کد خبر : 114338
انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - 16:43
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

به چه افرادی «کیف کِش» می گویند؟

به چه افرادی «کیف کِش» می گویند؟

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ در پخش سری دوم سریال دودکش (پادری) اثر محمدحسین لطیفی بود که در یک سکانس قابل توجه که شخصیت منصور با بازی مجید یاسر به همراه شخصیت نصرت با بازی بهنام تشکر برای خرید یک کیف وارد یک مغازه به اصطلاح لاکچری می شوند. منصور که رییس نصرت است از او می خواهد که در انتخاب کیف به او کمک کند. نصرت به گمان اینکه منصور می خواهد برای او کیف گران قیمت بخرد کلی خوشحال می شود اما کمی بعد متوجه می شود که اصل ماجرا چیز دیگری است. منصور به نصرت می گوید نظر تو جهت خرید کیف برای من مهم است چون قرار است تو کیف مرا حمل کنی پس باید تو درباره سبکی و سنگینی کیف نظر بدهی!

منظور نگارنده از ذکر این مطلب وارد شدن یک اصطلاح تازه در ادبیات سیاسی کشور طی سال های اخیر است. اصطلاحی که برخی برای خراب کردن و یا زیر سوال بردن شخصیت (به اصطلاح فعال سیاسی) طرف مقابل خود از آن استفاده می کنند. اما نکته جالب این ماجرا آنجاست که در فضای کنونی سیاسی کشور به خصوص دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بکار بردن این اصطلاح از سوی هر دو جناح بسیار رواج یافت تا جاییکه همین اواخر و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم علی غفاریان مدیرمسئول سایت اصولگرای صراط در توییترش نوشت: مجلس بعدی را باید مجلس “کیف کش” ها نامید.

عکس/ توئیت مدیرمسئول صراط پیرامون مجلس کیف کش ها!

البته که اصلاح طلبان ابداع گر این اصطلاح در ادبیات سیاسی کشور بودند. بزرگان اصلاح طلبان برای پیش برد اهداف خود در فضای سیاسی کشور و البته درون جبهه اصلاح طلبان به جوانان جویای نام و نشانی نیاز داشتند که برای طی کردن ره صدساله بی تابی می کردند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال ۹۲ و همچنین انتخابات مجلس دهم فرصتی را برای این افراد فراهم آورد تا همزمان با رشد شبکه های اجتماعی خودشان را نشان دهند. جوانانی که پس از طی مراحل «کیف کشی» هم اکنون یا عضو هیئت مدیره فلان شرکت هستند و یا مشاور وزیر.

کیف کش ها به غیر از حمل کیف کار مهم و دائم دیگری هم دارند. آنها در جلسات مختلف وظیفۀ گرم کردن جلسه و احسنت، احسنت گفتن و تشویق خطیب را هم بر عهده دارند.

اما باید به یاد داشت که کیف کشی سیاسی، رابطه ای برخاسته از ارادت و سرسپردگی درونی نیست. رابطه ای است بر اساس منافع مشترک؛ و به همین دلیل ، تا زمانی که فرد مورد نظر در جنجال ها و عده کشی ها و منم منم کردن هایش نام کیف کش را به همراه نام خود می کشد و به مطرح شدن نام او کمک می کند، خدمات فوق الذکر جاری است و بلافاصله پس از وارد شدن کیف کش نو به بازار و دل آزار گشتن خدمات کیف کش کهنه ، کیف کش کهنه به صف مخالفان می پیوندد و به همین ترتیب جریان آزاد و گردش نخبگان در فضای سیاسی امروز ایران ادامه دارد.

بنابراین ذکر این نکته ضروری است که اگر اصلاح طلبانی که داعیه پوست اندازی برای آینده را دارند اگر بخواهند با همان نسخه قدیمی پیش بروند مکان مناسب تری به غیر از همین جایی که در آن قرار دارند نصییبشان نخواهد شد زیرا؛ اصلاح طلبی به حرف و ادعا نیست، به عمل است و ابتکار. . . .

 

*تحریریه دیده بان ایران

اخبار مرتبط:
حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند
حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی نوروزی به سوالاتی درباره رأی نیاوردن چهره های شاخصی چون باهنر و ریزش رأی قالیباف واکنش نشان داد.

حسن روحانی: ما رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم با هماهنگی رَهبری انتخاب کردیم
حسن روحانی: ما رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم با هماهنگی رَهبری انتخاب کردیم

حسن روحانی گفت: به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

جمهوری اسلامی با یک خطا می‌تواند درگیر جنگ شود
جمهوری اسلامی با یک خطا می‌تواند درگیر جنگ شود

استاد روابط بین‌الملل در رابطه با احتمال پیروزی ترامپ گفت: اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود. ترامپ تحریم‌ها را دوباره فعال‌تر می‌کند. البته ترامپ یک فعال اقتصادی است و اگر در دولت ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند. ترامپ نیز گفته بود که منتظر تماس از سمت ایران است. اگر هم طرفین به سمت مذاکره نروند تحریم‌ها در سال ۱۴۰۳ شدید‌تر می‌شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است