کد خبر : 134904
انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - 12:09
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

انتقاد سایت اصولگرا از عدم پخش گفت و گوی «جعفر شیرعلی نیا»/ چرا جنگ هشت‌ساله را به شکلی آسمانی روایت میکنید که انگار هیچ خطایی رخ نداده است؟

انتقاد سایت اصولگرا از عدم پخش گفت و گوی «جعفر شیرعلی نیا»/ چرا جنگ هشت‌ساله را به شکلی آسمانی روایت میکنید که انگار هیچ خطایی رخ نداده است؟

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ سایت الف نزدیک به احمد توکلی نوشت: چند روز پیش بی‌بی‌سی فارسی مستندی با نام «کودتای خزنده» پخش کرد. این مستند برپایه صوت یکی از جلسات سپاه ساخته شده و این شبکه تلاش کرده است موضع سیاسی مطلوب خود را بر واقعیت‌های تاریخی جنگ و سپاه پاسداران تحمیل کند.

در اینجا به ماهیت آنچه در این مستند بیان شده ورود نمی‌کنیم و با آگاهی از مقصود ضدملی آنان  پرسش دیگری داریم: چرا این مستند مورد توجه قرار می‌گیرد؟ چگونه بی‌بی‌سی فارسی می‌تواند اذهان برخی از مردم درباره جنگ را جهت‌دهی کند؟

یکی از مشکلات کهنه جمهوری اسلامی، نحوه روایت تاریخ معاصر است. نهادهای رسمی، تاریخ را سیاه و سفید روایت می‌کنند. بدین معنا که در هر اتفاق تاریخی یک جبهه سفید و یک جبهه سیاه وجود دارند که در تقابل با یکدیگرند. در این زمینه مثال‌های متعددی وجود دارد. مثلا روایت رسمی از وقایع سی تیر تا ۲۸ مرداد بر این محور شکل گرفته که دکتر مصدق شخصیتی منفی بود و آیت‌الله کاشانی مثبت و طبعا با چنین روایتی مسئول اصلی کودتا مصدق معرفی می‌شود. در حالی‌که افراد موثر در تاریخ، به‌غیر از معصومین(علیهم السلام) همگی انسان‌اند و جایزالخطا. همگی ممکن است در کارنامه سیاسی مرتکب اشتباه شده باشند در عین حال که خدماتی هم داشته باشند. مهم این است که معدل زندگی افراد نمره قابل قبولی داشته باشد. این مسئله درباره همه افراد، صادق است.

غیر از معصومین همه انسان‌ها شخصیت‌هایی خاکستری هستند و در میانه خوب و بد در نوسان. پس نمی‌توان درباره افراد موثر در تاریخ، سیاه و سفید قضاوت کرد.

متاسفانه روایت رسمی از دفاع مقدس هشت‌ساله ما هم اسیر همین نگاه شده است. جنگ هشت‌ساله ما به شکلی آسمانی روایت می‌شود که  گویی در آن هیچ خطا و اشتباهی رخ نداده و همواره با فتح و ظفر همراه بوده است. در حالی که فرماندهان جنگ ما انسان بوده‌اند و ممکن بود تصمیمات اشتباهی بگیرند.یا تصمیمات درستی گرفته‌اند اما به نتیجه و موفقیت منجر نشده است .

ما در جنگ متحمل برخی شکست‌ها هم شدیم اما آن شکست‌‌ها هم افتخارآمیز بود چرا که با دستان خالی و کمک‌های بی‌نظیر مردم مقاوم در برابر دیکتاتوری که همه ابرقدرت‌ها از او حمایت می‌کردند ایستادگی کردیم و یک وجب از خاک کشور را واگذار نکردیم. روایت درست از دفاع مقدس، روایت همه فتح‌ها و شکست‌هاست.

در کنار این روایت غلط از تاریخ معاصر، بحران اعتماد علت دیگر اقبال به روایت‌ رسانه‌های معاند است. مشکلات معیشتی، ناکارآمدی و عدم صداقت برخی از مسئولین و فساد سیاسی و اقتصادی باعث شده است نارضایتی در میان مردم شکل گیرد.

این نارضایتی باعث شده است اعتماد مردمی به حاکمیت نزول کند. در چنین شرایطی، روایت‌های معارض با روایت رسمی راحت‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

در کنار روایت غلط از تاریخ و بحران اعتماد باید به ضلع سوم این مثلث اشاره کنیم: صدا و سیما. متاسفانه صدا و سیما اسیر یک نگاه رسانه‌ای غلط شده است. صدا و سیما در زمانه کنونی به رسانه‌ای یک‌سویه تبدیل شده که هیچ جایی برای شنیدن سخن متفاوت با قرائت رسمی در آن یافت نمی‌شود.

در حالی‌‌که اگر درهای تلویزیون به روی افراد و نظرات مختلف باز باشد میدان رسانه‌ای برای رسانه‌های معاند تنگ می‌شود. متاسفانه اکنون رسانه‌های معاند نظام همگی میدان را خالی دیده‌اند و بی‌هماورد در حال تاختن در این میدان‌اند.

برای مقابله با این هجمه رسانه‌ای بایستی صدا و سیما از وضعیت کنونی خارج شود و پذیرای افراد و سخنان متفاوت باشد. در همین مورد دفاع مقدس ،گفت‌وگو با یکی از پژوهشگران که اندکی نگاه متفاوتی دارد علی‌رغم اعلام قبلی از صدا و سیما پخش نشد. تا زمانی که این سخنان جایی در رسانه ملی پیدا نکند مردم به سمت بی‌بی‌سی و اقران او کشیده می‌شوند.

 

گفتنی است برنامه چراغ مطالعه از شبکه چهار سیما قرار بود ساعت ۲۱ روز شنبه به گفت و گو با جعفر شیرعلی نیا اختصاص پیدا کند که صداوسیما از پخش آن جلوگیر کرد.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است