کد خبر : 118090
انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - 12:54
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

قالیباف هنوز نماینده نشده، رئیس شد!

قالیباف هنوز نماینده نشده، رئیس شد!

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ امروز مجلس یازدهم اولین ترکیب هیات رئیسه خود را شناخت و اعضای آن برای دقایقی بر کرسی‌های خود نشستند، آنها دوباره یکشنبه به مجلس برمی‌گردند تا اعتبارنامه‌های نمایندگی خود و سایر منتخبان را تایید کنند. منتخبان پس از تایید اعتبارنامه رسما نماینده مجلس می‌شوند. این امر که بر اساس روند قانونی آیین نامه داخلی مجلس انجام شد، یک نتیجه عجیب داشت؛ این دوازده نفر در حالی عضو هیات رئیسه شده‌اند که هنوز رسما نماینده مجلس نیستند.

چرا تصویب اعتبارنامه؟

با برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان مردم در حوزه‌های مختلف، وزارت کشور باید برای هر منتخب یک اعتبارنامه صادر کند، این اعتبارنامه به منزله این است که صلاحیت نماینده به صورت قانونی تائید و وی پس از طی مراحل مختلف توانسته است، حایز آرای لازم شده و به مجلس راه پیدا کند. اعتبارنامه در واقع گذرنامه منتخبان برای ورود به مجلس است. حالا اگر در فاصله برگزاری انتخابات تا زمان تشکیل مجلس، مشخص شود که نماینده‌ای صلاحیت قانونی خود را از دست داده است یا اسناد و مدارکی کشف شود که در موقع بررسی ‌صلاحیت‌ها از نظر شورای نگهبان دور مانده باشد، در این صورت در هنگام تشکیل مجلس جدید و در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها این موضوع مد نظر قرار گرفته و در صورتی که نماینده‌ای فاقد صلاحیت باشد، به تشخیص سایر نمایندگان اعتبارنامه وی رد، و اجازه ورود وی به مجلس داده نمی‌شود.

تغییر آیین نامه در مجلس دهم

در مجالس پیشین، انتخابات هیات رئیسه در سال اول دو بار برگزار می‌شد یکی برای هیات رئیسه موقت و دیگری برای هیات رئیسه دائم. ترکیب افراد در هیات رئسیه دائم معمولا تغییر چندانی نمی‌کرد مگر اینکه آرا خیلی به هم نزدیک می‌بود. وظایف هیئت رئیسه موقت چنین بود: «اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان»، «اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائم» و‌ «تمشیت امور اداری مجلس». پس از تایید اعتبارنامه‌های منتخبان، دوباره انتخابات برگزار می‌شد و هیات رئیسه دائم از بین نمایندگان انتخاب می‌شد.

در مجلس دهم بر سر موضوع عضویت در کمیسیون حواشی زیادی به وجود آمد و موجب شد تغییر آیین نامه داخلی در دستور کار قرار بگیرد و ماجرا دامن هیات رئیسه موقت را هم گرفت و آن را از روند کار حذف کرد.

مجلس بدون رئیس موقت

حالا و بر اساس آیین نامه جدید، شرایط تازه شده است. غلامرضا کاتب، نماینده مجلس پیشین در این باره توضیح داده بود: با اصلاح آیین نامه دیگر لازم نیست اعتبارنامه نماینده تایید شود تا او بتواند کاندیدای عضویت در هیات رئیسه باشد؛ در صورت رد شدن اعتبارنامه‌ عضوی از هیات رئیسه، مجددا برای آن پست انتخابات برگزار می‌شود البته تجربه ثابت کرده اعتبارنامه اعضای هیات رئیسه تایید می‌شود لذا تایید یا رد اعتبارنامه‌ها تاثیری در کاندیدا شدن افراد در انتخابات هیات رئیسه ندارد.

به این ترتیب از امروز تا یکشنبه رئیس قوه مقننه و سایر اعضای هیات رئیسه این قوه، هنوز رسما در این قوه عضویت ندارند!

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است