کد خبر : 119828
انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - 09:17
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

گزینه های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه کسانی هستند؟

گزینه های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه کسانی هستند؟

به گزارش سایت خبری مدآرا؛زمانی که فریدون عباسی، معاون احمدی‌نژاد در دولت دهم و نماینده فعلی کازرون در مجلس یازدهم، هنوز باتوجه به عدم تصویب اعتبارنامه‌اش، «منتخب کازرون» بود، نه «نماینده مجلس»، در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفته بود: «دنبال این هستیم که این مجلس، یک «دولت اسلامی» را پای کار بیاورد»؛ کلیدواژه‌ای عجیب از زبان سیاستمداری بهاری که در آستانه افق ۱۴۰۰ در حالی برای رقابت ریاست مجلس، اعلام‌ کاندیداتوری کرده بود که به‌ دفعات تاکید می‌کرد نه‌تنها خودش، بلکه حتی محمدباقر قالیباف، رقیبش هم می‌تواند بعد از حدود ۹ ماه ریاست بر مجلس، ردای نمایندگی از تن به‌در کرده و عزم «پاستور» کند.

هرچند درست ۱۰ روز بعد، در گفت‌وگویی مفصل با «اعتماد» اعلام کرد که «قالیباف در جلسه فراکسیون رسما اعلام کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد» و جالب‌تر آنکه در بخشی دیگر از همان اظهارنظر مطبوعاتی، وقتی صحبت از احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد یا یکی از بهاری‌ها به نیابت از احمدی‌نژاد به میان آمد، به رییس سابقش توصیه کرد که از اعضای شورای نگهبان درباره تایید یا رد صلاحتیش برای «پاستور ۱۴۰۰» استمزاج کند.

خبری که حالا باوجود سپری شدن نزدیک به یک هفته از انتشار، همچنان با واکنش تحلیلگران و ناظران مواجه است و همین یکی، دو روز گذشته و در یکی از آخرین واکنش‌ها، ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار اصولگرا را بر آن داشته که از «کاندیداتوری قطعی احمدی‌نژاد» سخن بگوید. این روزنامه‌نگار اصولگرا که اخیرا با پایگاه خبری-تحلیلی خبرآنلاین به گفت‌وگو نشسته، در حالی تایید صلاحیت احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ و تنها ۴ سال پس از ردصلاحیت او در آستانه انتخابات ۹۶ را «افتادن شورای نگهبان از چاله به چاه» توصیف می‌کند و در حالی چندان رضایتی از توجه رسانه‌ها به احمدی‌نژاد ندارد که در عین حال معتقد است: «احمدی‌نژاد قطعا تصمیم جدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دارد»

هرچند در ادامه تاکید کرد که این تصمیم قطعی «به دو دلیل امکان وقوع پیدا نخواهد کرد؛ یکی سد «شورای نگهبان» و دیگری «شرایط اجتماعی» در آینده.» جالب آنکه محمدحسن غفوری‌فرد، عضو پیشین حزب موتلفه اسلامی نیز همچون ایمانی معتقد است که «شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد را تایید نخواهد کرد.»

یک بازی دوسر برد بهاری

اما این تنها ایمانی نیست که از کاندیداتوری قطعی احمدی‌نژاد برای «پاستور ۱۴۰۰» سخن گفته؛ چنانکه پیش از این، برخی دیگر ناظران و تحلیلگران و همچنین بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها، از جمله خود ما در «اعتماد» از این احتمال گفته بودیم. چنانکه درست همزمان با آغاز به کار مجلس یازدهم، با اشاره به حضور تعدادی از وزرا، استانداران و مدیران میانی دولت نهم و دهم در مجلس یازدهم، از این نوشتیم که این جریان سعی خواهد کرد در انتقاد از دولت، جلودار اصولگرایان مجلس ‌یازدهمی باشد و همزمان با بسیج تمام قدرت لابی و رسانه‌ای که در اختیار دارد، هزینه قالیباف برای نشستن بر صندلی ریاست پارلمان را افزایش دهد؛ «بازی دو سر برد بهاری‌ها» که پیش از این فواد صادقی، روزنامه‌نگار نزدیک به جریان اعتدال از آن سخن گفته و مدعی شده بود که بهاری‌های مجلس یازدهم یا به‌ دنبال «استیضاح رییس‌جمهوری و درخواست عدم ‌کفایت برای روحانی» خواهد رفت یا «باتوجه به مشی رهبر انقلاب در حمایت از دولت‌های مستقر تا اتمام دوره آنها و همراهی قالیباف با اراده نظام» سعی می‌کند «میان مخالفان اجتماعی دولت در بدنه اصولگرایی و اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای خود ایجاد محبوبیت و قالیباف و اصولگرایان را به مصلحت‌طلبی و سازش و عدم شجاعت و قاطعیت برابر دولت متهم کند» تا «حتی در صورت وقوع احتمال ناچیز سقوط دولت در سال آخر، حامیان احمدی‌نژاد او را به عنوان گزینه جایگزینی ریاست‌جمهوری مطرح کنند.»

هوالمطلوب ۱۴۰۰

معمای کاندیداهای اصولگرای ۱۴۰۰حدود یک‌سال مانده به انتخابات، هنوز معادله‌ای است چندمجهولی. پیش از این در دو شماره گذشته «اعتماد» و از قضا در همین صفحه ۳، ابتدا به تمامی گزینه‌های احتمالی -اعم از اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصولگرا- یا به تعبیری چندین و چند مجهول این معادله معماگونه پرداختیم و پس از آن نیز در گزارشی با تیتر «هوالمطلوب ۱۴۰۰» از تحرکات جبهه پایداری و گزینه‌های احتمالی آنها به عنوان یکی از جریان‌های بحث‌انگیز و جنجالی جناح راست نوشتیم و البته مستند به اظهارات یکی از جوانان عضو این «تشکل تحزب‌گریز» در مجلس تاکید کردیم که ظاهرا باید «ماجرای اصلاح‌طلب-اصولگرا» را برای پایداری‌ها، تمام شده بدانیم و این، یعنی احتمالا همان‌طور که ممکن نیست یک اصلاح‌طلب، گزینه پایداری برای «پاستور ۱۴۰۰» باشد، بسیار بعید است اصولگرایی میانه‌رو، سنتی یا حتی سیاستمداری با خط و ربط کلاسیک منتسب به جناح راست و جریان اصولگرایی، «هوالمطلوب پایداری‌ها» باشد.

تعهدات قالیبافی

با این حساب، آنها اگرچه حالا برخلاف روزهای آغازین دهه ۹۰ که به‌ شدت به شهردار وقت تهران می‌تاختند، امروز پشت قالیباف را گرفته و او را تا کرسی ریاست پارلمان بدرقه می‌کنند، اما بعید است در افق ۱۴۰۰ نیز همچنان پشتیبان او برای ورود به پاستور باشند و از قضا ظاهرا علت حمایت امروزشان هم همان تعهد غیررسمی قالیباف به عدم کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری است. هرچند برخی پایداری‌ها یا به بیان دقیق‌تر یاران این تشکل در روزهای نه چندان دور همین امروز هم چندان تمایلی به حمایت تام و تمام از قالیباف ندارند.

حمید رسایی که درپی اختلافات درونی پایداری برای حضور اعضا در لیست اصولگرایان، ظاهرا دیگر تمایلی به همراهی با رفقای گذشته ندارد، اخیرا در انتقادی شدید نسبت به عدم برگزاری علنی دادگاه عیسی شریفی، معاون قالیباف در شهرداری تهران اعلام کرده: «رییس سابق قوه قضاییه (که بسیاری از جلسات دادگاه در زمان او برگزار شده) جرایم شریفی را مرتبط با قالیباف دانسته بود! اساسا تخلفاتی در این سطح نمی‌تواند بی‌ارتباط با مافوق باشد.»

زمزمه بی‌خود درباره رییسی

اینکه پایداری‌ها همچون مجلس ۹۸، برای ۱۴۰۰ نیز پشت قالیباف بایستند یا چنانکه از اردیبهشت ۹۶ به ‌یاد داریم، رییس فعلی قوه قضاییه را به رییس کنونی قوه مقننه ترجیح دهند، هنوز مشخص نیست اما آنچه دیروز صراحتا از سوی قائم‌مقام سیدابراهیم رییسی، آن‌ هم با لحن و ادبیاتی نامتعارف مطرح شد، از رد گمانه‌زنی‌ها در مورد استعفای احتمالی ریاست قوه قضاییه به امید تصاحب کرسی ریاست قوه مجریه حکایت داشت.

آنجا که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که ۱۴، ۱۵ ماهی که از صدارت رییسی در راس دستگاه قضا می‌گذرد، به ‌مراتب کمتر از دوران صدارت آملی‌لاریجانی، در افواه حاضر شده، پس از مدت‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسش ایلنا در مورد «زمزمه‌های احتمال حضور رییسی در انتخابات ۱۴۰۰» گفت: «چنین چیزی مطرح نیست و این زمزمه، زمزمه بی‌خودی است!»

همه مردان بهاری

با این حساب، اگرچه از حالا نمی‌توان حتی درباره گزینه احتمالی جناح راست برای «پاستور ۱۴۰۰» گمانه‌زنی کرد، اما دست‌کم می‌توان درباره عدم حضور برخی گزینه‌های مطرح در هفته‌ها و ماه‌های گذشته سخن گفت. اینکه رییسی کاندیدا نخواهد شد یا دست‌کم چنانکه قائم‌مقامش گفته زمزمه حضور مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری، «زمزمه بی‌خودی» است، قالیباف باتوجه به وضعیت قائم‌مقام سال‌های نه چندان دورش در «دادگاه نظامی» و البته مهم‌تر از آن، تعهدی که برای جلب حمایت نمایندگان مجلس برای ریاست

مجلس در مورد عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری داده، احمدی‌نژاد هم اگرچه حالا سال‌هاست حمایت اصولگرایان را از دست داده اما اگر هم کاندیدا شود، به احتمال قوی ردصلاحیت خواهد شد و در این صورت احتمالا باید کسی را به نیابت از خود به میدان بفرستد. گزینه‌ای که باتوجه به گمانه‌زنی‌های موجود بعید نیست غلامحسین الهام، رستم قاسمی و محمد سرافراز باشد. جالب آنکه بعضی گزینه‌های اصولگرا همچون پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی هم چندان از «بهاری‌ها» دور نیستند و با این حساب، هیچ بعید نیست افق ۱۴۰۰ بهاری شود.

اخبار مرتبط:
صادق زیباکلام: جمهوری اسلامی از نظر نظامی شانسی در برابر اسرائیل ندارد / در عملیات وعده صادق، چقدر خسارت به اسرائیل وارد شده؟
صادق زیباکلام: جمهوری اسلامی از نظر نظامی شانسی در برابر اسرائیل ندارد / در عملیات وعده صادق، چقدر خسارت به اسرائیل وارد شده؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: این موازنه یک بعد دیگر هم دارد و آن این است که در نتیجه عملیات شنبه شب ایران، چقدر خسارت به اسرائیل وارد شده؟ سوال مهمتر این است که در نتیجه زدن اسرائیل چقدر خسارت وارد شد؟ من فکر نمی‌کنم ایران خودش را موظف بداند که به هر اقدامی از جانب اسرائیل پاسخ بدهد.

آقاتهرانی، نماینده عضو جبهه پایداری: بازگشت گشت ارشاد موفقیت‌آمیز بود
آقاتهرانی، نماینده عضو جبهه پایداری: بازگشت گشت ارشاد موفقیت‌آمیز بود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پای کاربران اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد
وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد

جلسه رسیدگی به پرونده ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی از اعدام شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، امروز برگزار شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است