کد خبر : 116444
انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - 14:30
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

فلاحت پیشه: اگر دولت بخواهد از جیب ملت خسارات حمله به سفارت انگلیس را پرداخت کند، نشان از بی‌کفایتی دولت است

فلاحت پیشه: اگر دولت بخواهد از جیب ملت خسارات حمله به سفارت انگلیس را پرداخت کند، نشان از بی‌کفایتی دولت است

به گزارش سایت خبری مدآرا؛  ۹ سال گذشت؛ ۹ سال از روزی گذشت که عده‌ای به سفارت انگلیس حمله و خساراتی به آن وارد کردند.آنطور که گفته شد این افراد وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم این کشور را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. آنهایی که راه افتادند به قصد تصرف باغ قلهک به اعتراف یکی از مهاجمان (حمید درویشی شاهکلایی، دانشجوی فوق لیسانس رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق) به نیت تجمع مقابل سفارت سوار اتوبوس شدند و تازه در خیابان شریعتی فهمیدند که برای «فتح باغ قلهک» می‌روند و بعد ۱۰ ثانیه که نفر اول بالای در رسید و بعد یک دقیقه که در باز شد، وارد باغ شدند و پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعد جست‌وجوی اتاق به اتاق شروع شد. دانشجوی دیگری از دانشگاه علم و صنعت که خبر تسخیر سفارت انگلیس را شنید، خودش را آنجا رساند و حتی شنید که یکی از روی سکو می‌گوید که باید هر چه سریع تر اینجا را تخلیه کنیم و بیرون برویم، اما بی‌اعتنا به آن جست‌وجوی اتاق به اتاق سفارت را پیش گرفت و عده‌ای از مهاجمان را دید که در یکی از اتاق‌ها «مشغول صرف شام بودند، عسل طبیعی با نان تست». این راوی نوشته: «… مجمع دانشجویان حزب‌ا… هم سه روز بعد اطلاعیه‌ای صادر کرد و با انتقاد از حمله به سفارت انگلیس گفت «این اقدام نسنجیده دولت را به گوشه رینگ تدافع در برابر غرب کشانده است». همه دیپلمات‌های انگلیسی از ایران خارج می‌شوند و مقرر می‌شود دیپلمات‌های ایرانی نیز از لندن به تهران بازگردند. فردای آن روز مسئولان کشور به اظهارنظر درباره حمله به سفارت انگلیس پرداختند مانند علی لاریجانی رئیس مجلس که گفت: «این خشم برخاسته از چند دهه اقدامات سلطه‌طلبانه انگلیس در ایران است.» حتی حمید رسایی، نماینده مجلس که آن روز جلوی سفارت انگلیس بود، نتوانست از حمله به سفارت دفاع کند و به این بسنده کرد که «موضع من موضع مجلس است ضمن اینکه این موضوع به صورت ناگهانی اتفاق افتاد.» هیچ مقامی از این حمله دفاع نکرد، نه وزارت خارجه دولت احمدی‌نژاد که سخنگویش ساعاتی بعد از حمله تعرض به اماکن دیپلماتیک را غیرقابل قبول خواند و نه حتی سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که به صراحت گفت: «با حمله به سفارتخانه‌ها و اشغال آن‌ها در جمهوری اسلامی مخالفم. داشتن روحیه انقلابی به معنای آن نیست که سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در ایران، احساس ناامنی کنند و این به مصلحت کشور نیست.»

۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری

اکنون پس از ۹ سال بار دیگر پرونده حمله به سفارت انگلیس به روی میز گذاشته شده است. ۲۱ اردیبهشت عضو فراکسیون امید مجلس از وزیر خارجه خواست درباره خسارت پرداخت شده به آثار هنری تخریب شده در حمله به سفارت انگلیس روشنگری کند. احمد مازنی در تذکری در جلسه علنی صبح یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه مجلس اظهار کرد: آذرماه سال ۱۳۹۰ افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری که جزو اموال دولت انگلیس بود را تخریب کردند. وی ادامه داد: اخیرا در خبرها آمده که این آثار پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگشت داده شده و مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری از جیب ملت پرداخت شد. وی خطاب به ظریف گفت: ضمن احترام به شخصیت و توانمندی شما و قدردانی از تلاش‌های شما در عرصه دیپلماسی و ضمن این‌که ملت ایران خاطره خوشی از انگلیس ندارند انتظارمان این است که در این باره روشنگری کنید.

خودشان باید غرامت بدهند

با اظهارات مازنی محورهای جدید حمله سال ۹۰ به سفارت انگلیس شکل گرفت. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ایران تمامی کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بین‌الملل از جمله وین و ژنو را پذیرفته است، به فرارو گفته است: با توجه به این موضوع، اگر در کشورمان به هر سفارتی که وجود دارد، آسیب‌هایی وارد شود، این خسارات را باید مسببین این موضوع پرداخت کنند. حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه افزود: اگر دولت بخواهد از جیب ملت چنین خساراتی را پرداخت کند، این امر نشان از بی‌کفایتی دولت است، چرا که در مورد حمله به سفارت عربستان و انگلستان دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شد، اما بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، مسببین این حوادث محاکمه نشدند، این درحالی است که چنین گروه‌هایی از قدرت بسیار زیادی در کشور برخوردارند و همچنین به منابع مالی عظیمی نیز دسترسی دارند، بنابراین آن‌ها باید خودشان این خسارت ۲۷ میلیارد تومانی را پرداخت کنند. فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اگر این خسارات از جیب مردم پرداخت شود، شما مطمئن باشید، در ادامه نیز شاهد به وجود آمدن چنین حوادثی خواهیم بود، گفت: قدر مسلم باید این قدرت در کشور وجود داشته باشد تا با چنین عناصر و گروه‌های خودسری که به منافع ملی کشور آسیب وارد می‌کنند، برخورد شود، در غیر این صورت، تبعات و خسارات ناشی از اقدام این گروه‌ها را دولت باید از بیت‌المال و به بیانی از جیب مردم پرداخت کند، آن‌هم در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و هم اینکه دولت با کسری بودجه شدیدی روبه‌روست. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: بالاخره روزی روابط ما با عربستان دوباره برقرار خواهد شد، همان‌گونه که بعد از بالارفتن از سفارت انگلیس، ارتباط دیپلماتیک با این کشور اروپایی مجددا برقرار شد، اما نکته مهم آن است که باید خسارات ناشی از این رفتارهای افراط‌گرایانه را که چیزی جز ضرر زدن به منافع ملی کشورمان ندارد، همین گروه‌های خودسر پرداخت کنند که این امر برایشان درس عبرتی شود. وی اضافه کرد: باید با این نوع از اقدامات برخورد شود تا در آینده دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم، زیرا این قبیل کارها در نهایت چیزی به جز ضرر و آسیب‌رساندن به منافع ملی عایدی دیگر ندارد، بنابراین می‌بایست در مسیر قانون گام برداشت، زیرا که در این موضوع قانون دو معنا به همراه دارد، اول اینکه نقش پیشگیری دارد و دوم هم اینکه باید پرداخت خسارات انجام شود.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس: کریمی‌قدوسی، می‌خواهد ایران هراسی را ترویج کند
نماینده مجلس: کریمی‌قدوسی، می‌خواهد ایران هراسی را ترویج کند

رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: اظهارنظرهای خلاف اهداف فناوری هسته ای کشورمان، دانسته یا ندانسته کمک به آن جریان بین المللی است که می خواهد ایران‌هراسی را ترویج کند و برخورد امنیتی با کشور ما داشته باشد.

نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است
نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد که آخرین جمع‌بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

سیداحمد علم‌الهدی: حتی دشمنان اسلام هم چشم به ظهور امام زمان دارنَد
سیداحمد علم‌الهدی: حتی دشمنان اسلام هم چشم به ظهور امام زمان دارنَد

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعة المصطفی بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب اسلامی است، از این جهت تلاش مسوولان و طلاب این مجموعه آموزشی در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و مورد عنایت خاص امام زمان (عج) خواهد بود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است