کد خبر : 122850
انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - 00:01
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

“منافع ملی” در مجلس قربانی شد

“منافع ملی” در مجلس قربانی شد

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ محمدجواد ظریف صبح امروز در مجلس حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان مجلس یازدهم پاسخ دهد. ظریف با وجود تهمت‌ها و توهین‌های نمایندگان ، بازهم با زبان صلح و با استدلال به سوالات آنان پاسخ گفت: ما باید از همه امکاناتمان برای کمک به معیشت مردم و منافع ملی استفاده کنیم. شهید سلیمانی و بنده هر هفته با یکدیگر جلسه داشتیم و باهم هماهنگ می‌کردیم. در صحبت‌ها درباره منطقه، هرچه انجام دادیم با هماهنگی یکدیگر بوده است… .

همچنین اضافه کرد: شما نمایندگان ملت هستید؛ ملت ما ملت فهیمی است و من نیز در برابر ملت با حضوع حاضر می‌شوم؛ حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم و وظیفه دارم به شما گوش جان سپرم. از انتقادها و حتی تندی‌های شما ننیز تشکر می‌کنم اما بدانید همه ما در یک کشتی هستیم. آمریکا اصلاح طلب، لیبرال، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد؛ با کل ایران و تمامیت ارضی ایران مخالف است.

با این حال اما برخی از نمایندگان حتی نتوانستند با منطق صحبت‌های او روبه‌رو شوند و مدام در بین صحبت‌هایش، با زبان نیش و کنایه اعتراض کرده و فریاد زدند؛ اما ظریف با گشاده‌رویی صحبت‌هایش را قطع می‌کرد و پاسخشان را می‌داد. با این وجود، زبان استدلال وزیر امور خارجه، بهارستانی‌ها را قانع نکرد و آنها بیش از گذشته، هجمه و حمله به اقدامات دولت را شدت بخشیدند و صحن علنی مجلس را به فضایی برای مجادلات سیاسی و جناحی تبدیل کردند.
توهین‌ها به سمتی رفت که «محمدتقی نقدعلی» نماینده مردم خمینی‌شهر، خطاب به ظریف گفت: شنیدن حرف‌های صدتا یک غاز وزرا به جایی نمی‌رسد. باید ظریف و روحانی به دلیل خیانت به مملکت محاکمه شوند.

در حالی چنین فضای بی‌سابقه‌ای از توهین و رفتارهای زننده و دون شان جایگاه نمایندگی مجلس را بسیاری دیدند و شنیدند که در میان بحبوحه‌های مذاکرات برجام و برخی انتقادها به وزیر امور خارجه، رهبر معظم انقلاب فرمودند:
«بنده هیات مذاکره‌کننده را – همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند – هم امین می‌دانم، هم غیور، هم شجاع و هم متدیّن می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البتّه علاوه‌ بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند.»

همچنین ایشان در ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۲ در دیدار دانش‌آموزان و دانجشویان درباره هیات مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ تصریح کردند: «هیچ ‌کس نباید این مجموعه‌ مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ شامل آمریکا – همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ یک – سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند؛ یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] برعهده‌ اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که برعهده‌ آنهاست انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود – که اینها سازشکارند و مانند اینها – قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.»

واکنش افکار عمومی به توهین و حمله به ظریف
پس از سخنان وزیر امور خارجه در مجلس و فضای متشنج و توهین‌آمیزی که بهارستانی‌ها ایجاد کرده بودند، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی در دفاع از «وزیر شجاع رهبری» قامت راست کردند.
حمید ابوطالبی مشاور پیشین سیاسی رئیس جمهوری در واکنش به حملات امروز اصولگرایان در صفحه توئیترش نوشت: آنان که با مخالفت با اصلِ مذاکره و تعلیقِ آن در بهارستان، سیاست خارجی و دیپلماسیِ برآمده از آن را بر صلیب بحران آویختند می‌بایست پاسخگوی شرایط کشور باشند، نه وزیر محترم خارجه و دستگاه نخبه‌ و کاردان دیپلماسی.

دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در صفحه توئیترش نوشت: اگر دلواپسان این عبارت دکتر ظریف را بپذیرند که «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم»، قبول کنند که «آمریکا و رژیم صهیونیستی، اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد» و اعتراف کنند که «سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست»، آنگاه اذعان خواهند کرد که «برجام سند افتخار ملی است».

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در واکنش به رفتار امروز برخی نمایندگان هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر کسی منطق داشته باشد نیاز به دادوبیداد و عصبانیت ندارد؛ همین که داد می‌زنند یعنی حرفی برای گفتن ندارند.
وی به ایرنا گفت: در همه دنیا سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از حساس‌ترین موضوع‌هایی است که احزاب و شخصیت‌های سیاسی با وسواس زیاد وارد آن می‌شوند و معمولا حرفی نمی‌زنند که در روابط شان با دنیا تنش ایجاد کند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا افزود: اهانت برخی که سیره‌شان شعار است، روشی است که باید در ۴ سال آینده به آن عادت کنیم. متاسفانه بیشتر افرادی که امروز در جلسه داد می‌زدند درک حداقلی هم از سیاست خارجی ندارند. خیلی دوست دارم در جایی جمعشان کنم و از آنها بخواهم ۲۰۰ کلمه درباره محتوای برجام بنویسند؛ نتیجه اش روشن است و مطمئنم نمی‌توانند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بخشی از مجلس می‌خواهد موضوع سیاست خارجی را به یک موضوع کف خیابانی تبدیل کند و سطحش را به دعواهای بچگانه جناحی بکشاند. اگر قوه عاقله‌ای  برای مهار این افراد به وجود نیاید باید منتظر خسارت‌های بزرگی برای کشور باشیم که نتیجه‌اش سر سفره مردم معلوم خواهد شد.
مهاجری ادامه داد: متاسفانه برخی میدان مذاکره را با معرکه چاقوکشی اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند مثلا تیم مذاکره کننده باید به طرف مقابل بطری آب پرت کند.

«علی نجفی‌خوشرودی» مشاور وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه سیاست خارجی زمین بازی جناحی نیست، افزود: جمهوری اسلامی یک سیاست خارجی دارد و القای دوگانگی و دوگانه‌سازی در مسائل سیاست خارجی به طور حتم به نفع کشور نیست.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و هم‌افزایی نیازمندیم، یادآورشد: حجم تهدیدها و فشارها بویژه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران کم نیست و مقابله با این مسائل و مشکلات، با توهین و بی‌حرمتی به قوه مجریه، شخص رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه، محقق نمی‌شود.

نجفی‌خوشرودی گفت: ای کاش نمایندگان محترم با استفاده از فرصت حضور وزیر امور خارجه، راهگشایی می‌کردند و راهکارهای عملی و مشخص در ارتباط با موضوع‌های مختلف سیاست خارجی را نشان می‌دادند. مثلا اینکه در رابطه با برجام و مسائل هسته‌ای کشور چه باید کرد؟ اینکه با وجود تحریم‌ها، چگونه بر رونق دیپلماسی اقتصادی بیافزاییم؟ اینکه توسعه روابط با همسایگان علاوه بر اقدامات و تحرکاتی که دستگاه دیپلماسی به عنوان تسهیل‌گر روابط اقتصادی خارجی انجام می‌دهد، چگونه امکان پذیر است و مسائل دیگر.

همچنین بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که براساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام را رهبری تعیین می‌کنند؛ طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب و دولت، همه اقداماتی که هیات مذاکره‌کننده در حوزه سیاست خارجی انجام داده با هماهنگی رهبری و در واقع تلاشی برای حفظ منافع ملی بوده و جایی برای بازی و منفعت سیاسی نبوده و نیست.

آنها همچنین نوشتند، آنچه امروز مجلس در برابر وزیر امور خارجه از خود نشان داد، یک سناریو و برنامه از پیش طراحی شده با هدف و نیت حزبی و جناحی از سوی برخی نمایندگان بود تا با تخریب دولت دوازدهم برای خود هویت سیاسی کسب کنند.

نگاه برخی دیگر به این رفتار مجلس چنین است که مجلس یازدهم تحت تأثیر تندروهاست. یعنی اگر آقای ظریف با استدلال و منطق بگوید زغال سیاه است و ماست سفید، آنها همچنان حمله می‌کنند. در واقع هدف آنها عوام‌فریبی و جلب افکار عمومی است و تنها چیزی که در نظر نمی‌گیرند، منافع ملی است.

واکاوی برخی برنامه‌ها و سخنان این قشر از نمایندگان تندرو نشان می‌دهد آنها پیش از ورود به مجلس نیز برای دولت خط و نشان‌هایی کشیده بودند و رفتار بی‌سابقه آنها با ظریف آشکار ساخت که حمله به دولت سیاستی است که تا سال ۱۴۰۰ و انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌ریزی شده است؛ رفتاری که اگر جناح رقیبشان چنین کرده بود، با توپخانه رسانه‌های آنها مواجه می‌شد که این بی‌اخلاقی‌ها و توهین و … در مجلس علیه یک وزیر با کارنامه و جایگاه مشخص، چیزی جز آب ریختن در آسیاب دشمن نبوده و در این اوضاع تحریمی و کرونایی، این رفتارها، همان همسویی با سیاست‌های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در ضربه زدن به اصل نظام است.

وحدت و برادری میان ارکان کشور
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی چهارشنبه ۱۱ تیرماه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه «در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم»، گفت: افراط و تندروی به ضرر کشور خواهد بود، از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط بسیار پیچیده و سختی که برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است، بین قوای سه‌گانه، بین ارکان کشور، نیروهای مسلح، مردم، جناح‌های سیاسی و تفکرات مختلف، راه وحدت، اتحاد، تعاون، برادری و مهربانی را برگزینیم.
رییس جمهوری گفت: کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، همه می‌دانیم در یک شرایط تحریم سخت و همچنین در شرایط کرونا قرار داریم، همه می‌دانیم کرونا در صادرات اثر گذاشته، در واردات، در تجارت، در مشاغل، در حمل‌ونقل و در گردشگری اثر گذاشته است، به هر حال دنیا هم با این مساله مواجه است.

روحانی تاکید کرد: امروز روز وحدت و انسجام است، باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را در مشکلات کشور کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

نمایندگان به این پرسش‌ها پاسخ دهند
سید حسین مرعشی از نمایندگان مجلس یازدهم نیز در گفت‌وگویی با روزنامه ایران، با توجه به رویه برخی نمایندگان در هجمه به وزیران و مجموعه دولت، تصریح کرده، در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مجلس تصمیم گرفته راهبرد استفاده از مشکلات عمومی کشور به نفع منافع جناحی را در پیش بگیرد.
وی سپس پرسش‌هایی مطرح کرده تا مردم بدانند، راهکار و برنامه بهارستانی‌ها برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور چیست. از جمله مهترین این پرسش‌ها این است که:
_ ژنرال‌های مجلس بگویند راهکارشان برای رفع تحریم‌ها چیست؟
_ صادرات نفت را چگونه احیا می کنند؟
_ کسری بودجه را چگونه جبران می‌کنند؟
_ منابع ارزی را چگونه تأمین می‌کنند؟
_ اینکه آقایان یک روز طرح خروج از برجام می‌دهند و یک روز می‌گویند باید از NPT خارج شویم؛ اگر خیلی اعتماد به نفس دارند و فکر می‌کنند حرف کل نظام را می‌زنند، طرح بیاورند و رأی بدهند.
_ امروز کشور حداقل به ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین دارو و نیازهای اولیه نیاز دارد تا این اقلام گران نشوند؛ مجلس انقلابی راه حلش برای تأمین این مبلغ چیست؟

با توجه به انتقادها از رویه برخی نمایندگان مجلس یازدهم، آنچه اکنون بیش از پیش اهمیت دارد، ورود عقلای مجلس برای جلوگیری از تداوم این رفتارهاست تا اجازه ندهند برخی با استفاده از این بازی‌های سیاسی، دامنه فشار و زیان به کشور را در این دوران تحریمی، دوچندان کرده و ضربات بیشتری به مجموعه نظام وارد سازند.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است