کد خبر : 143317
انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - 11:53
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

پایبندی به سیاست «صبراستراتژیک»

پایبندی به سیاست «صبراستراتژیک»

به گزارش سایت خبری مدآرا؛محمد جواد پهلوان – حقوقدان و استاد دانشگاه در یادداشتی که در اختیار سایت مدارا قرار داد نوشت:در ابتدا باید تاکید کنم به واقع دکتر فخری زاده ،سردار سلیمانی صنعت هسته ای و موشکی کشورمان بوده است.خدمات شایسته ای که این شهید انجام داده بیش از آنکه در معرض دید ایرانی ها باشد مورد توجه خارجی ها از جمله دشمنان کشورمان بوده است.

نکته بعدی اینجاست که ترور این شهید به نوعی آخرین تیر در ترکش مثلث ترامپ ،بن سلمان و نتانیاهو است.این ها می دانند چند هفته دیگر با آمدن بایدن شرایط متفاوت می شود و دیگر نمی توان با همان سیاست های قبلی به مصاف تهران رفت.دقت شود؛این موضوع به این معنی نیست که جوبایدن برای ایران دست تکان می دهد و از ما استقبال می کند، خیر.بلکه رئیس جمهور جدید آمریکا به شیوه های دیگری قصد دارد تهران را تحت فشار بگذارد.این شیوه ها شاید باب میل بن سلمان و نتانیاهو نباشد اما به معنی این نیست که دشمنی ها پایان می یاید.نشان به آن نشان که در دوره اوبامای دموکرات ما شاهد ۴ ترور علیه دانشمندان مان بودیم که با چراغ سبز آمریکا انجام شد.لذا مثلث مورد اشاره در واقع تلاش کردند در اتمسفر موجود آخرین تلاش های خود را انجام دهند.

اما سوال این است:آیا بن سلمان،ترامپ و نتانیاهو تصور می کنند با حذف یک دانشمند ایران در زمینه موشکی و هسته ای ناتوان می شود؟حتما آنان می دانند حذف فیزیکی منجر به حذف فکری نمی شود و دانشمندان بسیاری در کشورمان وجود دارند که می توانند جایگزین شوند بنابراین هدف اصلی این مثلث،ایجاد یک تله برای تهران است.

آری؛در این تله ایران از آنجا که یک ضربه خورده تحریک می شود که اقدام متقابل انجام دهد.این اقدام متقابل به احتمال فراوان نظامی است و همین واکنش باب دل مثلث فوق است.آنان بسیار راغب هستند جنگی آغاز شود که اولین تیر را تهران شلیک می کند زیرا پس از آن با توجیه بین المللی می توانند به مقاصد شوم خود برسند.
بنابراین به نوعی باید مقامات ایران این روزها تصمیمات خاص و حساسی بگیرند.آنان امروز از یکسو از جانب طیف خاصی از مردم تحت فشار هستند تا واکنش سریع و نظامی نشان دهند و از سوی دیگر می دانند پشت پرده ترور چیست و چه کسانی قرار دارند!خب در چنین شرایطی سخت است تصمیم گیری.

هرچند بنده از پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری چنین برداشت کردم که تهران بنای واکنش غیر معقول ندارد و هرچقدر هم که سیاست «صبر استراتژیک» مورد استهزاء قرار گیرد ایران به این سیاست تا اطلاع ثانوی پایبند است.لذا خیلی بعید است مقامات تصمیم گیر اسیر سر وصدا ها شوند.عقل سیاسی نیز چنین می گوید.ما ۴سال برای رفتن ترامپ صبر کردیم ۴ هفته دیگر هم روی آن!

اما باید آگاه بود ، برای طراح این ترور – که به نوشته نیویورک تایمز، دولت اسرائیل است – چنین عملیاتی می‌تواند نتایج دیگری داشته باشد. زمان ترور و تحولات سیاسی اخیر، به ویژه شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، نشان می‌دهند که احتمالا نتایجی فراتر از ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل اهمیت داشته است.
احتمالا کلیدی‌ترین هدف از انجام این ترور در این روزها، ضربه‌زدن به احتمال احیای دوباره برجام است؛ توافقی که با بازگشت جو بایدن به کاخ سفید بار دیگر به اولویت اصلی دولت آمریکا تبدیل خواهد شُد.

البته که اسرائیل از ابتدا با توجه به منافع خودش به موفقیت این توافق در درازمدت بدبین بود.

حالا با این تفاسیر و اعزام دو بمب‌افکن استراتژیک ب۵۲ از داکوتای شمالی به جنوب خلیج فارس و حضور همزمان پمپئو و نتانیاهو در عربستان، گمانه‌زنی‌ها در محافل ضد ایرانی را درباره احتمال درگیری نظامی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده را در روزهای پایانی دولت ترامپ داغ کرد که البته حاکمیت در ایران هوشمند تر از آن است که تحت تأثیر معدود عناصر داخلی و همچنین مثلث شرارت ترامپ ، نتانیاهو و بن سلمان قرار گیرد و اقدامی انجام دهد که آنها می خواهند.

اخبار مرتبط:
خودداری از هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری اصفهان
خودداری از هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری اصفهان

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان گفت: هدایت آب باران به شبکه فاضلاب موجب پس زدگی فاضلاب به منازل مسکونی همشهریان می شود.

بهترین راه پس انداز خانم خانه دار
بهترین راه پس انداز خانم خانه دار

چرا خانم های خانه دار باید به فکر پس انداز باشند؟ ایا با مبالغ کم هم امکان سرمایه گذاری و پس انداز برای خانم های خانه دار وجو دارد؟ این مطلب را عمیقا با تمرکز بخوانید چرا که همه موارد مورد نیاز را سایت داریک برای شما بصورت کامل بررسی کرده است.

مراقب کلاهبرداران اسکیمری در روزهای پایانی سال باشید
مراقب کلاهبرداران اسکیمری در روزهای پایانی سال باشید

رئيس پليس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص افزايش کلاهبرداري به روش اسکيمر در روزهاي پاياني سال به شهروندان هشدار داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است