عمیقی بوجود آمده است. سال ۹۸ برای کسب‌وکار گردشگری سلامت سال بدی بود و بدتر و سخت‌تر هم تمام شد. در این سال زنجیره‌ای از حوادث و اتفاقات محیطی را پشت‌سر گذاشتیم که از کنترل ما خارج بود اما مستقیما روی کسب‌و‌کار ما تاثیر می‌گذاشت. یعنی همه ما در این صنعت، بی‌آنکه اشتباهی در تصمیم‌گیری‌ها یا استراتژی‌های‌مان رخ داده باشد، با هزینه‌هایی روبه‌رو شده‌ایم که آینده و حیات کسب‌وکارهای‌مان را با خطر مواجه کرده. بیایید قبل از هر راهکار و چاره‌جویی مروری بکنیم بر آنچه بر ما رفت.

در روزهای تعلیق گردشگری چه باید بکنیم
ما شاید برای همه اتفاقات نامطلوب  راهکاری نداشته باشیم که بتواند تبعات آن‌ها را خنثی کند اما در این مطلب راهکارهایی با همفکری کارشناسان مطرح حوزه گردشگری که برای عبور از بحران فعلی (ویروس کرونا) و واکسینه شدن گردشگری در برابر مشکلات محیطی بعدی پیاده کرده‌ایم را به اشتراک می‌گذارم.

کنترل ساختار هزینه و کاهش مخارج ثابت
از آنجا که یکی از مولفه های رشد استان بهداشت و درمان است و هدف ما نیز در همدان حرکت به سمت توسعه گردشگری پزشکی بوده است ، همواره این سوال در ذهنم بود که چرا با وجود این همه قابلیت در صنعت گردشگری سلامت، متولیان امور در حوزه گردشگری  همدان در این زمینه آنگونه که باید فعالیت نمی‌کنند؟
در سالهای اخیر با توجه به پتانسیل بالای درمان در استان فرآیند جذب بیمار و ارائه خدمات کار سختی به‌نظرم نمی‌رسید و برایمان سوال بود چرا متولیان امور در بخش دولتی و حتی چند شرکت بزرگ و با سابقه  در میدان برای جذب گردشگر سلامت حضور ندارند! به گمانم امروز جواب این سوال را می‌دانم؛ یکی از عوامل مهم آن این است که گردشگری سلامت از مسائل محیطی مثل اتفاقات سیاسی و امنیتی و حواشی بسیار تاثیر می‌پذیرد و درواقع آسیب می‌بیند. بخش های سرمایه گذاری بزرگی که ساختار هزینه‌ای سنگینی داشته باشند در شرایط سخت با بحران‌های جدی در نقدینگی مواجه می‌شوند چرا که درآمدشان بسیار محدود و یا قطع می‌شود ولی هزینه‌های ثابت زیادی دارند که باعث تعطیلی یا کوچک شدن آنها می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که حجم عمده بازار در اختیار واسطه‌های غیررسمی است. درواقع دلال‌ها در برابر بالا و پایین‌های اقتصادی چابک‌تر هستند. یکی از درس‌های سال ۹۸ برای فعالین این صنعت همین مورد است که همواره تلاش کنند کنترل جدی برروی ساختار هزینه‌های ثابت داشته باشند و تا حد ممکن زیر بار تعهدات مالی دامنه‌دار و سنگین نروند.

ارتباط با کشورهای دیگر برای ارجاع بیمار
از نگاه کارشناسان در خبرگزاری گردشگری سلامت ایران ، اضافه کردن کشورهای دیگر مثل هند و ترکیه برای معرفی به بیماران یکی از راه‌های ساده‌ای است که به ذهن می‌رسد. اگر فعالان گردشگری سلامت بتوانند برای خدمات درمان و زیبایی مشتری جذب کنند در صورت بروز مشکلات در ایران می‌توانند این بیمارها را به بیمارستان‌ها و پزشکان خارجی معرفی کنید و مثل گذشته کمیسیون دریافت کنند.
صنعت گردشگری سلامت در ایران بعد از وقفه ناشی از ویروس کرونا ادامه پیدا می‌کند و بسیار جذاب خواهد بود اگر ما بتوانیم پتانسیل‌های ایران را خوب معرفی و پرزنت کنیم.

توسعه فعالیت‌ها به خدمات مرتبط به منابع و توانمندی‌ها
شرکت‌های تسهیلگر و یا آژانس‌های گردشگری که در زمینه جذب مشتری خارجی فعالیت می‌کنند راه‌های بازاریابی بین‌المللی را آموخته‌اند. سوال این است که آیا این توانایی باید فقط برای گردشگری سلامت استفاده شود؟ داشتن لینک‌های ارتباطی و شناخت افراد در خارج از کشور می‌تواند در خدمت کسب‌وکارهای دیگر هم باشد. همچنین از سوی دیگر داشتن ارتباط با بیمارستان‌ها و روابط با پزشک‌ها یک مزیت است که فعالین گردشگری سلامت دارند و می‌توانند از این روابط برای کسب‌وکارهای دیگر مثل تامین و فروش تجهیزات پزشکی و یا ارائه خدمات به پزشکان و بیمارستان‌ها استفاده کنند . داشتن چند کسب‌وکار مکمل و مرتبط می‌تواند فعالان گردشگری استان همدان را در شرایط سخت محیطی تا حد خوبی واکسینه کند. خلاصه اینکه نباید تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد باشد!

مراقب تیم و نیروهای کلیدی‌تان باشید!
یکی از اولین اقدامات شرکت‌ها در شرایط سخت برای کاهش هزینه‌ها، تعدیل نیرو است، سعی کنید تا حد ممکن نیروی‌های کلیدی و ارزشمندتان را حفظ کنید. اگر با افراد شفاف باشیم و تا حد ممکن همراهی‌شان کنیم در شرایط سخت کنار شما  می‌مانند و وضعیت را درک می‌کنند. فراموش نکنید ساختن تیم جدید کار سختی است و روند رشد را بعد از عبور از بحران کُند می‌کند.

در زمین بازی بمانید!
نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان، چند روز پیش در توییتی، کسب‌وکار در ایران را به بازی مار و پله تشبیه کرد که هر چند ماه یک بار وقتی در حال رشد هستیم یکی از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، درست مثل مار بازی ماروپله، ما را به شرایط پایین‌تر و عقب‌تر پرتاب می‌کند. اما مقابل این مارهای کسب‌و‌کاری در ایران، نردبان‌ها و پله‌ها هم وجود دارند! پله‌هایی که خیلی از اوقات فرآیند رشد کسب‌وکار ما را تسریع و تسهیل کرده است و ما از نقش آن‌ها غافلیم.
برای مثال ، افزایش قیمت دلار در سال ۹۷ و ارزان شدن خدمات داخل کشور برای توریست‌های خارجی یک نردبان مهم بود، و یا برای بسیاری از استارتاپ‌ها مثل کافه بازار و دیجی کالا، تحریم ها و دوری از بازار جهانی و عدم ورود رقبای بین‌المللی قطعا نقش نردبان را ایفا کرده است. همچنین کارشناسان معتقدند موج زیاد مهاجرت افراد توانمند باعث شده است در بیشتر حوزه‌های کاری با خلا نیروی کار و افراد خلاق در کشور مواجه باشیم و به همین دلیل فرصت‌های زیادی برای خلق ارزش و کسب درآمد برای افرادی که در کشور هستند وجود دارد. حتما در ادامه مسیر هم نردبان هایی برای افرادی که دنبال فرصت های رشد باشند ظاهر خواهد شد.

کلام آخر!
در چند هفته اخیر برخی شرکت ها و فعالان بخش خصوصی در این زمینه که به دلیل مشکلات ایران دنبال تامین‌کننده‌های ترکیه و هند بود۸ه اند معتقدند  بیش از پیش متوجه شده اند که ایران واقعا در زمینه گردشگری سلامت مزیت رقابتی غیرقابل انکار دارد. از نظر قیمت ما از ترکیه و هند بهتریم و در بسیاری از پروسه‌های درمانی کیفیت بالاتری داریم. این مزیت ایران است که ما را بیشتر از گذشته امیدوار کرد و امروز به آینده گردشگری سلامت کشور و نقشی که در توسعه آن داریم بیش از قبل خوشبین و امیدوار هستم. همان حرف‌های قبلی را تکرار می‌کنم که گردشگری سلامت ایران دریای کار و معدن طلاست، فعالان گردشگری گردشگری سلامت می توانند برای سال ۹۹ کسب و کار خود را در بازارهای بین المللی  توسعه دهند . آنها باید از این فرصت خلوتی مشتری استفاده کنند  تا زیرساخت‌های فنی و محتوایی را تقویت کنند  و برای ادامه نبرد با رقبای منطقه‌ای آماده می‌شوند.

 

مریم مقدم-تحریریه سایت مدارا

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است