کد خبر : 133126
انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - 11:31
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

مردم غیزانیه همچنان از آب شرب محرومند

مردم غیزانیه همچنان از آب شرب محرومند

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ ماجرای رسانه‌ای شدن نام غیزانیه که در بزرگترین بخش شهرستان اهواز واقع شده و در ۴۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان با ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا قرار دارد، به مشکلات عدیده مردم این منطقه و درگیری آنان با نبود امکانات اولیه برای زندگی، بر می‌گردد؛ به این نحو که اهالی غیزانیه، سوم خرداد ۱۳۹۹ ناچار شدند نسبت به بی توجهی مسئولان برای رفع مشکلات مربوط به وضعیت آبرسانی به این بخش، دست به اعتراض بزنند و جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه را مسدود کنند تا صدایشان به گوش مسئولان کشوری برسد. آنها از مطالبه گری از مسئولان استانی ناامید شده بودند و هر بار که پیگیر آبرسانی به این بخش می‌شدند، مسئولان استان خوزستان فقط به آنان وعده‌هایی می‌دادند که هیچ نتیجه‌ای هم نداشت.

غیزانیه در حالی در تشنگی به سر می‌برد که شرکت‌های نفت و گاز کارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی و مسیر ترانزیتی بنادر ایران در این بخش واقع شده و ۱۸۰ حلقه چاه نفت با تولید روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه در آن قرار داشت؛ با این حال، غیزانیه‌ای‌ها از مهمترین حق خود که آب است، سال‌ها محروم بودند و با اینکه دامداری و کشاورزی شغل اصلی اهالی بود، به لطف بی توجهی مسئولان مربوطه، آبی برای ادامه حیات دام‌ها و انجام کشت در زمین‌های کشاورزی وجود نداشت.

در جریان اعتراض مردم غیزانیه از عدم تحقق وعده‌های استاندار خوزستان و مسئولان مربوطه، ماموران پلیس با مردم معترض درگیر شدند و عده‌ای از اهالی زخمی و مجروح شدند. این موضوع به بمب خبری استان خوزستان در خردادماه تبدیل شد.

تا پیش از برگزاری این اعتراض مردمی، هیچگونه آبرسانی آن هم به صورت پایدار در غیزانیه انجام نمی‌شد و برخی از روستا‌های این بخش اصلا آب نداشتند. در برخی روستاها، هر ۴۸ ساعت یکبار آبرسانی صورت می‌گرفت و در تعدادی از روستا‌ها هم هر ۴ روز یکبار برای ۴ ساعت آبرسانی انجام می‌شد و لوله کشی در چندین روستا هم اصلا انجام نشده بود. از این رو، مردم غیزانیه برای تامین آب مصرفی و شرب ناچار بودند هزینه‌ای گزاف پرداخت کنند.

با این حال بعد از رسانه‌ای شدن معضل بی آبی غیزانیه، خیّرین و جهادگران مردمی و دانشجویی پای کار آمدند و در حد توان اقدام به آبرسانی سیار (تامین آب مورد نیاز مردم از طریق تانکر و…) به این منطقه کردند. شاید بتوان گفت که تبدیل شدن غیزانیه به تیتر یک رسانه‌ها در خردادماه، موجب شروع موج مطالبه گری‌های مردمی و جهادی و رسانه ای از مسئولان مربوطه برای حل مشکل آبرسانی این منطقه شد؛ که در نهایت منجر به افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی به این بخش شد.

۲۴ خرداد بود که شریعتی در آیین افتتاح این پروژه گفت: با افتتاح این پروژه، قرار است به ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی شود. در فاز دوم پروژه، قبلا آب روستا‌های منطقه از مجتمع آبرسانی کم توره تامین می‌شد، اما حالا از طریق مجتمع رامشیر آبرسانی می‌شود که بالغ بر ۳۳ روستاست و در شرق بخش غیزانیه قرار دارد. فاز نهایی این پروژه هم ۲۸ کیلومتر خط لوله انتقال آب به صفیره است که ۸ کیلومتر آن انجام شده و فاز دوم هم طی ۵۰ روز آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

ناگفته نماند که، برخلاف ادعای استاندار خوزستان آبرسانی در فاز اول، در ابتدا به صورت پایدار صورت نگرفت و همچنان هم پایدار نیست و گا‌ها قطعی آب در این منطقه صورت می‌گیرد. به گفته اهالی این آب فقط برای شست و شو و تامین آب مورد نیاز احشام و دام‌ها و استحمام مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرب نیست.

اجرای پروژه آبرسانی به فاز دوم بخش غیزانیه بر عهده شرکت آبفای خوزستان بود و اعتباراتی به آن اختصاص یافت. در ابتدا وعده داده شده بود که این فاز تا اول شهریورماه به بهره برداری می‌رسد و مردم این منطقه هم از آبی پایدار بهره مند می‌شوند. با اینکه این وعده به موقع تحقق پیدا نکرد، در نهایت ۱۶ شهریورماه آیین بهره برداری از فاز دوم آبرسانی به غیزانیه برگزار شد و صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان در این آیین گفت: هدف ما در فاز دوم دسترسی ۵۰ روستا به آب پایدار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخلاف ادعای حقیقی پور، این آبرسانی هم به صورت پایدار نیست و گا‌ها قطعی آب اتفاق می‌افتد که اگر این مهم را نیز نادیده بگیریم، باز هم باید بگوییم که این آب، شرب نیست و فقط برای شست و شو و تامین آب مورد نیاز احشام و استحمام و… مورد استفاده قرار گرفته و مردم همچنان ناچارند آب شرب خریداری کنند.

اجرای فاز سوم آبرسانی به غیزانیه هم بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مشارکت بنیاد مستضعفان بود و بهره برداری آزمایشی از این فاز پیش‌تر از وعده‌ای که قرارگاه سازندگی داده بود، صورت گرفت (درست برعکس فاز دوم که دیرتر از زمان مقرر، از آن بهره برداری شد).

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولیعصر (عج) استان خوزستان در این آیین که همزمان با فاز دوم صورت گرفت، گفت: در سیل سال گذشته دیدیم که چه مصائبی بر مردم ما وارد شد و همه دستگاه‌ها به ویژه بسیجیان و پاسداران در کنار مسئولین و مردم در حال خدمت بودند، در این ایام نیز علاوه بر اقدامات و کمک‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، تانکر‌های آب مدیریت شد و مجموعه‌های سپاه استانی به کمک آمدند.

سردار شاهوارپور اظهار کرد: در بحث حفر چاه نیز بسیج سازندگی بیش از ۸۰ چاه را بازسازی و آب را فعال کرد. هنوز در برخی نقاط به دلیل انشعابات فرعی که نیاز است تانکر‌ها فعال است. تا زمانی که انشعابات فرعی شبکه آب به صورت کامل به اتمام برسد و مردم بتوانند از نعمت آب برخوردار باشند در خدمت مردم هستیم.

با مرور این روند متوجه خواهیم شد که آبرسانی به بخش غیزانیه در سه فاز، فقط از سوی دولت صورت نگرفته است. آبرسانی فاز اول و دوم از سوی شرکت آبفای خوزستان و با اعتبار دولتی صورت گرفته و آبرسانی فاز سوم که دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین روستا‌ها را نیز شامل می‌شده، از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

این در حالی است که چند روز گذشته خبرگزاری نزدیک به دولت، از اتمام پروژه آبرسانی به غیزانیه خبر داده و آن را حاصل کار دولت روحانی با عنوان «پایان معضل آب در غیزانیه؛ دولت روحانی کار را تمام کرد» مطرح کرده که مستندات آن را دور از واقعیت می شمارد.

به گفته منابع آگاه و با بررسی های میدانی ، مشاهده شده که آبرسانی فاز یک و دو برخلاف ادعا‌های مسئولان به صورت پایدار صورت نگرفته و هنوز در حال تکمیل است و حتی برخی از حوضچه‌ها و آب انبار‌های این بخش را نیز جهادگران و گروه‌های مردمی ایجاد کردند و فاز سوم نیز به همت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با حمایت بنیاد مستضعفان تکمیل شده است.

سوالی که اکنون مطرح می شود اینکه چرا دولت پروژه آبرسانی به غیزانیه را زودتر تکمیل و به بهره برداری نرساند؟ چرا باید کار به اعتراض و حتی درگیری بین ماموران پلیس و زخمی شدن اهالی برای احقاق حقشان صورت بگیرد؟

ناگفته نماند که معضل بی آبی غیزانیه از نظر تامین آب مورد نیاز برای مصارف خانگی و احشام و… رفع شده، اما مردم غیزانیه همچنان از آب شرب محرومند و ناچارند آب آشامیدنی را خریداری کنند.

اخبار مرتبط:
انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از نیاز به همه گروه‌های خونی در استان اصفهان به ویژه گروه خونی O منفی و A منفی خبر داد.

شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود

رییس گروه بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود با بیان اینکه شکستگی لوله در رینگ کاشان ترمیم شد، گفت: برآورد عوامل مبنی بر تخریب غیرعمد خط لوله بر اثر عملیات لایروبی قنات بود.

علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد
علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد

علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان در تماسی با حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جویای حال این بازیگر سینمای ایران شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است