کد خبر : 109092
انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - 21:25
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

جعفرزاده: امکان تحقق تعطیلی وجود ندارد و شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد

جعفرزاده: امکان تحقق تعطیلی وجود ندارد و شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در رابطه با طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی، گفت: بنا بر مفاد اصل یاد شده امکان تحقق تعطیلی وجود ندارد و شورای نگهبان نیز این مهم را رد خواهد کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شیوع کرونا شرایط جنگی نیست و واژه جنگ در عرصه حقوقی معنای مشخصی دارد، اظهار کرد: معتقدم استناد به اصل ۷۹ در این خصوص بی معناست. چرا که اگر بر اساس نص قانون بخواهیم تفسیر کنیم، نمی توان این مورد را از آن استنتاج کرد زیرا قانون صراحت دارد ” … در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن” . اگر قانون واژه یاد شده را ذکر نمی کرد، شاید مجال تفسیر بیشتری بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نص صریح قانون در خصوص جایگاه قوه مقننه برای تصویب مقررات و ارائه اختیارات مشخص به دولت، تصریح کرد: نکته دوم ، فعال شدن این اصل منوط به تصویب مجلس است. این بدان معنا نیست که مجلس چنین حقی دارد. باز به قانون ارجاع می دهم که ” …دولت حق دارد با تصویب مجلس…” که این امر تصریح قانونگذار نسبت به لزوم تصویب مجلس را در پاره ای از اختیارات اجرایی گوشزد می کند که فلسفه آن نشات گرفته از نظام نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی ایران است.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین، مقدمه واجب این اصل، تقدیم لایحه قانونی توسط دولت به مجلس و واجب بعدی ، تنفیذ مجلس است.

وی افزود: از سوی دیگر کشور در شرایط جنگی به سر نمی برد و هر بحران عمومی، جنگ نیست. اگر چه جنگ بحران عمومی است. اما اگرچه “ما ایرانیان” فی الحال درگیر مبارزه با کرونا هستیم اما در معنای سیاسی “دشمن” هم نیستیم. در ترم شناسی علم سیاست، میان Enemicus و Hostis تفاوت وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به معنای برخی کلمات ذکر شده در اصل ۷۹ قانون اساسی که معنای حقوق مشخص دارد، اظهار کرد: انمیکوس به معنای ” اجنبی” است، اما هاستیس به معنای” خصم خصوصی” است. زمانی می توان در داخل کشور از مفهوم اجنبی استفاده کرد که کشور در شرایط جنگ با کشوری دیگر، یا جنگ داخلی، کودتا و درگیری های فرقه ای یا براندازی باشد که چنین معنایی از اصل ۷۹ مستفاد نمی شود. در آن صورت هر زمان که فاجعه یا بلایای طبیعی سهمگین و دهشتناکی در کشور رخ دهد ما می بایست به اصل ۷۹ متوسل شویم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد اگر بر فرض محال، با تفسیر این اصل در راستای چنین مواردی از جمله قرنطینه، موافق باشیم، قطعا دولت بمثابه سکان دار امور اجرایی مسئول ارایه لایحه خواهد بود.

وی با اشاره به برخی اختیارات دولت برای وضع و اجرای مقررات، معتقد است این تفسیر از اساس غلط است، چراکه اصلا نیازی به چنان برداشت هایی نظیر جنگ و … نخواهد بود، بلکه دولت با استفاده از صلاحیت های اختیاری و وزارتی ( و نه حکومتی!) می تواند مقررات انتظامی و محدودیت هایی وضع کند( کما این که در ده روز گذشته شاهدش بودیم) به نظر میرسد وزارتین کشور و بهداشت می توانند به راحتی این اعمال را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در اصل اصل هفتاد و نهم قانون اساسی آمده است “برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند”.

اخبار مرتبط:
نشتی خط لوله ۴۰۰ میلیمتری انتقال آب شرب اصفهان به علت نشست زمین
نشتی خط لوله ۴۰۰ میلیمتری انتقال آب شرب اصفهان به علت نشست زمین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از نشتی خط لوله ۴۰۰ میلیمتری آب شرب خیابان میر به علت فرونشست زمین خبر داد.

آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است