کد خبر : 127218
انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - 18:31
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: نهادهای دینی باید از نهادهای سیاسی جدا باشند/ بنده، این قضیه که برای هر مساله‌ای به سراغ متن دین برویم را قبول ندارم

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: نهادهای دینی باید از نهادهای سیاسی جدا باشند/ بنده، این قضیه که برای هر مساله‌ای به سراغ متن دین برویم را قبول ندارم

به گزارش سایت خبری مدآرا؛متن گفتگوی تفصیلی «محمد تقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم،به شرح زیر است:

-به نظر شما مردم‌سالاری دینی با نظارت استصوابی همخوانی دارد؟

خیر. نظارت استصوابی که در حال حاضر صورت می‌گیرد با دموکراسی همخوانی ندارد چرا که به واسطه آن شورای نگهبان بسیار گزینشی عمل می‌کند و براساس برخورد سلیقه‌ای این شورا ممکن است افرادی که صلاحیت ندارند، وارد شوند و افرادی که صلاحیت دارند، رد شوند. در حقیقت معتقدم اقدامی که شورای نگهبان در رابطه با انتخابات انجام می‌دهد با قانون اساسی و با آن ادبیاتی که امام خمینی (ره) اوایل انقلاب می‌گفت، سازگار نیست.

باید نهادهای دینی از نهادهای سیاسی جدا باشد/ دین هر چیزی که عقل بشر به آن برسد و از نظر تجربی درست باشد، را قبول دارد

-با توجه به اینکه پژوهشگر دینی هستید، حدود ورود دین به سیاست جزو مواردی است که می‌تواند براساس اصل انطباق با شرایط زمان تغییر کند؟

تا تعریف ما از دین و سیاست چه باشد. باید نهادهای دینی از نهادهای سیاسی جدا باشند، اما به معنای این نیست که اسلام وارد مسائل اجتماعی مردم نشود. بسیاری از مسائل زندگی بشر با تجربه و روش عقلا و متفکران دنیا حل می‌شود به عنوان مثال در مسائلی نظیر محیط زیست، مساله بهداشت مردم، مبارزه با مواد مخدر و… نباید سراغ متن دین رفت این نوع مسائل، مواردی است که عقل بشر به طور تجربی و عقلی حل کرده و دین هم می گوید هر چیزی که عقل بشر به آن برسد و در تجربه درست باشد، را قبول دارد.

روش‌ اداره جامعه دائم در حال تغییر است

بنده، این قضیه که برای هر مساله‌ای به سراغ متن دین برویم را قبول ندارم، همان اندازه که دین در بیان حقیقت برای ما مهم است عقل انسان هم در بیان حقیقت مهم است. بنابراین سیاست‌ورزی بیشتر در حوزه عقل و عقلانیت است. یک روش اداره جامعه، تدبیر امور مردم است که بیشتر با روش‌های عقلایی سازگار است ممکن است بگوییم در زمان حضرت علی یا پیامبر به این صورت یا به صورت دیگری جامعه اداره می شد که آن روش‌ها مربوط به آن زمان است چراکه روش اداره جامعه دائم در حال تغییر است و دائم بشر به سمت تکامل می‌رود. برای نمونه در حال حاضر مواردی نظیر تفکیک قوا، دموکراسی به معنای واقعی، کنترل قدرت و احزاب وجود  دارد که هیچ‌کدام از این موارد در دین نیامده و بشر به این نتیجه رسیده است که برای کنترل قدرت باید این اقدامات صورت بگیرد.

در عمل موفق نبودیم

-در رابطه با استقبال جوانان از نماز جمعه چه پیشنهادی دارید؟

حکومتی به نام دین و اسلام درست کردیم که از این حکومت انتظار می‌رفت مشکلات جوانان حل شود اما در عمل در بسیاری از امور از جمله مساله اقتصاد موفق نبودیم. وقتی برای جوان امروز مسائل اسلام، دین و قرآن را مطرح می‌کنیم می‌گوید در جامعه شغل، جایگاه و امنیت من کجاست؟

نتوانستیم از مقوله دین بسیاری از مشکلات مردم را پاسخ بدهیم

جوانی که به نماز جمعه می‌رود باید خطبه‌هایی گوش دهد که همه آنها هجوم و حمله جریان‌های مختلف است، اینکه خطبه نیست، خطبه باید بوی اخلاق و معنویت بدهند اما وقتی شما پای خطبه فلان خطیب می‌نشینید فقط به آمریکا، اروپا و به کشورهای مختلف حمله می‌کند و در داخل هم به رئیس جمهور و فلان وزیر حمله می‌کند، این سیاست حمله‌ای و هجومی در خطبه‌های نماز جمعه وجود دارد و طبیعی است که این سیاست برای جوان‌ها جذابیت ندارد. از طرفی به اندازه‌ای که حمله می‌کنیم، هجوم می‌بریم و تخریب می‌کنیم، جای‌گذاری نمی‌کنیم.

باید رویکردمان نسبت به دنیا تغییر کند

-به نظر شما راه بازگشت به آرمان‌ها و تحقق آنها چیست؟

در پاره‌ای از مسائل باید تجدید نظر شود، معتقدم یکسری مشکلات ساختاری داریم که باید درست شود. باید در تعدادی از اصول قانون اساسی تجدیدنظر شود، نوع نگاه به دنیا، سیاست و رویکردی که نسبت به آن داریم باید عوض شود. از طرفی در جامعه ملاک‌هایی که برای به کارگیری افراد در پست‌ها و جایگاه‌ها داریم، باید عوض شود. چرا که تاکنون دیدگاه‌های سیاسی کلانی که به دنیا داشتیم و سیاست‌های کلان اقتصادی که به کار گرفتیم و نحوه به کارگیری افراد در کشور جواب نداده است.

-از نظر شما نقاط قوت دولت یازدهم و دوازدهم چیست؟

دولت اول روحانی خیلی خوب بود کما اینکه مساله برجام کار بسیار بزرگی بود که توسط ظریف و رئیس دولت انجام شد اما متاسفانه با روی کار آمدن افراطیون آمریکا، اسرائیل و داخلی، برجام نتوانست موفق شود. در دوره دوم در حوزه مسائل اقتصادی تحریم‌های آمریکا بسیار فشار آورد و بر روی دولت تاثیرات منفی گذاشت.

اخبار مرتبط:
یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف شد
یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف شد

مدیر پایگاه سیلک کاشان گفت: سنگ قبری از منطقه‌ای ثبت شده در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان کشف شده که مربوط به دوران متاخر اسلامی و دورۀ صفویه است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است