کد خبر : 115280
انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - 19:26
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

الکاظمی هم طرف ما است و هم آمریکا

الکاظمی هم طرف ما است و هم آمریکا

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ درک این تعارض اما در صورتی ممکن است که توجه داشته باشیم ایران بعد از ترور سردار سلیمانی یعنی آن زمان که رسانه‌هایی مثل فارس و تسنیم الکاظمی را آمریکایی می‌دانستند؛ به صورت رسمی در قبال تحولات عراق سکوت کرد و به صورت غیر رسمی هم فعالیت‌هایی مثل فرستادن قاآنی به عراق داشت. نتیجه رایزنی‎های ایران با گروه‌‎های شیعه تحت حمایت خود و مذاکرات آن گروه‌ها با عناصر و گروه‌های صاحب قدرت این شد که آمریکایی‌ها بعد از ناکامی در نخست وزیر کردن الزرفی به الکاظمی رضایت دهند و الکاظمی نیز در یک فرایند طولانی و پیچیده نظر گروه‌های شیعه را جلب کنند. مذاکرات و کشمکش‌هایی که به باور برخی تحلیل‌گران از الکاظمی گزینه‌ای نسبتا مطلوب برای ایران ساخته است.

الکاظمی که خود مسوول امنیت عراق بوده است توانسته آنان درباره چینش کابینه و تقسیم پست‌های مهمراضی کند. همچنین درباره اجرای مصوبه پارلمان به گونه‌ای کج دار و مریز عمل کرده و با اصرار بر اینکه عراق نباید صحنه کشمکش دیگران باشد، از زیربار وعده برای اجرای آن مصوبه در رفته است.

اینکه الکاظمی در نهایت چطور عمل می‌کند هنوز معلوم نیست اما تحلیگران ایرانی گمان می‌کنند که انتخاب او به معنی چرخش عراق به سوی آمریکا نیست و وزنه جمهوری اسلامی در منطقه سبک نمی‌شود. حجت‌الله جودکی، کارشناس مسائل منطقه یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگویی درباره اینکه نخست وزیر الکاظمی چه تاثیری بر روابط ایران و عراق دارد، گفت: « قطعا این انتخاب بر روابط دو کشور تاثیرگذار است.»

وی در پاسخ به اینکه الکاظمی عنصر آمریکایی است یا گزینه مناسب برای ایران، گفت: «نکته مهمی که همیشه باید در نظر داشته این است که هر فردی که در لبنان، افغانستان و عراق روی کار ‌آید باید نقش دوجانبه داشته باشد. در غیر این صورت نه کار آنان پیش می‌رود، نه کار ما و نه کار آمریکا».

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا آمریکایی‌ها حمایت بیشتری از او می‌کنند و به نظر میرسد که گزینه مطلوب آنان است، گفت: « این اصلا معلوم نیست. باید بحث رسانه‌ را کنار گذاشت. هر فردی یک چهره رسانه‌ای دارد و یک چهره دیپلماتیک که این دو می‌تواند با هم متفاوت باشد. الکاظمی هم آن روز در پارلمان طوری صحبت می‌کرد که گویی هم طرف ما است و هم طرف آمریکا.»

جودکی همچنین در پاسخ به اینکه «با این حساب می‌توان امیدوار بود با روی کار آمدن او وضعیت به زیان ما نباشد» گفت: «همین که یک دولت در عراق سرکار باشد امیدوارکننده است. همین که این کشور از بی سر و سامانی درآید مساله مهمی است».

وی در پیش‌بینی اینکه الکاظمی درباره خروج آمریکا از عراق چطور عمل خواهد کرد؟ گفت: « این را در نظر داشته باشید که الان آمریکای‌ها را از عربستان خارج شده‌اند. این نشان می‌دهد که می‌خواهد قدری از این منطقه جمع شوند. ضمن اینکه باید به چند عامل توجه کرد. مثلا مشکلات اقتصادی به معنی کوچک شدن اقتصاد عراق، کرونا و … . حضور دوباره داعش در عراق که الان حسابی جان گرفته است و … . این‌ها همه مسائل ریز و درشتی است که برای ما و آمریکایی‌ها حائز اهمیت است. ما نباید تنها بحث شهادت سلیمانی و مهندس را در نظر بگیریم. بلکه ده‌ها مسائل ریز و درشت دیگر وجود دارد که برای ما و آمریکایی‌ها حائز اهمیت است.

با این وصف باید به این نتیجه رسید که ایران در جریان تحولات عراق موفق شد تا حدی حرف خود را به کرسی نشاند و مانع از روی کار آمدن گزینه‌های آمریکایی پیش از الکاظمی شود و اکنون طی رایزنی‌هایی که جریانات شیعی مورد حمایت ایران انجام داده‌اند، فردی نخست‌وزیر عراق شده که اگرچه نمی‌توان او را گزینه مورد نظر ایران دانست اما می‌توان امیدوار بود که دولت او خیلی هم با ایران مخالف نیست.

اخبار مرتبط:
شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود

رییس گروه بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود با بیان اینکه شکستگی لوله در رینگ کاشان ترمیم شد، گفت: برآورد عوامل مبنی بر تخریب غیرعمد خط لوله بر اثر عملیات لایروبی قنات بود.

علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد
علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد

علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان در تماسی با حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جویای حال این بازیگر سینمای ایران شد.

ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند
ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند

جمیله علم‌الهدی که همسرش را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند، با حضور در این دانشگاه از ترجمه انگلیسی خود به‌نام «هنر زنانه زیستن» رونمایی کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است