کد خبر : 123457
انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - 11:56
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

حجت الاسلام احمد مازنی: تمام گرفتاری‌هایی کشور از همین تندروها است/ امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی اصولگرا باشد

حجت الاسلام احمد مازنی: تمام گرفتاری‌هایی کشور از همین تندروها است/ امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی اصولگرا باشد

به گزارش سایت خبری مدآرا؛  رفتار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و به راه انداختن طرحی برای سئوال از رئیس‌جمهور آن هم در شرایطی که مجموعا یک ماه از حضور آنها در مجلس می گذرد شائبه تقابل زودهنگام مجلس علیه دولت را هر روز قوی‌تر می‌کند این درحالی است که کشور از هر سو با مشکل مواجه است و به‌نظر می‌رسد تنازعات سیاسی در شرایط امروز جایگاهی ندارند.

مشروح گفت و گو با احمد مازنی نماینده مجلس دهم را در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به اتفاقات اخیری که در مجلس یازدهم رخ داده و رفتارهای نمایندگان با اعضای هیات دولت، فکر می‌کنید هدف آنها واقعا نظارت باشد یا علت دعواهای جناحی است؟

من اعتقاد دارم نظارت یکی از حقوق و یکی از ابزارهای مهم مجلس است، مجلس در مجموع دو وظیفه دارد که یکی قانونگذاری و دیگری نظارت است. ابزارهای نظارت تحقیق و تفحص، تذکر کتبی و شفاهی و استیضاح است، البته روش‌های دیگری هم می‌توانند در پیش بگیرند، اما راه‌هایی که در آیین نامه داخلی مجلس ذکر شده این موارد است مجلس می‌تواند از حق خود استفاده کند مشروط بر اینکه اصحاب قدرت این جایگاه را برای پارلمان به رسمیت بشناسند و این به رسمیت شناختن هم از نظام انتخابات، قانون انتخابات و تائیدصلاحیت‌ها تا امید به مردم برای مشارکت گسترده ادامه پیدا می‌کند. از سوی دیگر باید نمایندگان بین انجام وظیفه نظارتی و رفتار جناحی تفکیک قائل شوند، حدود یک ماه از آغاز به کار این مجلس گذشته و تا به حال هیچ‌طرح مدون شفاف و روشنی برای برون رفت از مشکلات معیشتی را از این مجلس شاهد نبودیم و از طرفی حاشیه‌هایی هم که از سوی این مجلس شاهد آن هستیم بیش از متن دوره یازدهم مجلس است، نهایتا خروجی عملکرد نمایندگان یک رفتار سیاسی و جناحی و مغرضانه بوده است.

با این وجود در حال حاضر مقصر تمام مشکــلات از ســوی برخی، دولت شناخته می‌شود.

نمایندگان باید شرایط دولت را در نظر بگیرند، دولت با دو مشکل اساسی مواجه است که فقط مرتبط با قوه مجریه نیست و در حال حاضر مشکل تمام مردم ایران محسوب می‌شود و تمام نظام هم در قبال آن مسئول هستند. یکی تحریم ظالمانه آمریکا که در طول چهل و یک سال گذشته سابقه نداشته و دیگری شیوع ویروس کووید ۱۹ است که در کنار تحریم مشکلات کشور را مضاعف کرده است. در چنین شرایطی جمع کردن امضا و داد و فریاد بر سر ظریف و روحانی کاری را از پیش نمی‌برد، فایده‌ای هم ندارد. نمایندگان مجلس یازدهم هر شخصی از تیم هیات دولت را می‌بینند یک فریادی بر سر او می‌زنند، این موضوع هم حاکی از این است که جمعی از نمایندگان بیشتر به‌دنبال شوآف سیاسی هستند تا اینکه قصد داشته باشند بر رفتار دولت نظارت کنند.

در مجلس دهم هم موضوع طرح سوال از روحانی تکرار شد، چه میزان علت‌ها را مشابه می‌دانید؟

در مجلس دهم هم برخی از آقایان هم همین رفتار را داشتند، زمانی که طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس دهم مطرح شد من پای سوال مربوط به موسسات مالی و اعتباری تا پایان ایستادم، اما به محض اینکه روحانی شروع به پاسخ به سوالات کرد پنح سوال دیگر به‌طور همزمان از او پرسیدند و این نشان داد که برخی نمایندگان اصلا به‌دنبال دریافت پاسخ یا حل مشکل نبودند من هم به آنها صراحتا گفتم که اینگونه رفتارها اصلا نشانه دلسوزی برای کشور نیست و نشانه یک برخورد جناحی و سیاسی است که نتیجه‌ای جز فشار بیشتر بر مردم ندارد. در حال حاضر نتیجه برخی رفتارهایی که از مجلس یازدهم سر می‌زند حضور آن دسته از نمایندگان مجلس دهم است که سعی در کنترل فضای مجلس دارند و نمایندگان دوره یازدهم هم چون سابقه کار در مجلس را ندارند تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرند و به جای نظارت واقعی و پیداکردن راهکار مناسب برای حل مشکلات به‌دنبال معرکه‌گیری و جوسازی هستند.

حمایت حداقلی مردم از نمایندگان مجلس یازدهم چه تاثیری در عملکرد آنها دارد؟

آنچه مسلم است این است که مجلس دهم با مشارکت بالای ۶۰درصد مردم در سطح کشور و صفوف طولانی مردم پای صندوق‌های رای شکل گرفته بود و به‌رغم اینکه این مجلس مشکلات زیادی داشت اما نماینده‌های تمام قشرها از مردم در مجلس حضور داشتند. تشکیل سه فراکسیون سیاسی با وجود تمام ضعف‌ها نشان از این بود که تمام طیف‌های فکری و جریان‌های سیاسی درون کشور در مجلس حضور دارند. عقلایی در مجلس دهم حضور داشتند که به‌رغم تمام افراط و تفریط‌ها شرایط را مدیریت می‌کردند. از مجلس دهم صدای گفت‌و‌گوی ملی بلند بود و درون مجلس نمایندگان طیف‌های مختلف برای حل مشکلات مردم با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کردند اما یکی از مشکلاتی که مجلس یازدهم دارد این است که مشارکت مردم در سطح کشور پایین بوده و حدود ۴۰‌درصد از مردم مشارکت داشتند در تهران هم حدود۸۰‌درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و این نقطه ضعف بزرگ مجلس یازدهم است برهمین مبنا هم نمی‌توانیم بگوییم آنها در راس امور هستند، اما در عین حال من فکر می‌کنم رئیس مجلس و بزرگان عاقل مجلس اگر همت کنند و تلاش داشته باشند با تعامل با دیگر قوا می‌توانند در حل مشکلات موثر باشند مجلس یازدهم نباید یکه‌تاز باشد و باید از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات با خرد جمعی استفاده کند. این ظرفیت‌ها هم فقط به درون مجلس خلاصه نمی‌شود. نمایندگان می‌توانند از صاحب‌نظران و نمایندگان ادوار در خارج از مجلس هم کمک بگیرند، مرکز پژوهش‌های مجلس هم یک ظرفیت مهم است که با کمک از آن می‌توانند موثر عمل کنند. نمایندگان باید بدون شتابزدگی در پی حل مشکلات مردم باشند.

فکر می کنید این شتابزدگی و ناپختگی در عملکرد برخی نمایندگان مجلس یازدهم تا چه زمانی ادامه یابد؟

به‌نظر می‌رسد اگر مدیریت مجلس، مجموعه نمایندگان را در مسیر عقلانیت هدایت کند این امکان وجود دارد که این مجلس بهتر عمل کند. همان تعبیری که مقام معظم رهبری در خصوص مجلس یازدهم داشتند و فرمودند نمایندگان مجلس یازدهم باید عملکردی داشته باشند که باعث شود مردم در دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس مشارکت بیشتری داشته باشند و آنها را ترغیب کنند که در انتخابات شرکت کنند. بخشی از نمایندگان که جز منافع جناحی و فردی دغدغه ای ندارند در مجلس دهم هم بودند و در آن زمان هم تمام تلاش آنها در جهت تضعیف دولت بود و در پی آن هم مجلس تضعیف می‌شد. این نمایندگان همواره سعی داشتند در ارتباطات بین‌المللی خلل ایجاد کنند و با رفتارهای افراطی جایگاه مجلس را دچار تنزل کنند که خروجی آن هم این بود که مردم از اصل نهاد انتخابات ناامید شدند و مشارکت را پایین آوردند و نتیجه آن هم تشکیل مجلسی با مشارکت و حمایت حداقلی مردم بود. به‌نظر می‌رسد قصد دارند این روش خود را ادامه بدهند و از این بی‌تفاوتی در مردم درس عبرت نگرفتند. نمایندگان و تمام مسئولان باید بدانند دود برخی رفتارها در چشم مردم می‌رود و همانطور که ظریف هم گفت همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر مردم تحت تاثیر عملکرد برخی افراد و نهادها بی‌تفاوت بشوند آسیب آن برای تمام کشور است.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد در برخی موارد نمایندگان از تندروی‌های خود هدفی را دنبال می‌کنند.

بالاخره یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود، به تاثیر این رفتار در مردم باید فکر کنیم و مشارکت آنها پایین تر از این هم بیاید که دشمنان ما هم از این خوشحال می‌شوند و مشکلات بیش از پیش به وجود خواهند آمد. مسئولان باید به این موضوع توجه کنند و از لجبازی و لجاجت در برخی مواقع خودداری کنند نمایندگان مجلس جدید هم بدانند در شرایط فعلی هدف وسیله را توجیه نخواهد کرد و در قابوس انقلاب ایران چنین عملکردی پذیرفته نمی‌شود. افرادی که ادعای ارزشی‌بودن دارند نباید از هر وسیله‌ای برای هدف استفاده کنند. ما وقت زیادی تا ۱۴۰۰ نداریم اما مردم انتظار دارند هر انتخاباتی سبب گشایش برای آنها باشد. انتخابات مجلس یازدهم چه گشایشی برای آنها ایجاد کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری بخواهد ایجاد کند؟ برخی افراد به جای آنکه تلاش کنند میز و صندلی قدرت را تصرف کنند به این موضوع بپردازند که برای حل مشکلات مردم چه راهکارهایی وجود دارد و برنامه آنها برای حل بحران‌های کشور چیست؟

فکر می‌کنید در شرایطی که روابط بین‌المللی کشور دچار مشکل است، ادامه این رفتارها و رویکردهای افراطی چه تاثیری در روند ارتباط ایران با دیگر کشورها خواهد داشت؟

مجلس جدید مرتب سعی دارد به مردم القا کند برجام بد بوده و نتیجه‌ای نداشته است به جای اینکه جایگزینی برای آن داشته باشند فقط به نقد تمام گام‌های مثبت دولت می‌پردازند. تمام گرفتاری‌هایی که کشور متحمل شده از رفتار تندروهایی است که با مواضعی که در حل مشکلات به کار گرفتند باعث شدند علیه ایران قطعنامه و تحریم صادر شود. برجام برای حل و فصل رفتار نسنجیده دولت‌های نهم و دهم تنظیم شد و هنوز هم مشکلات آن دولت گریبانگیر کشور است اگر دوستان می‌خواهند به همان شرایط برگردند که باید بدانند مردم تجربه آن سبک زندگی را دارند اگر هم حرف تازه‌ای دارند باید با مردم شفاف در میان بگذارند که حرف تازه آنها چیست. مگر این افراد شعار حل مشکلات نداده بودند؟ شعارهای تند و تیز آنها فقط انتخاباتی بود؟ امروز وقت عمل به شعارهاست که اتفاقا برای نمایندگان یازدهم هیچ‌مانعی بر سر راهشان نیست. اینجا کشورهای غربی و شرقی نیست که بعضی‌ها قصد داشته باشند با دروغ و ریا و شوآف به قدرت برسند، اینجا جمهوری اسلامی است و برای این نظام خون‌های زیادی ریخته شده است و رفتار برخی مسئولان با ارزش‌های انقلاب و ارزشی بودنی که ادعایش را دارند در تناقض است.

با این وجود برجام هنوز هم توسط آنها محکوم است.

برجام حداقل سه نتیجه محسوس داشت. یکی از نتایج مهم برجام این بود که ملت ایران را مردمی با فرهنگ و اهل گفت‌و‌گو به دنیا شناساند که با شش قدرت مسلط دنیا که ۵ کشور حق وتو در سازمان ملل دارند گفت‌و‌گو کردند و به یک تفاهم و یک قرارداد بین‌المللی رسیدند که تمام تحریم‌های گذشته را از دستور کار خارج و لغو کرد. مزیت دوم برجام این بود که از خطر جنگ جلوگیری کرد و مانع تهدید کشور ایران شد و در نهایت اینکه همین اخیرا شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را رد کرد و از ۱۵ عضو شورای امنیت چهارده عضو به نفع ایران رای دادند از برکت برجام بوده است و این همان شورای امنیتی است که در زمان‌های قبل از برجام علیه ایران رای می داد و همه تسلیم او بودند اما امروز آمریکا برای تحریم ایران در شورای امنیت تنها و منزوی است و همه این مسائل از برکات برجام است.

علت اینکه اخیرا تمام مشکلات به گردن دولت و رئیس‌جمهور انداخته می‌شود را چه می‌دانید؟

اگر تندروها مشکلات را گردن روحانی نیندازند حرف دیگری برای گفتن ندارند و بی‌‌‌برنامگی آنها بیش از پیش مشخص می‌شود، برخی افراد می‌خواهند به مردم القا کنند که اگر نمی‌توانند شعارهای خـود را عملی کنند به خاطر روحانی است و روحانی مانع آنها شده است اما باید بدانند که این توجیه حداقل تا خرداد سال ۱۴۰۰ تاریخ مصرف دارد و زمانی که روحــانی به پایان دولت خود رسید مردم بیش از پیش درک مـی‌کنند که آنها توانایی عمل به شعارهایشان را ندارند، من امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی هم از خود اصولگرایان باشد، چراکه اگر فردی اصلاح‌طلب یا معتدل رئیس‌جمهور شود بازهم بهانه‌های آنها برای عدم تسلط بر اداره کشور و خصوصا مجلس ادامه خواهد داشت روحانی از خود اصولگرایان بود و با او چنین برخوردی داشتند چه برسد که فردی از جناح دیگری بخواهد رئیس جمهور باشد. امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی اصولگرا باشد که نمایندگان مجلس یازدهم از روی مردمی که در حوزه انتخابیه نمایندگی می‌کنند خجالت نکشند، این افراد امروز به‌دلیل اینکه حرفی برای گفتن ندارند تمام کاسه کوزه ها را بر سر روحانی شکسته‌اند.

اخبار مرتبط:
امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند
امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد
بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

رییس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان از گذر امواج همرفتی و بارش‌های رگباری پراکنده همراه با رعد و برق در مناطقی از استان خبرداد.

روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است