کد خبر : 111362
انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ - 17:31
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

فعالان محیط‌زیستی در انتظار آزادی مشروط/ بازگویی آخرین وضعیت جسمی «سام رجبی» از زبان خواهرش

فعالان محیط‌زیستی در انتظار آزادی مشروط/ بازگویی آخرین وضعیت جسمی «سام رجبی» از زبان خواهرش

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ فعالان محیط زیست همچنان در زندان‌ هستند. با وجود اینکه برخی زندانیان سیاسی-امنیتی به دلیل شیوع کرونا از سوی دستگاه قضایی به مرخصی رفته‌اند، اما فعالان محیط زیستی که حدود دو سال در بازداشت موقت بوده‌اند، مشمول این مرخصی نشده‌اند. از میان ۸ فعال محیط‌زیستی بازداشتی، تنها عبدالرضا کوهپایه بود که توانست بعد از دو سال بازداشت موقت در روزهای پایانی اسفندماه به مرخصی بیاید. هنوز اما ۷ نفر دیگر از محیط‌زیستی‌ها در انتظار مرخصی هستند. علاوه ‌بر مرخصی نکته قابل توجه دیگر در پرونده تعدادی از این فعالان محیط‌زیستی، آزادی مشروط است. طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی محکومانی که به کمتر از ۱۰سال حبس محکوم شده باشند، پس از تحمل یک‌سوم از مدت مجازات‌شان می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی سه فعال محیط‌زیستی هستند که با تایید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس محکوم شده و حالا می‌توان انتظار آزادی مشروط آنها را داشت. محمدحسین آقاسی، وکیل سابق یکی از فعالان محیط‌زیستی به «اعتماد» می‌گوید که تصور نمی‌کند عزمی برای ارایه مرخصی به فعالان محیط‌زیستی وجود داشته باشد. این وکیل دادگستری از این موضوع که وکلای این افراد اعاده دادرسی یا خلاف بین شرع و از این قبیل کارها را برای این پرونده انجام داده باشند، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. آقاسی درباره «آزادی مشروط» به افراد این پرونده چنین توضیح می‌دهد: «افرادی که در این پرونده به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند، می‌توانند با گذراندن مدت ۲ سال از حبس‌شان از زندان آزاد شوند و ۲ سال حبس این افراد بهمن ماه سال ۹۸ تمام شده است و طبق قانون باید بتوانند درخواست آزادی مشروط بکنند، اما پذیرفتن این آزادی مشروط منوط به موافقت دادگاه و کمیسیون عفو و بخشودگی است.» محمدحسین آقاسی از ابتدای این پرونده، وکالت سام رجبی را برعهده داشت، اما با شروع برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به این پرونده به دلایلی که آقاسی از آن با عنوان «اجازه ندادن» یاد می‌کند، از ادامه وکالت سام رجبی کنار گذاشته شد. آقاسی اما به دلیل اینکه وکیل خانوادگی «رجبی» است، از وضعیت پرونده این متهم همچنان مطلع است. هرچند که این وکیل دادگستری هم مانند اعضای خانواده سام رجبی از اینکه آیا وکیل او درخواست آزادی مشروط داده یا نه، بی‌اطلاع است.

وضعیت سلامتی سام رجبی نگران‌کننده است

البته کتی رجبی، خواهر سام رجبی به «اعتماد» می‌گوید: «سام برای مرخصی درخواست داده است، اما هنوز مشخص نیست که اسم او میان کسانی که دادستانی تصمیم به ارایه مرخصی به آنها دارد، هست یا نه.» به گفته او، مادر سام رجبی به دلیل بیماری سرطان احتیاج به مراقبت دارد و سام باید از او مراقبت کند اما حالا با توجه به اینکه سام در زندان است، وظیفه مراقبت و نگهداری از مادر او را دوستانش برعهده گرفته‌اند.» کتی رجبی علاوه‌ بر این، از وضعیت سلامتی شخص برادرش هم نگران است. او می‌گوید، بیماری برادرش آزاردهنده شده و به دلیل مریضی‌اش باید حتما به بیمارستان اعزام شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. کتی رجبی از ناهماهنگی‌هایی که باعث اعزام نشدن برادرش به بیمارستان شده، انتقاد می‌کند و با بیان اینکه «روز پنجشنبه وقتی با سام حرف می‌زدم، صدایش از درد خسته بود، بیماری سام آزار‌دهنده و نیازمند عمل است»، می‌گوید: «اولش درک می‌کردم که به دلیل شیوع کرونا سام را به بیمارستان اعزام نمی‌کنند اما حالا که می‌گویند اوضاع عادی‌تر از قبل شده و برخی مشاغل کارشان را آغاز کرده‌اند، باید دیگر به بیمارستان بفرستند.» محمدحسین آقاسی علت عدم اعزام سام رجبی به بیمارستان را بیماری کرونا و عدم هماهنگی می‌داند: « ظاهرا سام رجبی برای ۳۰ فروردین در بیمارستان وقت دارد اما زندان به او اعلام کرده که تا ۳۱ فروردین اعزامی به خارج از زندان وجود ندارد و از اول اردیبهشت امکان اعزام او وجود دارد. مسوولان زندان نگران هستند که اعزام به بیمارستان باعث ابتلای زندانی به کرونا شود و دولت هم اعلام کرده که تا سی‌ویکم کاری انجام نشود و رفت و آمدها محدود باشد، مورد دوم هم ناهماهنگی‌هایی است که بین بهداری و امور زندان‌ها وجود دارد.» آقاسی می‌گوید: «روز چهارشنبه سام رجبی برای کاری با من تماس گرفت و گفت متاسفانه بهداری با اعزام او به بیمارستان موافقت نمی‌کند. سام رجبی کرونا ندارد اما بیماری دیگری دارد که نیاز است خارج از زندان برای آن مورد معالجه قرار بگیرد و ممکن است حتی برای رفع این مشکل نیاز به عمل داشته باشد. سام رجبی قبلا هم دو بار به دلیل این بیماری به بیمارستان اعزام شده است و به همین دلیل هم توانسته بود برای ۳۰ فروردین از بیمارستان برای درمان وقت بگیرد.» به گفته این وکیل دادگستری، زندان به رجبی اعلام کرده که اول اردیبهشت می‌تواند به بیمارستان مراجعه کند اما تازه زمانی که اول اردیبهشت به بیمارستان برود باید برای مراجعه بعدی وقت بگیرد و همین موضوع درمان بیماری‌اش را به تعویق می‌اندازد.

اخبار مرتبط:
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای اصفهانی در پایان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که گروه‌هایی مانند «هتل و رستوران» با تغییر بیشتری مواجه شده و نرخ تورم سالانه معادل ۴۶.۳ درصد بوده است.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مانند قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و مشکلات اقتصادی را حل می‌کند.

رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند
رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند

دبیر ستاد آزمون استان اصفهان گفت: ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان به رقابت می‌پردازند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است