کد خبر : 106147
انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - 21:29
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

سازندگان سریال «گاندو» نامزدهای چهره سال هنر انقلاب شدند

سازندگان سریال «گاندو» نامزدهای چهره سال هنر انقلاب شدند

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ هفته هنر انقلاب اسلامی مراسمی است که هر ساله از ۲۰ تا ۲۶ فروردین‌ماه و همزمان با شهادت سیدمرتضی آوینی برگزار می‌شود، اما امسال به ۹ خرداد موکول شده است.

به همین بهانه، آثاری اعم از فیلم‌های مستند، سینمایی و انیمیشن، کتاب، کارهای گرافیکی، قطعات موسیقی، تئاتر و… که در یک سال تولید و عرضه شده و محتواهای تأثیرگذاری در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. اوایل همین هفته نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی امسال اعلام شدند.
درباره چگونگی و دلایل  انتخاب این افراد و برگزاری آن از مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب پرسیدیم.

جریان‌سازی اجتماعی؛ ملاکی تعیین کننده

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی، درباره ملاک‌ انتخاب نامزدها و مهم‌ترین شاخص‌های آنها، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: هفته هنر انقلاب فرصتی است برای افرادی که در سال جاری فعالیت‌های چشمگیری داشته و به فضای هنر انقلاب کشور کمک کرده‌اند. کاندیداها افرادی هستند که به دلیل آثاری که تولید کرده‌اند مورد توجه و تقدیر قرار گرفته‌اند. اما یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب این آثار، بحث جریان‌سازی اجتماعی است. به عبارت دیگر افرادی انتخاب شده‌اند که با اثرشان فضای اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده، دامنه مخاطبشان نسبت به دیگر آثار  وسیع‌تر بوده و باعث نوعی جریان‌سازی در جامعه شده‌اند.

به گفته وی در بررسی آثار هنری، کارشناسان بیشتر از سایر موارد، کیفیت را مورد بررسی قرار داده‌اند، یعنی در انتها کارشناسان هستند که نظر کارشناسی خود را در نظرسنجی اعلام می‌کنند. اما مسئله‌ای که به آن بیشتر تأکید و توجه شده این است که برخی آثار منتخب، شاید به لحاظ کیفی در جشنواره‌های حرفه‌ای نتوانسته‌اند جایگاهی داشته باشند و جایزه بگیرند. اما اگر همین آثار، دامنه مخاطب وسیعی را دربرگیرند و برای مخاطب فضای هنری بهتری ایجاد کنند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

معیارهای انقلابی یا معیارهای کل جامعه؟

معلمی در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان‌سازی مورد نظر برگزارکنندگان، تنها به معیارهای انقلابی بسنده می‌شود یا جریان‌سازی کل اقشار جامعه مدنظر است، بیان کرد: به هر حال منظور از هنر انقلاب اسلامی، هنری است که متوجه حق، حقیقت و حقانیت باشد. در اینجا، بحث انقلاب را تنها به معنای انقلاب ۵۷ اطلاق نمی‌کنیم. کسانی که در داوری‌ها، انتخاب، نامزد و برگزیده شده‌اند لزوماً بحثشان، بحث انقلاب ۵۷ نبوده است، بلکه اگر مفاهیم مردم و مسائل اجتماعی مرتبط با مردم را مورد توجه قرار داده باشند، در ملاک داوری‌ها بیشتر دیده می‌شوند.

۱۰۰ نفر داوری می‌کنند
«داورها قریب به ۱۰۰ نفر هستند. این افراد شامل نخبگان، هنرمندان و مدیران برجسته فضای هنری هستند. ما لیست همه افراد را به داوران  می‌دهیم، آنها هم بعد از بررسی  منتخبان را انتخاب می‌کنند. هر کسی در این فرآیند عمومی بیشتر رأی بیاورد، می‌تواند جزو نامزدهای اصلی قرار گیرد.»

چرا شبی که ماه کامل شد؟

وی درباره کاندیدا شدن فیلم‌ «شبی که ماه کامل شد» با توجه به فیلم‌های سینمایی دیگر که در همین حوزه ساخته شده، اعلام کرد: البته فیلم «منطقه پرواز ممنوع» اثر آقای داسارگر هم جزو کاندیداهای این رشته است. برای این بخش دو معیار در نظر گرفتیم. برخی از فیلم‌ها، فیلم‌های خیلی خوبی با محتوای انقلابی و دفاع مقدسی بودند، اما در اکران، خیلی خوب ظاهر نشده و اکران موفقی نداشتند. مثلاً غیر از این دو اثر، فیلم‌های دیگری هم بودند که به لحاظ کیفیت، خوب بودند و فضای محتوایی و فکری به جامعه انتقال می‌دادند اما در اکران موفق نبودند. اکران و اقبال مخاطب برای ما مهم‌تر از بقیه موارد در این بخش بود. به همین دلیل، آثار دیگری با چنین مضامینی جزو نامزدها انتخاب نشدند.

درباره گاندو گفت‌وگو شکل گرفت

معلمی در خصوص انتخاب انیمیشن «بنیامین» و سریال «گاندو» که زمان پخش آن، انتقاداتی به آنها شده بود، تصریح کرد: انیمیشن بنیامین لزوماً منتقل کننده پیام مستقیم انقلابی یا حتی دینی نیست. یک انیمیشن سرگرم کننده خوب  است و در عین حال در اکران هم موفق بود و با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. برای حمایت از این روند و این دست آثار و اینکه هنرمندان شهرستانی توانسته‌اند یک اثر  خوب تولید کنند که پیام سالمی برای فضای اجتماعی داشته باشد، در نظرسنجی‌ها قرار گرفته است. به هر حال یکی از بخش‌های مهم فضای هنر، هنر کودک است.

سریال گاندو هم یک اثر هنری تأثیرگذار است که در موردش گفت‌وگو صورت گرفت و مخالفان و موافقان بسیاری داشت. خیلی از این آثار منتخب را اگر بخواهیم مورد بحث محتوایی یا کیفی قرار دهیم هم موافق و هم مخالف دارند. اما چیزی که برای ما مهم است، این است که اثر منتخب، پیام و محتوای سالمی داشته باشد و مورد استقبال مردم قرار گیرد و گفت‌وگوهای زیادی برایش شکل گرفته باشد. این سریال در نظرسنجی‌ها جزو سریال‌های پرمخاطب و پربیننده بوده است. به همین دلیل در این انتخاب‌ها قرار گرفت.

موضوعی که از آن غفلت شد

وی در پایان با برشمردن موفقیت‌های هنر انقلاب اسلامی درباره موضوعی که در این سال‌ها از آن غفلت شده، چنین گفت: هنر انقلاب در طول این سال‌ها پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها و تولیدات چشمگیری داشته است. اگر بخواهیم نسبت به گذشته مقایسه‌ای انجام دهیم حتماً موفقیت‌ها و رشد تولیدات هنرمندان از نظر کمی و کیفی، تعداد سالن‌ها و …  قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. اما آن چیزی که به نظر می‌رسد مورد غفلت قرار گرفته، این است که این هنر را در عرصه جهانی و با زبان بین‌المللی و بزرگی مردم کشور و انقلابمان نشان دهیم. باید گام‌های بعدی‌مان گام‌هایی باشد که بتواند صدای هنر مردم ایران را در دنیا طنین‌انداز کند و توفیقات و بزرگی مردم ایران را به دنیا نشان دهد. فکر می‌کنیم در این قسمت جای کار بسیار داریم.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است