کد خبر : 127761
انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - 09:54
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

واکنش عضو شورای شهر تهران به آمار BBC فارسی/ ناهید خداکرمی: ادعای بالابودن آمار جان باختگان کرونایی در کشور را نه نفی می‌کنم، نه تائید/ در آمار برخی از مناطق کشور و حتی تهران گاهی کم‌شماری ایجاد می‌شود

واکنش عضو شورای شهر تهران به آمار BBC فارسی/ ناهید خداکرمی: ادعای بالابودن آمار جان باختگان کرونایی در کشور را نه نفی می‌کنم، نه تائید/ در آمار برخی از مناطق کشور و حتی تهران گاهی کم‌شماری ایجاد می‌شود

به گزارش سایت خبری مدآرا؛درکنار سرعت یافتن شیوع ویروس کرونا در هفته‌های گذشته و افزایش شمار جان باختگان بر اثر این بیماری، برخی ابهامات مطرح شده درخصوص آمار اعلامی متوفیان کرونایی در کشور در برخی رسانه‌ها، نگرانی‌هایی را در میان افکار عمومی به دنبال داشته است.

ناهید خداکرمی، عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این مسئله عنوان داشت: آمار رسمی کشور و اعداد و ارقام اعلام شده از  منابع داخلى مورد استناد ما است. در تهران نیز در کنار آمار رسمی به آمار فوتی‌های بهشت زهرا که در جواز فوت این جانباختگان، عنوان بعلت کرونا قید شده باشد، رجوع می‌کنیم.

اما به هر حال، آن چه سایر  خبرگزارى‌ها،  عنوان می‌کنند در صورتی که مستندات متقنی داشته باشد، قابل تامل و بررسی خواهد بود. بر همین اساس، من نمی‌دانم که مستندات آمار اعلام شده بى بى سى چه بوده و اینکه آیا  صحیح و قابل استناد بوده یا خیر. چرا که ما با هر مدرکی که نمی‌توانیم به اعلام آمار اقدام کنیم.

موارد مرگ و میر  را باید یا وزارت بهداشت اعلام کند یا سازمان بهشت‌زهرا یا سازمان‌هایی که کفن و دفن را بر اساس جواز دفن متوفیان را در هر شهرى بر عهده دارند. به هر حال، من اطلاعی از سامانه‌ای که مرگ افراد به دلیل کرونا در آن ثبت و ضبط می‌شود، ندارم.

در خصوص آمار مربوط به شهر تهران هم، ما یا بر اساس گزارشات ستاد مقابله با کرونا یا دانشگاه‌هاى علوم پزشکی مستقر در  تهران اظهار نظر می‌کنیم، یا گزارشی که از سازمان بهشت‌زهرا کسب می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که در برخی از نواحی و مناطق کشور و حتی تهران، گاها کم‌شماری ایجاد می‌شود و این مسئله به این دلیل است که فرد یا قبل از تشخیص قطعی فوت کرده و آزمایش‌های او آماده نشده یا ممکن بوده که تشخیص نهایی هنوز حاصل نشده باشد. البته این کم شماری محتمل در همه جای دنیا هم اتفاق می‌افتد و امرى طبیعی است.

ولی اینکه به صورت عدد و رقم خالص اظهار نظر کنیم، مجبور به استناد به گزارشات ملی خودمان هستیم. گزارشاتی که یک خبرگزاری اعلام می‌کند، شکل بهتر این است که مستند و منبع آن را هم اعلام کنند و در آن صورت، مسئله قابل گفتگو خواهد بود. ولی من این مسئله را نه نفی می‌کنم، نه تائید.

خداکرمی همچنین در ادامه، اشاره‌ای نیز به گواهی فوت صادر شده جان باختگان و درج عنوان بیماری در آن از سوی پزشکان داشت و تصریح کرد: پزشک بر مبنای تشخیص بالینی، نتایج آزمایشات و پاراکلینیک، هر نوع بیماری را تشخیص می‌دهد. وقتی که پزشکی هنوز موفق به رد تشخیص‌های افتراقی نشده و چندین احتمال وجود دارد، آنچه را که بیشتر محتمل است را، عنوان می‌کنند.

ولی وقتی نتیجه آزمایش، پاراکلینیک و بالینی درخصوص جان باختن فرد بر اثر ابتلا به کووید۱۹ با هم همخوانی داشته باشد، قطعا پزشک مربوطه بیماری کرونا را اعلام می‌کند. این مسئله را هم به خاطر داشته باشیم که همه پزشکان و کادر درمان ما بعد از فارغ‌التحصیلی سوگند یاد می‌کنند و شما هیچ پزشکی را پیدا نمی‌کنید که به خاطر مصالح جانبی، تشخیص بیماری را مغایر با وضعیت بیمار، اعلام کند.

ما مجبوریم بر اساس مستندات اظهار نظر کرده و مسائل را مطرح کنیم. اگر عنوان می‌کنیم که شهر تهران تا کنون، حدود ٨٧٠٠مرگ داشته،بیش‌تر بر مبنای تعداد جان باختگان به دلیل کروناویروس بوده که در جواز دفن این عزیزان هم عنوان کرونا یا مشکوک به کرونا ذکر شده است.

عضو شورایعالی نظام پزشکی ایران با اشاره به تشکیک برخی در آمار جان باختگان کشور در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با میانگین ۵سال اخیر و تاثیر این مسئله بر آمار مربوط به کرونا، خاطرنشان کرد: ما، هیچ وقت نمی‌توانیم بر اساس اطلاعات خام، تحلیل و قضاوت داشته باشیم، چرا که ترکیب جمعیتی از نظر سنی، بسیار مهم بوده و این ترکیب، هرساله در حال تغییر بوده و به سمت پیرتر شدن حرکت می‌کند.

همچنین، رشد جمعیت ما هم هر ساله روبه کاهش بوده است. در علم اپیدمیولوژی و آمار هم، هیچ گاه اطلاعات خام مورد رجوع قرار نگرفته و حتما باید نسبت به جمعیت، نسبت به گروه‌های سنی مختلف و وضعیت جمعیت در آن سال بخصوص قضاوت کرد.

اخبار مرتبط:
روزنامه اصولگرا: حمله به اسرائیل، دلار را ارزان کرد
روزنامه اصولگرا: حمله به اسرائیل، دلار را ارزان کرد

روزنامه نزدیک به سپاه نوشت: نخستین واکنش مثبت به وعده صادق ایران ریزش نرخ دلار و ارز در داخل بود. این دقیقاً عکس آن‌چیزی بود که برخی استادان اقتصاد و استراتژیست‌های فلان و بهمان با یک وزنه سنگینی از مدارک دانشگاهی‌شان انتظار آن را می‌کشیدند و پیش‌بینی می‌کردند.

شبکه اجتماعی ایتا، کانال فروشگاه پوشاک را به علت انتشار تصویر چهره زنان بَست I ببینید
شبکه اجتماعی ایتا، کانال فروشگاه پوشاک را به علت انتشار تصویر چهره زنان بَست I ببینید

«بنفشه ابراهیمی»، موسس و مدیر این فروشگاه پوشاک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «واقعا متاسفم برای ایتا که به خاطر تصویر چهره‌، کانال ۵ هزار تایی منو بست. حیف ما برندای ایرانی که داریم حمایتتون می‌کنیم.»

پلیس: ساختمان وزرا مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین شد / یکی از اراذل و اوباش حین اعزام به محلِ جرم از قرصِ نامعلوم استفاده کرده و مُرد
پلیس: ساختمان وزرا مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین شد / یکی از اراذل و اوباش حین اعزام به محلِ جرم از قرصِ نامعلوم استفاده کرده و مُرد

مرکز اطلاع‌رسانی فاتب طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبر در خصوص فوت به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین حرفه‌ای بوده و ارتباطی با سایرِ مأموریت‌های پلیس ندارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است