کد خبر : 109663
انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - 15:22
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ماجرای ثروت‌های بادآورده در خاطرات سال ۷۶ هاشمی

ماجرای ثروت‌های بادآورده در خاطرات سال ۷۶ هاشمی

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ در روزهای پایانی سال ۹۸، جدیدترین جلد از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی به چاپ رسید که مربوط به دست‌نوشته‌های روزانه وی در سال ۱۳۷۶ است؛ سالی مهم و سرنوشت‌ساز که زمینه‌های بسیاری از تحولات سال‌های بعد در این سال رقم خورد.

یکی از وقایع مهم این سال، سخنرانی مهمی از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به مناسبت سالگرد حادثه هفتم تیر، در جمع مسئولان عالی قضایی ایراد شده و در آن، به موضوع ثروت‌های بادآورده اشاره می‌کنند.

رهبر انقلاب در این سخنرانی، وجود عناصر فرصت‌طلب و سوء استفاده‌کننده از ثمرات مثبت و سازنده کارهای دیگران را جزو طبیعت جوامع بشری دانستند و فرمودند: خاصیت دوران سازندگی در این است که پول، نقدینگی و انجام هزینه‌های فراوان در کشور افزایش پیدا می‌کند و در چنین دورانی اگر قوانین به دقت رعایت نشود، نوکیسه‌گانی در کشور به وجود خواهند آمد که به هیچ حدی از حدود در استمتاع مادی و بهره‌گیری از امکانات قانع نیستند و به ثروت‌های بادآورده دست می‌یابند که در نتیجه آن، عده‌ای در استضعاف مالی و ستم اجتماعی قرار می‌گیرند و حقوق بسیاری نیز ضایع می‌شود.

این سخنرانی در طول سال ۷۶، با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. با تورق جلد جدید خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌توان فهرستی از مسئولان و مقامات معترض به طرح موضوع ثروت‌های بادآورده را تهیه کرد که به گستردگی تمام طیف‌های سیاسی است؛ چهره‌هایی که در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعتراض خود را به این سخنرانی مهم رهبر انقلاب ابراز کرده و نام و نوع اظهارات برخی از آنها، مایه شگفتی و تعجب است.

روشن است که این نقدها و گلایه‌های روایت‌شده از سوی مرحوم هاشمی در حالی است که هم آن زمان بسیاری حامی دیدگاه رهبری در برخورد با ثروتهای بادآورده بودند و هم بعدها معلوم شد شاید اگر دقیق‌تر به موضوع فساد رسیدگی می‌شد، امروز در این زمینه دچار مشکلات عدیده نبودیم.

در ادامه این واکنش‌ها از نگاهتان می‌گذرد:
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۷۶ – ص ۳۶۰

آقای {محسن} دعاگو، امام جمعه شمیرانات آمد… و اظهار نگرانی کرد از ضربه خوردن رهبری به خاطر اطلاعات نادرستی که دفترشان در اختیارشان می‌گذارد و منجر به موضع‌گیری‌های سست و ناموفق می‌شود؛ مثل همین مسائل مربوط به ثروت‌های بادآورده و انتخابات. از من خواست به ایشان کمک کنم.

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۷۶- ص ۳۶۳

آقای {محمود} واعظی آمد… و نیز از آثار برخی مواضع رهبری من‌جمله همین بحث اموال بادآورده، با شیوه‌ای که دستگاه قضایی و {روزنامه} کیهان عمل می‌کنند، اظهار نگرانی کرد…

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۶ – ص ۴۵۵

دکتر {محسن} نوربخش، {رئیس کل بانک مرکزی} آمد… ولی وضع ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در دو سه ماه اخیر بر اثر طرح مسأله ثروت‌های بادآورده توسط رهبری، کاهش شدیدی پیدا کرده و مردم بخش قابل توجهی از پول‌هایشان را از بانک‌ها کشیده‌اند. خواست که با رهبری برای آرام کردن این وضع که اقتصاد را تضعیف کرده صحبت کنم؛ خودش هم همین گزارش را به رهبری داده است.

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۷۶ – ص ۴۵۸

عصر آقای {حسین} محلوجی آمد… از ضعف سازندگی و بروز بی‌اعتمادی و رکود به خاطر طرح ناجور استرداد ثروت‌های بادآورده اظهار نگرانی کرد….

آقای {علی} فلاحیان آمد … و از رکودی که بر اثر اظهارات رهبری و عملکرد دولت جدید، کشور را گرفته اظهار نگرانی کرد …

یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۷۶- ص ۴۶۲

شب میهمان رهبری بودم. سرماخوردگی دارند…. گزارش {آقای محسن نوربخش،} رئیس کل بانک مرکزی، در مورد رکود اقتصادی به خاطر جو بی‌اعتمادی در اثر مسائل مربوط به ثروت‌های بادآورده و همچنین اظهارات آقای {مهدی} کروبی و {قربانعلی} دری {نجف‌آبادی} در همین مسأله مذاکره شد. رهبری قبول نداشتند.

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۷۶- ص ۴۷۰

آقای {علی} غیوری، (آن مرحوم، امام جمعه پیشین شهرری و نماینده پیشین ولی فقیه در هلال احمر، از جامعه روحانیت مبارز و از روحانیان مرتبط با کسبه و بازار بود.) از رکود اقتصادی کشور و ضررهای سروصدای مسأله ثروت‌های بادآورده و … اظهار نگرانی کرد…

یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۷۶ – ص ۴۷۷

آقایان {محمد} عبایی {خراسانی}، {سیدحسین} موسوی تبریزی، {مهدی} مهدوی {آملی}، {محمدتقی} فاضل میبدی، {شیخ حسین} هاشمیان، {سید محمدعلی} ایازی و {سیدابوالفضل} موسویان آمدند… و از آثار منفی فشارها بر شهرداری تهران و دامن زدن به مسأله ثروت‌های بادآورده در اقتصاد و امنیت کشور … اظهار نگرانی کردند.

شب میهمان رهبری بودم، … پیشنهاد کردم که تبلیغات ثروت‌های بادآورده قطع شود که به طور اصولی پذیرفتند ولی قرار شد شیوه کار را بررسی کنند.

سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۷۶ – ص ۵۰۸

دکتر {حسن} حبیبی، {معاون اول رئیس‌جمهور} آمد …. و از عدم افق مناسب برای آینده و به خصوص با توجه به جنجال ثروت‌های بادآورده اظهار نگرانی کرد.

آقای مجید انصاری، {نماینده تهران} آمد. از شرایط جاری، اظهار نگرانی شدید نمود و گفت، افق آینده را مثبت نمی‌بیند. موقعیت رهبری بعد از دو انتخابات اخیر و مسأله ثروت‌های بادآورده و عملکرد قوه قضاییه که به حساب رهبری آمده و نیز عملکرد صداوسیما به شدت تضعیف شده است.

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۷۶ – ص ۵۱۳

به دفتر رفتم. آقای {محمد محمدی} ری‌شهری، {دبیرکل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی} منتظر بود. درباره ضعف قوه قضاییه و اشکال قانون دادگاه‌های عام و ضررهای برخوردهای جاری با شهردای تهران و ضررهای تبلیغات ثروت‌های بادآورده صحبت کرد …

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۷۶ – ص ۵۴۲

آقای {اسماعیل} شوشتری، وزیر دادگستری آمد… و نیز از آثار منفی بی‌توجهی دولت به سرمایه‌گذاری و سازندگی و اشتغال که طرح مسأله ثروت‌های بادآورده، بخش خصوصی را از سرمایه‌گذاری دور کرده … اظهار نگرانی کرد.

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۷۶ – ص ۵۵۲

آقای دکتر {عیسی} کلانتری آمد… و نیز از آثار منفی طرح مسأله ثروت‌های بادآورده گفت …

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۶- ص ۵۵۴

(در کوهنوردی در مسیر شیرپلا) … چند نفری از کوهنوردان هم آنجا بودند که پول صبحانه آنها را هم دادیم. چند نفر دانشجو بودند. از خطبه من تشکر کردند و صریحا از رهبری به خاطر مسائل ثروت‌های بادآورده و شهرداری‌ها انتقاد می‌کردند که نشان بدی است.

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۷۶ – ص ۵۵۸

آقای {مرتضی} الویری آمد. از رکود اقتصادی کشور اظهار نگرانی کرد و گفت، به مناطق آزاد هم سرایت کرده و سرمایه‌گذاری را کم نموده و عامل آن، مسأله ثروت‌های بادآورده و تصمیمات  دولت است…

سه‌شنبه ۲۵ اذر ۱۳۷۶ – ص ۵۸۱

آقای {محمدرضا} یزدان‌پناه، مدیرعامل {سازمان منطقه آزاد} کیش به استقبال آمده بود. در مسیر تا پاویون، وضع کیش را گفت. در ماه‌های اخیر به خاطر مسأله ثروت‌های بادآورده و نیز رکود داخل کشور، حرکت سازندگی کند شده ….

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۷۶ – ص ۵۸۲

آقایان طالب، امام جمعه {کیش} و چند نفر دیگر از روحانیون کیش آمدند. از تأثیر منفی مسأله ثروت‌های بادآورده بر اقتصاد کشور و من‌جمله کیش انتقاد داشتند. کم‌کم قبح انتقاد به نظرات رهبری از بین می‌رود.

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۷۶ – ص ۵۸۳

…از کیش به تهران پرواز کردیم… در راه آقای موحدی، مسئول سپاه حفاظت، از رکود کشور و آثار سوء طرح مسأله ثروت‌های بادآورده، آن هم از سوی رهبری صحبت کرد…

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۷۶ – ۵۸۹

آقای {ابراهیم} رئیسی، رئیس {سازمان} بازرسی کل کشور آمد… گزارش وضع بازرسی کل را داد و از بی‌ثمر و بلکه مضر بودن مسأله ثروت‌های بادآورده گفت و اینکه تا امروز در دستگاه آنها به یک مورد مستند هم نرسیده‌اند. گفت، خودش به جای «بادآورده»، کلمه «نامشروع» را به کار می‌برد. چون تعبیر بادآورده، تفسیر شرعی و حقوقی ندارد.

دوشنبه ۸ دی ۱۳۷۶ – ص ۶۰۴

آقای ناطق نوری، در مذاکرات خصوصی از بدتر شدن وضع تخریب رهبری اظهار نگرانی کرد …. از رکود کشور هم نگران است؛ بخصوص که دشمنان، اظهارات رهبری درباره ثروت‌های بادآورده را عامل رکود معرفی می‌کنند و ادامه دارد. گفت که با رهبری در مشهد، درخصوص ضررهای رکودآور مسأله ثروت‌های بادآورده صحبت کرده و ایشان گفته که جواب آن را در سخنرانی تهران می‌دهند که همان بود که در سخنرانی دوم فرمودند.

یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۷۶ – ص ۶۶۷

عصر با آقای {محمد} یزدی، رئیس قوه قضاییه ملاقات داشتیم. … به کار آقای {علی} رازینی، {رئیس دادگستری تهران} در برخورد با مسأله {ثروت‌های بادآورده} و شهرداری‌ها اعتراض داشت.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است