کد خبر : 118587
انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - 18:52
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

علت فوت «آسیه پناهی» چیست؟

علت فوت «آسیه پناهی» چیست؟

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ در چند روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر تخریب یک آلونک چند متری توسط مأموران اجراییات شهرداری کرمانشاه به دلیل زمین‌خواری در انتهای شهرک فدک منتشر شد که متعلق به یک خانم سالخورده، دختر و نوه‌ بی‌سرپرستش بود.

گفته می‌شود این خانم بعد از مقاومت در مقابل این اقدام مأموران شهرداری به اردوگاه چشمه‌سفید که محل نگهداری معتادان است منتقل می‌شود و به دلایل نامعلوم که به گفته برخی برخورد نامناسب مأموران است جان خود را از دست می‌دهد.

این در حالی است که اخیرا مسئولان اعلام کرده‌اند که آن مرحومه هیچ اعتیادی نداشته و معتاد خواندن وی از سوی مأموران تنها سرپوشی برای رفتارهای غیرانسانی خود آن‌ها بوده که البته اینچنین رفتاری حتی با فرد معتاد نیز دور از شأن و منزلت انسانی است.

عزل ۴ مدیر شهرداری کرمانشاه به دنبال مرگ بانوی حاشیه‌نشین

به دنبال این اتفاق شهردار منطقه سه، مدیر اجراییات شهرداری، قائم مقام وی و مسئول امور حقوقی شهرداری منطقه سه امروز عزل شدند اما به طور قطع عزل مقصران کمترین واکنش به مرگ یک انسان است و نمی‌تواند این قصور را جبران کند و نیازمند برخوردهای جدی‌تر برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات ناگوار است.

حواشی و مشکلات بسیار شهرداری کرمانشاه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از تخلفات شهری با گوشه چشمی از سوی مأموران و مسئولان شهرداری به فراموشی سپرده می‌شوند.

امثال «آسیه پناهی»‌ در حاشیه کرمانشاه کم نیست و این نشان‌دهنده کم‌کاری و غفلت مسئولان شهری است که نه درد مرکز شهر را دوا می‌کنند و نه وضعیت حواشی شهر را سامان می‌دهند و تمام قدرت‌نمایی و اقتدار آن‌ها در مقابل پیرزن ضعیفی خلاصه می‌شود که به ناچار تنها چند متر زمین را به عنوان سرپناه خود و خانواده‌اش یافته است.

هرچند کسی منکر ضرورت مقابله با زمین‌خواری نیست اما این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا این برخوردها در تمام سطوح و حتی در برابر برج‌نشینان نیز اعمال می‌شود و اصلا آیا مسئولان قبل از تخریب منازل محقر و ناامن مستضعفان حاشیه شهر برای جلوگیری از آوارگی آن‌ها فکری کرده‌اند؟

در فیلم منتشر شده ناله‌های آسیه پناهی و بی‌توجهی مأموران نسبت به التماس‌های او و حتی تهمت اعتیاد به او زدن برای نجات یافتن از معرکه نشان می‌دهد این اتفاقات برای مأموران شهرداری بسیار عادی است و مشخص نیست روزانه چند خانواده به این شکل و به دور از چشم رسانه‌ها و لنز دوربین‌ها داغدار عزیز و آبروی خود می‌شوند.

هر روز که از این اتفاق می‌گذرد صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان ابهامات در این زمینه را افزایش می‌دهد که آخرین مورد آن زمان خاکسپاری آن مرحومه است که در اعلامیه ترحیم یکم خرداد ماه اعلام شده در حالی که تاریخ فوت ۳۱ اردیبهشت بوده و از طرفی مسئولان اعلام کرده بودند که پزشکی قانونی در حال بررسی جسد است.

مسئولان اجازه ندهند حق مادرم ضایع شود

دختر «آسیه پناهی» بانوی سالخورده‌ای که چند روز پیش در جریان تخریب منزل وی فوت کرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: بعد از حضور مأموران شهرداری مادرم در مقابل تخریب منزل مقاومت کرد اما مأموران توجهی نکردند و مادرم را بردند و بعد از آن به ما اطلاع دادند که در میانه راه فوت کرده است از تمام مسئولان درخواست دارم که اجازه ندهند حق مادرم ضایع شود.

اما شهرداری کرمانشاه این اتهام را نپذیرفته و تلاش می‌کند دلایل دیگری را عامل این اتفاق عنوان کند به طوری که دولتشاهی مدیر روابط عمومی شهرداری می‌گوید: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و استفاده از گاز اشک‌آور صحت ندارد.

مدیر اجراییات شهرداری بعد از انتشار فیلم و عکس‌های مربوط به این اقدام در فضای مجازی و اظهارنظرهای مختلف از جمله استفاده غیرمجاز مأموران شهرداری از اسپری فلفل و برخورد فیزیکی با این خانم بالاخره مسئولان شهرداری مجبور به پاسخگویی شدند.

پرونده «آسیه پناهی» از نظر قضایی یک پرونده قتل است

کرمی دادستان کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به حساسیت به وجود آمده در استان بدنبال انتشار این خبر، دادسرای عمومی و انقلاب استان به آن ورود کرده و به صورت جدی در حال پیگیری این پرونده هستیم.

وی خاطرنشان کرد: منتظر اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی استان درباره علت مرگ متوفی هستیم.

کرمی گفت: چنانچه محرز شود فرد یا افرادی در مرگ متوفی مقصر بوده‌اند، بدون اغماض با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: از همه رسانه‌های استان می‌خواهیم تا زمان اعلام نتیجه قطعی پزشکی قانونی از انتشار مطالب غیرواقعی پرهیز کنند.

کرمی با اشاره به اینکه پرونده خانم آسیه پناهی به بازپرس ویژه قتل ارجاع داده شده است اظهار کرد: با توجه به تجربه بازپرس این پرونده از ایشان درخواست شده با جدیت و ظرافت کامل و با توجه به تمام جوانب موضوع را بررسی کند.

وی با بیان اینکه این پرونده از نظر ما یک پرونده قتل است و در شعبه ویژه قتل در حال رسیدگی است عنوان کرد: نظر پزشکی قانونی درباره این اتفاق بسیار مهم است و تا مشخص نشدن علت تامه فوت نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.

کرمی با اشاره به اینکه هرگونه ساخت و ساز در اراضی غیرمجاز جرم است اما این اتفاق نباید به این صورت اتفاق می‌افتد گفت: پزشکی قانونی در حال حاضر در حال انجام آزمایشات است و جسد کالبدشکافی شده است.

اعمال قانون باید کم‌هزینه باشد

توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه باتاکید براینکه اعمال قانون باید با کمترین هزینه باشد، درباره تخریب خانه خانم «آسیه پناهی» گفت: بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته نشان می‌دهد تخریب این مکان غیرقانونی نبوده اما نحوه اقدام مأموران شهرداری در این موضوع توسط دادستانی در حال بررسی و پیگیری است.

وی عنوان کرد: ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه در راستای وظیفه ذاتی خود، این ساخت و ساز غیرمجاز را تخریب کردند و خانم پناهی، سازنده آن را به مکان دیگری منتقل کردند اما متاسفانه وی فوت می‌کند و این حادثه بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرده است.

توسلی‌زاده با بیان اینکه قوه قضاییه حساسیت ویژه‌ای بر روی این پرونده دارد، گفت: دستگاه قضایی خواستار برخورد با عواملی هستند که ممکن است نقض قانون کرده باشند و این کار باعث مرگ خانم پناهی شده باشد.

تخریب، غیرقانونی نبوده است

وی با بیان اینکه این حادثه ۲ بُعد دارد، اظهار داشت: نخست اینکه آیا رابطه‌ای بین اقدام نیروهای اجراییات و مرگ خانم پناهی وجود دارد یا خیر؟ که در این باره باید پزشکی قانونی اعلام نظر کند و بی شک ما بدون اغماض، باجدیت و رعایت قانون و شرع و بدون هیچ کوتاهی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: موضوع دیگر این است که آیا عوامل اجراییات مرتکب تخلف قانونی شده ‌اند یا خیر که طبق اعلام شهردار منطقه، زمین این محوطه اوقافی بوده و هرگونه تصرف بدون اجازه اداره اوقاف غیرقانونی است؛ همچنین محل ساخت خانه خانم پناهی در حریم فضای سبز و برق فشار قوی بوده است.

وی عنوان کرد: بررسی هایی که تاکنون صورت گرفته نشان می دهد که تخریب خانه خانم پناهی غیرقانونی نبوده است.

توسلی‌زاده گفت: اکنون سوال این است که آیا ماموران شهرداری می‌توانستند بهتر از این عمل کنند که اقدام آنان به نتیجه فعلی نرسد؛ در این باره هم دادسرای مرکز استان با جدیت در حال پیگیری است و بدون هیچ اغماضی با عوامل ناقض قانون برخورد می‌کند و سعی می کنیم امروز با فردا نتیجه اولیه این موضوع را به اطلاع عموم برسانیم.

مقام ارشد قضایی استان کرمانشاه با بیان اینکه نباید درباره این‌گونه موضوعات بزرگنمایی شود، گفت: بهتر است شهروندان موضوع را از مسوول بشنوند و ما هم نتایج پیگیری خود را به زودی اطلاع رسانی می‌کنیم.

دستور اکید استاندار برای برخورد با متخلفان حادثه مرگ بانوی حاشیه‌نشین

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه بر برخورد قاطع و جدی با عاملان حادثه مرگ زن حاشیه نشین تاکید کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس تیم گزارش تیم بازرسی استانداری از حادثه مرگ زن حاشیه نشین علیرغم اعمال اقدامات قانونی، در نحوه برخورد بی‌تدبیری مشهود است و بر این اساس باید سریعا با عاملان این حادثه برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد.

در مرگ پیرزن حاشیه‌نشین همه مقصر هستیم

نجفی‌مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به مرگ یک پیرزن حاشیه نشین در کرمانشاه و حواشی تخریب سرپناه ۴۰ متری او و دختر و نوه بی سرپرستش، اظهار داشت: اینکه در همسایگی ما چنین خانواده‌هایی زندگی می‌کنند و ما از آنها بی خبریم، اینکه یک پیرزن برای اسکان خود و دختر و نوه‌اش مجبور می‌شود در ناکجاآباد آلونکی برپاکند که هیچ امنیتی هم ندارد، اینکه معلوم نیست معیشت این افراد چگونه تامین می‌شود، نشان می‌دهد ما چقدر در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: انتشار فیلم نحوه برخورد با یک پیرزن حاشیه نشین نشان داد که دستگاه‌های خدمت رسان در تصمیم گیری ها و برخوردها ، باید ابعاد اجتماعی قضیه را به خوبی واکاوی کنند و این واقعیت را مدنظر قرار دهند که ساخت یک آلونک ۴۰ متری با ساخت طبقات مازاد برج‌های سطح شهر، احداث باغ ویلاهای غیرقانونی یا حتی قُرقِ خیابان‌ها و معابر عمومی توسط برخی کسبه متفاوت می باشد و لذا مواجهه با این دو، استراتژی‌های متفاوتی را می‌طلبد .

نجفی‌مهر گفت: به نظرم در مرگ این پیرزن همه ما مقصریم حتی بنده که حدود ۵ ماه است به عنوان مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری منصوب شده‌ام مقصر بوده و از اینکه در سرزمینم، پیرزنی با پای برهنه در دهانه لودر به این سوی و آنسوی کشیده می‌شود و کسی به فریادهای دردمندانه‌اش توجه نمی‌کند، شرمسارم.

وی افزود: کسی نمی‌گوید که شهرداری به وظایف خویش در صیانت از حریم شهر کوتاهی کند اما ای کاش شهرداری به مردم گزارش دهد قبل از اینکه این حادثه رخ دهد، چند بار با استفاده از مددکاران حرفه ای، پای درددل این زن و دختر بی دفاع و نوه بی سرپرستش نشسته و چه اقدامی برای توانمندسازی آنها انجام داده است؟ آیا حضور این خانواده را به نهادهای حمایتی اطلاع داده و از آنها خواسته است تدبیری برای این افراد بی بضاعت و آسیب دیده بیاندیشند؟ اگر حتی بنا بر اظهارات ضد و نقیض مسئولین شهر، این زن اعتیاد هم داشته، آیا نمی‌توانستند در فضایی دیگر با حضور مددکاران اجتماعی به اقناع نامبرده مبادرت کنند و او را به همراه خانواده‌اش در مکانی مناسب اسکان دهند؟

تنها توجیه مسئولان برای این فاجعه و داغدار کردن یک خانواده اعمال قانون است اما ای کاش تمام قوانین به درستی و برای رفاه حال شهروندان در شهرداری اجرا می‌شد که اگر چنین بود شاهد اینچنین اتفاقات نبودیم.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است