کد خبر : 117506
انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - 17:00
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

اماکن مذهبی از فردا با دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند/ خط فوتی‌ها مرتب در حال کاهش است

اماکن مذهبی از فردا با دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند/ خط فوتی‌ها مرتب در حال کاهش است

به گزارش سایت خبری مدآرا؛حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امروز سوم خرداد است که روز بسیار مهمی در تاریخ ملی و دفاع مقدس کشور ما محسوب می‌شود. شاید شادمانی سوم خرداد از یاد رفتنی نباشد.

وی با اشاره به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ ادامه داد: سوم خرداد نیروهای مسلح و عشایر آن پیروزی بزرگ و غرور ملی را رقم زدند. سوم خرداد پایان یک توطئه عظیم استکبار جهانی و بین المللی و منطقه‌ای بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا گفت: مهار ویروس کرونا شروع شده است و ۱۰ استان شرایط خوبی دارند و می‌توانیم در این مرحله بخش تشخیص را با کیت‌ها و سایر ابزارها ادامه دهیم تا مبتلایان بیشتری را تشخیص دهیم.

روحانی با بیان این‌که ملت ما در این روز نشان داد حتی اگر مدرنترین سلاح‌ها در اختیار دشمنان باشد، پشت به پشت هم دهند اراده ملت ما بر همه آنها قالب و پیروز خواهد بود و این روز در تاریخ ماند، گفت:روزها و شادمانی‌های دیگری هم داشتیم اما به گمان من هیچ غمی در دوران دفاع مقدس به اندازه غم سقوط خرمشهر نبود. در اوایل آبان سال ۵۹ و هیچ شادمانی هم در دفاع مقدس بالاتر از سوم خرداد ۶۱ یعنی بازپس‌گیری خرمشهر و آزاد شدن این شهر نبود. به همه رزمندگان و شهدا و دلاوران درود می‌فرستیم و همه رزمندگانی که آن روز در آن دفاع مقدس شرکت داشتند و امروز هم به خدمات خود ادامه می‌دهند برای آنها توفیق بیشتر آرزو می‌کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن عید سعید فطر بیان کرد: ماه عبادت و خدمت به مردم و البته امسال ماه نشان دادن انضباط مردم و همکاری مردم با مسوولان بهداشت و درمان در سراسر کشور بود. دعای ما در این ساعات و این روز این است که خدای من در این ماه رمضان اعمال کوچک ما مورد قبول درگاه و رضایت تو بود از تو می‌خواهیم که آن خشنودی و رضایت تو نسبت به ما افزون گردد. اگر اعمال ما کافی نبود و مورد رضایت تو نبود هم اکنون از ما راضی و خشنود باش و امیدواریم خداوند این دعای مردم را مورد قبول درگاه خود قرار دهد. پایان بسیار خوبی برای عبادت مردم رقم بزند و فردای یکشنبه ان شاء الله روز عید واقعی برای همه مسلمانان و برای همه مخلصین باشد.

روحانی در ادامه به مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: در ارتباط با کرونا می‌توانیم بگویم از سه مرحله عبور کردیم. البته ممکن است در بعضی از جاها هنوز در مرحله سوم باشیم. ولی قاعدتا کم کم وارد مرحله چهارم می‌شویم.

رییس جمهوری گفت: مرحله اول، مرحله اعلام دقیق این بیماری در کشور بود و بسیج همه امکانات کشور برای مقابله بود. یعنی آن روزی که کادردرمانی ما با همه توان به صحنه آمد، نیروهای مسلح و مردم همه به صحنه آمدند تا برابر ویروسی که می‌خواست یک خطر بزرگی را برای ملت ما در سراسر کشور به وجود بیاورد سد مستحکمی ایجاد کردند و یک مدیریت خوبی در آن مرحله صورت گرفت.

وی افزود: مرحله دوم، ‌مرحله ای بود که ما از آن حالت خطرناک عبور کرده بودیم اما برای این که شیوع این بیماری را بتوانیم کنترل کنیم محدودیت‌هایی را تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی مقرر کردیم و در این مرحله دوم مردم به خوبی از پیشنهاد مسئولان و متخصصان استقبال کردند و روند خوبی در این دوره در کشور طی شد. البته در مدتی محدودیت شدید و مغازه‌ها بسته و ترددها متوقف شد که این کارها برای مردم سخت بود که اما مردم هوشیار تحمل کردند تا از این مرحله عبور کردیم.

روحانی ادامه داد: مرحله سوم ما فاصله‌گذاری هوشمند بود که در این دوره پروتکل‌های بهداشتی باید دقیقا مورد مراعات قرار بگیرد اما بازگشایی‌ها به تدریج آغاز و شروع شود. پلکانی این کار را انجام دادیم و از استان‌ها شروع شد و بعد به تهران رسید. از مغازهای معمولی شروع شد تا به پاساژها رسید.

وی ادامه داد: کار خوبی در کشور با هوشیاری و همکاری همه شروع شد و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی بسیار خوبی که صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در همه مراحل انجام دادند و مرحله سوم را هم به تدریج داریم به پایان می‌رسانیم. البته هنوز جاهایی باقی مانده است که باید در همین مرحله سوم کار کنیم.

روحانی با اشاره به آغاز مرحله چهارم مدیریت و مقابله با کرونا گفت: به مرحله مدیریت بیماری وارد شده‌ایم و ۱۰ استان در مرحله مهار هستند و امیدواریم به تدریج بقیه استان‌ها اضافه شود در این مرحله بخش تشخیص بیماری را ادامه می‌دهیم و با کیت‌های تشخیص و سایر ابزارهای در اختیار کادر درمانی کشور به ترتیب همه توان خود را به‌کار می‌بریم تا مبتلایان را از بقیه جامعه را به شدت دنبال کنیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به نمودار آماری شیوع و کنترل بیماری گفت: در این نمودار ابتلا در برخی جاها رشد کرده، اما خط فوتی‌ها مرتب در حال کاهش است. برای ما مهم است که مبتلایان را دقیق‌تر با هر روشی شناسایی و جداسازی کنیم و آنها به قرنطینه خانگی خودشان و یا در شرایطی به بیمارستان هدایت شوند و ما هم بتوانیم در جامعه سلامت را توسعه بدهیم و بیماری را مهار کنیم.

وی تصریح کرد: در این مرحله نیز اجرای دستورالعمل‌ها به اندازه همان سه مرحله اهمیت دارد اگر دستور العمل‌ها بخواهد ضعیف شود خطرناک به دلیل آنکه امنیت جمعی ما هنوز کم است.

وی افزود: وزیر بهداشت در آغاز جلسه امروز بیان کردند که اگر آنتی بادی‌ها به اندازه کافی نباشد، اطمینان‌بخش نیست. آنتی بادی از افرادی که مبتلا شدند و عبور کردند گرفته می‌شود و این میزان هنوز به نقطه‌ای که اطمینان بخش باشد، نرسیده است.

روحانی اظهار کرد: عدد و رقمی که اعلام شد پایین بود که باید بالا باشد، باید دقت کنیم و میزان آموزش‌ها را بالا ببریم، همچنین باید نظارت‌ها را تشدید کنیم؛ ۱۸۵ هزار نفر آماده‌اند و تعداد دیگری نیز برای نظارت در حال آماده شدن هستند. کادر درمان نیز باید با همان آمادگی روز اول آماده باشد.

وی بیان کرد: من امیدوارم که بتوانیم به تدریج و به سرعت کشور را به مرحله چهارم مهار برسانیم اما حتی اگر در کل کشور شرایط مهار باشد، باز هم مراقبت‌ها باید ادامه پیدا کند اما در عین حال من تاکید می‌کنم که عده‌ای به دنبال هراس افکنی هستند و بعضی‌ها هستند که قصد دارند فضای روانی جامعه را ناامن کنند و به مردم القا کند که وضعیت غیرقابل بازگشت است. مراقبت‌ها لازم است اما دلیلی برای هراس‌افکنی وجود ندارد.

روحانی گفت: هم از لحاظ اداری و هم از لحاظ بازگشایی در حال پیشرفت هستیم و اضطراب و هراسی نباید وجود داشته باشد. به هر حال این موضوع هم نو پدید است و هم عالم گیر است؛ این یک واقعیت است که ما با این ویروس مواجه شده‌ایم اما در عین حال باید از این مراحل عبور کنیم.

وی با بیان اینکه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر باید در خانه بمانند و مراقبت کنند، افزود: طبق گزارشی که در آغاز جلسه داده شد، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس و دوران مدت بستری، روند نزولی پیدا کرده است. فعالیت وزارت بهداشت برای کشف موارد جدید بیشتر شده که این نیز خبر خوشی است اما نکته‌ای هشدار دهنده نیز در گزارش امروز بود و آن اینکه مرگ و میرها نسبت به افرادی اتفاق افتاده که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند؛ بیماری قلبی و عروقی و دیابت در رأس آنها بود بنابراین کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیشتر باید در خانه بمانند و مراقبت کنند.

وی بیان کرد: چه آنهایی که ضعف دارند و چه آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند باید همچنان به مراقبت‌ها ادامه دهند. ۸۸ درصد افرادی که در کشور به دلیل این ویروس فوت کرده‌اند، کسانی بوده‌اند که یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشته‌اند؛ پس معلوم است این بخش جامعه بیشتر در خطر هستند.

رییس‌جمهور در تشریح تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: از جمله تصمیماتی که در جلسه امروز اتخاذ شد، یک بخش از تصمیم‌ها به حوزه‌های فرهنگی و بازگشایی اماکن مقدس مربوط می‌شود، البته در جلسه گذشته هم اعلام کرده بودیم که صبح باز شود و بعد بسته شود، سپس بعد از ظهر باز شود و بعد بسته شود، خب این کار برای عزیزانی که تولیت این اماکن را برعهده دارند سخت است، لذا از آنجا که فلسفه این امر را می‌دانستند و دلیل آن هم این بود که در وقت ظهر نماز جماعت و اجتماع برگزار نشود، آن‌ها پذیرفتند که مسئولیت این را بر عهده بگیرند که صبح قبل از طلوع آفتاب درب‌ها را باز کنند و عصر هم نزدیک غروب آفتاب را ببندند و در طول این مدت هم افراد را راهنمایی کنند که زیارت یا توقف‌شان طولانی نشود و موارد بهداشتی رعایت شود.

وی ادامه داد: بنابراین با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان ان‌شاءالله از فردا که عید فطر است، اماکن مذهبی و مقدس با همین دستورالعمل‌ها گشایش پیدا می‌کند و ان‌شاءالله مردم هم با توجه به پروتکل‌های بهداشتی بالاترین بهره را از زیارت خود ببرند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: موضوع دوم بازگشایی موزه‌ها و اماکن تاریخی است که از فردا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هماهنگی با ستاد ملی می‌توانند گشایش پیدا کنند، همچنین در جلسه هفته آینده در خصوص بازگشایی مساجد کل کشور و همچنین تغییر ساعت کاری پاساژها پس از اینکه طی هفته جاری در کمیته‌های مربوطه درخصوص آن بحث و بررسی شد، شروع به کار خواهند کرد.

وی افزود: مساله بعدی از هفته آینده یعنی دهم خرداد همه کارمندان اداری در محل خدمت خود حضور خواهند یافت، پیش از این گفته شده بود که درصدی از کارمندها کمتر بیایند که از دهم خرداد این محدودیت برداشته می‌شود و همه کارمندان از دهم خرداد با مراقبت و رعایت همه دستورالعمل‌ها سر کار خواهند آمد. البته دستورالعمل‌های لازم را وزارت بهداشت تهیه و سازمان امور استخدامی ابلاغ خواهد کرد، ساعت کار ادارات هم ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ خواهد بود.

رییس دولت در ادامه به تصمیم‌گیری درخصوص شهدای خدمت اشاره کرد و بیان داشت: مساله دیگری که از ابتدا مدنظر بود، این بود که عزیزانی که در بیمارستان‌ها مشغول کار بودند این کسانی که با همه شجاعت از همان روزهای اول در آن ۳۰_۴۰ روز اول با همه‌ی سختی و در شرایطی که اطلاعات و امکانات و تجهیزات کامل نبود، به عرصه آمدند و برای نجات جان مردم جان خود را فردا کردند، بنا شد که به عنوان شهید خدمت معرفی شوند، اما بعد سوال شد که شهدای خدمت از چه مزایایی استفاده می‌کنند، خب یک مقرراتی داریم به عنوان در «حکم شهید» که همه‌ی آنها درخصوص این عزیزان اجرا می‌شود. اما اینکه چه افرادی شهید خدمت هستند را یک کمیته در استان‌ها تعیین می‌کنند و بعد کمیته‌ای در ستاد ملی با حضور دستگاه‌های مختلف آن را بررسی کرده و بعد در ستاد ملی اجرا می‌شود که این عنوان پر افتخار نصیب چه کسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته‌ی دیگری که در این جلسه بحث شد این بود که هلال احمر ما کمک‌هایی را از کشورهای مختلف یا از مردم در داخل درخصوص کووید ۱۹ دریافت می‌کند، خب این کمک‌ها باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد که لازم بود در اینجا هم تصویب شود تا هر آنچه در اختیار هلال احمر است در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

روحانی در پایان اظهار داشت: آخرین نکته این است که سرپرست وزارت صمت در این جلسه به ما خبر داد که روابط تجاری ما با کشورهای همسایه کم‌کم در حال بازگشت به وضعیت قبل از کرونا ویروس است، خب باید از مجموعه وزارتخانه‌هایی که در این راستا تلاش کردند، تقدیر و تشکر کنیم. الحمدلله درهای صادراتی باز شده و وضعیت اقتصادی ما در روزهای آینده به مراتب بهتر خواهد شد، فقط یک خواهش از مردم داریم که برای اینکه ما بتوانیم در بازگشایی‌ها سرعت عمل داشته باشیم، پروتکل‌ها را رعایت کنند و در اثر این مساله هم کادر درمانی بهداشتی و بیمارستان‌ها نگرانی نداشته باشند.

اخبار مرتبط:
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

آتش‌سوزی در منزل مسکونی در اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد
آتش‌سوزی در منزل مسکونی در اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از وقوع آتش‌سوزی در منزل مسکونی در خیابان فرهنگ اصفهان خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است