کد خبر : 132675
انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - 13:10
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

حجت‌الله جودکی: حضور اسرائیل در همسایگی اصلا به نفع ما نیست/ پازل محاصره ما تکمیل‌تر می‌شود/ هرقدر که ما در ارتباط خود با کشورهای عربی عقب آمدیم، اسرائیل پیش آمد

حجت‌الله جودکی: حضور اسرائیل در همسایگی اصلا به نفع ما نیست/ پازل محاصره ما تکمیل‌تر می‌شود/ هرقدر که ما در ارتباط خود با کشورهای عربی عقب آمدیم، اسرائیل پیش آمد

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ هنوز شوک توافق اسرائیل و امارات فروکش نکرده بود که بحرین هم به این توافق پیوست. دور از انتظار نیست که قطر، عمان و دیگران هم همین راه را رفته و ایران در یک انزوای منطقه‌ای قرار بگیرد. برای همین هم بسیاری از تحلیل‌گران نگران شده و با اشاره به تبعات ادامه این رویه از سیاست‌هایی که لازم است ایران در پیش بگیرد، می‌گویند.

حجت‌الله جودکی یکی از همین تحلیل‌گران است که در گفت‌وگویی گفت: « توجه داشته باشید که منطقه ما یک منطقه درحال تغییر از نظر مواضع سیاسی و جبهه گیری‌ها است. طبیعتا اینکه کسی از یک بلوک خارج شده و به بلوک دیگر بپیوندد، موضوعی مهم و قابل توجه است. ایران و اسرائیل دو قطب و بلوک‌های سیاسی هستند و اگر کفه ترازو به نفع یکی سنگین شود، توازن موجود به هم خواهد خورد.»

وی با اشاره به اینکه «همواره تلاش شده تا در بین کشورهای عربی اینطور جا بیفتند که ایران خطرناک‌تر از اسرائیل است» گفت: « نکته دیگر اینکه تلاش شده تا مساله فلسطین یک مساله دوجانبه بین اسرائیل و فلسطین و نه یک موضوع منطقه‌ای و بین‌الملللی تلقی شود. گذشته از آن همواره تلاش شده تا به کشورهای عربی القا شود که اسرائیل چندان هم بد نیست و از تکنولوژی مدرنی برخوردار است که به آن نیاز دارند.».

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «مساله دیگر اینکه همه کشورهایی که تا کنون با اسرائیل تعامل داشته‌اند با ایران مشکل و فاصله داشته و دارد و با این رویکرد خود به این دلگرم می‌شوند که به یک قدرت بلامنازع نزدیک شده‌اند». وی تاکید کرد: «به نظر من همه عوامل پیش گفته در اینکه کشورهای عربی به سوی اسرائیل متمایل شده و به سوی آمریکا سوق پیدا کنند، دخیل است».

جودکی درباره چالش‌هایی که این رویه در منطقه ایجاد خواهد کرد نیز گفت: « قطعا از این پس شاهد چالش‌هایی خواهیم بود زیرا حاکمان کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که به اسرائیل نزدیک کشوند و مردم این کشورها در یک رفراندم به آن رای نداده‌اند. در واقع ذهنیت مردم این کشورها همچنان در حال مبارزه با صهیونیست‌ها است. به عنوان مثال با اینکه سال‌ها از سازش مصری‌ها با اسرائیل می‌گذرد، مردم مصر به خاطر دلایل تاریخی صد ساله اخیر، از اسرائیل منتفر هستند و دلیلش هم این است که اسرائیل مرتکب جنایاتی شده است که با لبخند پاک نمی‌شود.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه همسایگی اسرائیل با ما به واسطه این توافقات چه مخاطراتی دارد؟ گفت: «این موضوع قطعا به نفع ما نیست و به ضرر ما است. آن‌ها تلاش می‌کنند که به طور مرتب محاصره ما را عمیق‌تر و بیشتر کنند و این با وضعیت فعلی برایشان راحت‌تر خواهد شد.» وی افزود: «طبیعتا عادی سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل کمک می‌کند که پازل محاصره ما تکمیل‌تر شود زیرا بین اسرائیل و آمریکا در مقابله با کشور ما فرقی نیست و هر دو در یک مسیر گام برمی‌دارند.»

جودکی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا ایران می‌تواند در مقابله با این شرایط گام عملی بردارد یا باید به محکوم کرد و انتقاد لفظی اکتفا کند؟ گفت: «بعید می‌دانم که بتوانیم گام عملی برداریم. چون آن‌ها این نهال را سال‌ها پیش کاشته و آبیاری کرده‌اند. ضمن اینکه خود ما هم در ثمر دادن این نهال بی‌تاثیر نبوده‌ایم. هرقدر که ما در ارتباط خود با کشورهای عربی عقب آمدیم، اسرائیل به پیش آمد و جایمان را گرفت لذا حالا که اوضاع به اینجا رسیده است، نمی‌توانیم نقش خود را در ایجاد مشکل نادیده گرفته یا بی‌اهمیت بدانیم.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: « زمانی آقای خاتمی می‌گفت باید دشمنان خود را به خنثی و خنثی‌ها را به دوست بدل کنیم، اگر در سیاست منطقه‌ای خود چنین کرده‌بودیم و تنش‌زدایی را در بلند مدت ادامه می‌دادیم اکنون سود می‌کردیم. اکنون نیز با وجود همه مشکلات راه دیگری نداریم زیرا همسایگان ما قابل تغییر نیستند و ما ناگزیر هستیم که همیشه در کنار آنان زدندگی کنیم.»

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است