کد خبر : 154916
انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - 18:39
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

بهشتی پور: پس گرفتن نامه خروج از پروتکل الحاقی نشان می دهد ما اهل مذاکره و گفت‌وگو در چارچوب منطقی هستیم

بهشتی پور: پس گرفتن نامه خروج از پروتکل الحاقی نشان می دهد ما اهل مذاکره و گفت‌وگو در چارچوب منطقی هستیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛  مساله برجام در حساس‌ترین مقطع و پیچیده‌ترین وضعیت قرار دارد. اتمام مهلت تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی برای اجرای مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم که حاصل آن توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و کاهش نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ نزدیک است. ایران اصرار دارد که بازگشت خشک و خالی آمریکا به برجام را ارج نمی‌نهد و خواهان لغو تحریم است. مقامات دولتی بارهای بر این امر تاکید کرد و شخص مقام معظم رهبری نیز بعد از اعلام سیاست قطعی ایران در این زمینه، طی آخرین سخنرانی خود بار دیگر تاکید کردند که فقط اقدام عملی برای رفع تحریم مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

در آن سوی ماجرای اما آمریکا که علی رغم شعارهای انتخاباتی بایدن، در یک ماه گذشته حسابی دست دست کرده و احیای برجام را عقب انداخته بود، اکنون گام‌هایی غیر تحریمی برداشته است. آنطور که آنتونی بلینکن وزیرخارجه بایدن گفته، آن‌ها دریافته‌اند که سیاست فشار حداکثری راه به جایی نمی‌برد. نرمش نشان داده از سوی آنان نیز احتمالا در همین راستا است.

مساله اما وقتی پیچیده می‌شود که دقت داشته باشیم صرف نظر کردن از فعال کردن مکانیسم ماشه که حتی در دوران ترامپ هم رای نیاورده بود، خیلی برای ایران ترغیب کننده نیست. همچنین رفع محدودیت تردد یا کاستن از حساسیت‌ها پیرامون کانال مالی ایران و سوئیس؛ هیچ یک از این اقدامات مطابق انتظارات ایران نیست و برای همین هم همچنان باید منتظر ماند و دید که این کار به کجا ختم می‌شود. آیا ایران از اجرای مصوبه مجلس منصرف شده یا آن را به تعویق می‌اندازد؟! بعید به نظر می‌رسد زیرا مقامات ایرانی در روزها اخیر بارها بر اجرای آن تاکید کرده‌اند.

از طرف دیگر غربی‌ها اعم از آمرکیا و اروپا سخت نگران عواقب این کار هستند و سفر گروسی به تهران نیز در ادامه همین نگرانی‌ها است.

وضعیت کنونی سبب شده که تحلیل‌گران عرصه بین‌الملل حداقل در نگاه کوتام مدت امیدی به احیای برجام نداشته باشند. در عین حال امیدوار هستند که همین اقدامات نمادین آمریکا از سوی ایران مورد توجه قرار گرفته و راه‌گشا باشد. مثلا حسن بهشتی‌پور، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید می کند که بهتر است ایران از اقدام نمادین آمریکا مبنی بر فعال نکردن مکانیسم ماشه استقبال کند.

وی گفت: «بهتر است ایران نیز سیاست اقدام در برابر اقدام را پیش گرفته و نامه‌ای که آقای غریب‌آبادی درباره لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به سازمان انرژی اتمی داده بود را پس بگیرد».

بهشتی‌پور همچنین مساله حضور آمریکا در جلسه کمیسیون مشترک برجام را گامی قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: «پذیرش وساطت اتحادیه اروپا از سوی آمریکا و مشارکت آن در جلسه کمیسیون مشترک برجام، گام مثبتی است و ایران هم باید با پذیرش این موضوع و شرکت در این جلسه اعلام کند که در چارچوب موضوع برجام و اجرای تعهدات برجامی طرفین و نه بیشتر، در این جلسه شرکت می‌کند.»

وی خاطر نشان کرد که این امر به معنی بازگشت آمریکا به برجام نبوده اما اقدامی است که احتمالا می‌تواند گره‌گشا باشد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی از عقب نشینی بایدن از دستورات نامعقول تراپ در زمینه محدودسازی دیپلمات‌های ایرانی نیز استقبال کرد و گفت: «این اقدامات برای احیای آبروی از‌دست‌رفته آمریکا در مجامع بین‌المللی لازم است و پیش از این بایدن ممنوعیت ورود هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا که توسط ترامپ اعمال شده بود را نیز منتفی کرد».

بهشتی‌پور اما این اقدامات آمریکا را برای خوشبین شدن به احیای برجام ناکافی دانست و گفت: «نباید همیشه به تحلیل رفتار آمریکا بپردازیم و خودمان کاری انجام ندهیم. بر اساس سیاست خردمندانه ایران برای اقدام در مقابل اقدام، باید حالا که آمریکا کاری انجام داده، ما هم قدمی بردارم. بهتر است به جای قهر کردن، سیاست اقدام در مقابل اقدام را انجام دهیم. پس گرفتن نامه خروج از پروتکل الحاقی در حال حاضر، به منزله یک پالس سیاسی است که نشان دهد ما اهل مذاکره و گفت‌وگو در چارچوب منطقی هستیم و قصدداریم به تفاهم برسیم.»

آنچه بهشتی‌پور می‌گوید البته اگرچه عقلانی به نظر می‌رسد اما بعید است چراکه سیاست‌های ایران در این زمینه روشن است و بارها اعلام و مورد تاکید قرار گرفته است.

اخبار مرتبط:
روزنامه اصولگرا: حمله به اسرائیل، دلار را ارزان کرد
روزنامه اصولگرا: حمله به اسرائیل، دلار را ارزان کرد

روزنامه نزدیک به سپاه نوشت: نخستین واکنش مثبت به وعده صادق ایران ریزش نرخ دلار و ارز در داخل بود. این دقیقاً عکس آن‌چیزی بود که برخی استادان اقتصاد و استراتژیست‌های فلان و بهمان با یک وزنه سنگینی از مدارک دانشگاهی‌شان انتظار آن را می‌کشیدند و پیش‌بینی می‌کردند.

شبکه اجتماعی ایتا، کانال فروشگاه پوشاک را به علت انتشار تصویر چهره زنان بَست I ببینید
شبکه اجتماعی ایتا، کانال فروشگاه پوشاک را به علت انتشار تصویر چهره زنان بَست I ببینید

«بنفشه ابراهیمی»، موسس و مدیر این فروشگاه پوشاک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «واقعا متاسفم برای ایتا که به خاطر تصویر چهره‌، کانال ۵ هزار تایی منو بست. حیف ما برندای ایرانی که داریم حمایتتون می‌کنیم.»

پلیس: ساختمان وزرا مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین شد / یکی از اراذل و اوباش حین اعزام به محلِ جرم از قرصِ نامعلوم استفاده کرده و مُرد
پلیس: ساختمان وزرا مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین شد / یکی از اراذل و اوباش حین اعزام به محلِ جرم از قرصِ نامعلوم استفاده کرده و مُرد

مرکز اطلاع‌رسانی فاتب طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبر در خصوص فوت به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین حرفه‌ای بوده و ارتباطی با سایرِ مأموریت‌های پلیس ندارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است