کدام کشورها برای ما «چادر مشکی» تولید می کنند؟
کدام کشورها برای ما «چادر مشکی» تولید می کنند؟
20 فروردین امسال صنعت نساجی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و هرگونه تبادل ارزی و تبادل کالایی با مشکل روبه رو شد.

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ روزنامه اصولگرا نوشت: با اینکه چادر حجاب برتر در کشور محسوب شده و از آن به عنوان کالای فرهنگی یاد می‌شود اما با دیدن قیمت بعضی از قواره‌های چادر مشکی دود از سرمان بلند می‌شود. ارقام یک میلیون و هفتصد هزار تومانی تا دومیلیونی هر قواره چادر مشکی برای مصرف کننده آن، غیرمتعارف و غیرمنطقی محسوب می‌شود. به دلیل عدم کفایت تولید کارخانه‌های داخلی، میزان زیادی از مصرف چادر مشکی از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد می‌شود که با در رفتن فنر نرخ ارز، قیمت‌ها چند برابر شده و مواد اولیه تولید وارداتی هم محصول نهایی داخلی را گران‌تر به دست مصرف کننده رساند.

شاید بخشی از چند برابر شدن قیمت چادر در ماه‌های اخیر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی را بتوان به بالا رفتن نرخ ارز ربط داد، اما نمی‌توان از کنار عدم نظارت صحیح نهادهای ذی ربط به سادگی گذشت.

مشکلاتی از جمله ریسک بالا در تولید چادر مشکی هم نتوانسته این عرصه را برای سرمایه گذاران به فضایی جذاب تبدیل کند تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور در داخل تولید شود. این در حالی است که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف چادر در کشور تولید می‌شود و در حدود ۹۰ درصد نیاز به وارد است و نمی‌توان این میزان واردات را شایسته کشوری که چادر به عنوان حجاب برتر در آن محسوب می‌شود، دانست.

سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در گفت و گو با «رسالت»، با اشاره به اینکه عمده مواد اولیه چادر مشکی و خود این کالا وارداتی هستند و قیمت آنها با نرخ ارز تعیین می‌شود، گفت: وقتی ارز از ۱۱ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان می‌رسد، ما با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواد اولیه روبه رو می‌شویم و در نتیجه محصول نهایی به همین میزان گران‌تر می‌شود. همه این عوامل در شرایطی است که ارز تأمین شود در حالی که در صنعت نساجی از سه ماه گذشته تاکنون هیچ ارزی از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه تخصیص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به میزان تولید کارخانه «حجاب شهرکرد» که یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های پارچه چادر در کشور محسوب می‌شود، افزود: تولیدات این کارخانه تکافوی نیاز بازار داخل را نمی‌کند و این کارخانه کمتر از ۱۵ درصد نیاز کشور را پاسخ می‌دهد. باید زمانی که نرخ ارز به این اندازه بالا نرفته بود برای توسعه این صنعت سرمایه گذاری صورت می‌گرفت، ولی اکنون با توجه به افزایش قیمت‌ها و تحریم‌ها، سرمایه گذاری در این بخش با مشکل مواجهه است.

قدیری بااشاره به تحریم صنعت نساجی کشور گفت: ۲۰ فروردین امسال صنعت نساجی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و هرگونه تبادل ارزی و تبادل کالایی با مشکل روبه رو شد. وقتی این موارد را کنار هم می‌گذاریم و تقاضا بالا رود و عرضه هم کم شود، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. ما زیرساخت‌های تولید برای چادرمشکی را نداریم و به همین علت قیمت‌ها بالاست.

وی با بیان اینکه ما در زنجیره توزیع کشور نیز مشکل داریم، افزود: پارچه چادر مشکی در دست چند واسطه می‌گردد و باعث می‌شود چادر با قیمت مناسب به دست مردم نرسد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره بیشترین میزان واردات چادر گفت: کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسیا صادرکننده‌های مهم پارچه چادر مشکی به کشور هستند.

قدیری درباره قیمت‌های بالای و غیرمتعارف چادر مشکی بیان کرد: قواره دو میلیون تومانی برای چادر قابل قبول نیست. قیمت‌های بالا در چادرهایی با طراحی خاص و کار دست را می توان پذیرفت اما ارقام میلیونی برای پارچه پذیرفته نیست.

*ضرورت تولید چادر در داخل

شاهین کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، با بیان اینکه تاجرهایی در بازار پارچه، چادر تولید داخل را می‌خرند و آن را با برند خارجی می‌فروشند به «رسالت» گفت: تغییرات نرخ ارز شرایط را برای این افراد مهیا کرده تا قیمت‌ها را به میزان زیاد افزایش دهند. این مشکل نه تنها در چادر مشکی بلکه در فروش لباس هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  علی مطهری: اکثریت قریب به اتفاق مردم و خانم‌ها حجاب را پذیرفته‌اند و قبول دارند

وی ورود غیرقانونی پارچه به کشور را یکی از چالش‌های مهم در قیمت چادر دانست و ادامه داد: به دلیل نیاز به واردات چادر مشکی، واردکننده داخلی باید ثبت سفارش در سامانه وزارت صمت داشته باشد. این وزارتخانه می‌تواند در مقام یکی از نهادهای مرتبط با این حوزه نحوه توزیع پارچه را در کشور بررسی کند. این در حالی است که به دلیل عدم نظارت کافی و ورود غیرقانونی چادر از مبادی رسمی مانند گمرک، نوع عرضه آن پنهان می‌ماند.

کاظمی با اشاره به وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در پی این مسئله برای کشور ایجاد شده است، گفت: ما چادر مشکی را در بهترین حالت از کره جنوبی  وارد می کنیم و در غیر این صورت ازچین یا اندونزی وارد می‌شود. به دلیل عدم وجود هیچ نوع رابطه بانکی با هیچ کدام از این کشورها، واردکننده نمی‌تواند به طور مستقیم پول را برای کارخانه حواله کند و آنها هم نمی‌توانند به طور مستقیم کالا را به ایران بفرستند.

در این وضعیت افرادی در کشورهایی مانند امارات و ترکیه این تبادلات را انجام می‌دهند که این موارد هم هزینه ایجاد می‌کند و دامن به گران‌تر شدن این کالا می زند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه چادر کالایی فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم که چادر به عنوان کالای فرهنگی در داخل تولید شود. تا زمانی که نهادهای رسمی مانند وزارت صمت و گمرک بر این مسئله ورود نکنند هر تاجری می‌تواند با هر مبلغی این کالا را وارد کند.

*نیاز ۴۰ میلیون متری به چادر مشکی در داخل

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت در گفت و گو با «رسالت»، درباره قیمت‌های بالای پارچه چادر مشکی گفت: بالارفتن قیمت ارز، اثر خود را بر همه اجناس می‌گذارد و این شامل پارچه چادر مشکی هم می‌شود. تخصیص ارز برای مواد اولیه چادر و بالارفتن نرخ حمل و نقل و بسته شدن مرزها به علت شیوع کرونا مشکلات زیادی را ایجاد کرد که یکی از آنها افزایش قیمت پارچه چادر مشکی بود.

وی افزود: قیمت‌های چادر با توجه به کیفیت‌های مختلف، متفاوت می‌شود. پارچه‌های مختلف از متری ۲۰ هزار تومان تا متری چهار میلیون تومان وجود دارد که قیمت آنها با توجه به نوع جنس، بافت و برند متفاوت است.

محرابی با اشاره به لزوم افزایش تولیدات داخلی برای چادر مشکی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت برای آینده نزدیک، تشویق به انجام فعالیت در این حوزه برای واحدهای با انگیزه برای سرمایه گذاری در این زمینه است و به همین منظور پنج واحد را برای این هدف گذاری معرفی کرده‌ایم. این واحدها شامل سرمایه گذارانی هستند که با ارائه مشوق‌هایی وارد عرصه تولید می‌شوند، هرچند این موضوع در مرحله طرح قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال درنظر گرفتن یارانه و تسهیلات برای این واحدها هستیم تا فعالیت برای آنها توجیه پذیر باشد و یا وام‌هایی با نرخ بهره پایین در اختیارشان گذاشته شود. دفتر ما در وزارت صمت به دنبال رفع مشکل در زمینه تولید چادر و تأمین مواد اولیه آن است.

محرابی تصریح کرد: ما به طور کلی با کمبود پارچه در کشور روبه رو هستیم و درصددیم سرمایه گذاران را وارد این عرصه کنیم. واحدهای تولیدکننده پارچه چادر می‌توانند با تولید پارچه کرپ نیاز تولیدی‌های لباس که از این پارچه استفاده می‌کنند را هم تأمین کنند.

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره نیاز داخل به چادر مشکی گفت: بازار ۴۰ میلیون متر را برای مصرف داخلی کافی می‌داند، اما طبق برآورد ما ۹۰میلیون متر نیاز داخل به پارچه چادر مشکی است که ۱۰ میلیون متر آن ظرفیت سازی شده است و باید برای ۸۰ میلیون متر آن برنامه ریزی شود. ما برآورد برای ۹۰ میلیون متر را با احتساب همه بانوان از دختران ۹ سال به بالا درنظر گفته‌ایم.

  • منبع خبر : رسالت