کد خبر : 166509
انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - 09:30
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

دعوای حمید رسایی و اسماعیل کوثری بر سر چیست؟

دعوای حمید رسایی و اسماعیل کوثری بر سر چیست؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ وقتی همه حواس‌ها به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، چند و چون اقدامات شورای نگهبان، رد صلاحیت در نوع خود بی‌سابقه، مشارکت نه چندان گسترده و حضور سیدابراهیم رییسی و ۴ اصولگرای همفکر و همراه و یاران پوششی‌اش در انتخابات پرت بود، بر سر تنها کرسی تهران در انتخابات میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جدال‌ها نه در عیان، بلکه در خفا در جریان بود.

اصولگرایان که پیش‌بینی مشارکتی حداقلی و قهر مردم با صندوق‌های رای را کرده بودند و خود را پیروز مطلق انتخاباتی بدون رقیب جدی می‌پنداشتند، بر سر دستیابی به گزینه نهایی به اختلافاتی جدی برخورده بودند. پایداری‌ها از یک‌سو تعیین این گزینه را سهم خود می‌دانستند و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز ازسوی دیگر بر نقش‌آفرینی خود اصرار داشت و شورای وحدت هم در رودربایستی اینکه کرسی خالی از آن مرحوم فاطمه رهبر بوده، درگیر این بود که چطور برخلاف آنچه به ‌کرات طی ماه‌های منتهی به انتخابات گفته، از یک کاندیدای مرد حمایت کند.

درنهایت اما از آنجا که خود را محق می‌دانستند، در ائتلافی نانوشته با شورای ائتلاف، همان کاری را کردند که بسیاری انتظارش را داشتند. تفاهم بر سر گزینه‌ای مطلوب همه طرف‌ها. گزینه‌ای که هم سابقه نظامی‌گری داشت، هم حضور در مجلس و دارای رابطه حسنه با نهادهای امنیتی و قدرت در جمهوری اسلامی. گزینه‌ای که رای هم آورد و از چند وقت دیگر رسما کارش در بهارستان را آغاز خواهد کرد ولی همچنان با انتقادات تند و تیز یکی از یاران سابق پایداری‌ها دست به گریبان است.

ادعای رسایی

حمید رسایی که هم در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شده بود و هم در میان‌دوره این مجلس و در هر دو انتخابات، به‌ دلیل غیبت در لیست اصولگرایان از حضور در پارلمان بازماند، این روزها علاوه بر اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی و وزیرانش، گاه و بی‌گاه شمشیر انتقاد را به سمت اصولگرایان نیز می‌گیرد و انتقادات تند و تیزی را علیه آنها مطرح می‌کند.

این نماینده تهران در مجلس نهم در یادداشتی تلگرامی، کوثری را به «لابی‌گری» برای عبور از فیلترهای قانونی متهم کرده و با اشاره به ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشته است: «با توجه به الزام قانونی، ایشان باید در روز ثبت‌نام، برگه استعفای خود از عضویت در سپاه و همچنین استعفا از جایگاه مشاور عالی فرمانده کل سپاه و عدم اشتغال به تاریخ شش ماه قبل را ارایه می‌داده اما هیچ‌کدام از این اسناد را به همراه نداشته و ارایه نداده است. مطابق گزارشات موجود حتی در روز ثبت‌نام به دلیل عدم ارایه استعفانامه، بین ایشان و عوامل اجرایی فرمانداری، مشاجره لفظی صورت می‌گیرد که در نهایت با وساطت برخی مسوولان فرمانداری ثبت‌نام صورت می‌گیرد!»

رسایی همچنین از پیگیری موضوع در شورای نگهبان گفته و در یادداشتی دیگر که بخشی از آن در توییتر این نماینده اسبق مجلس هم منتشر شده، آورده است: «شکایتم درخصوص این موضوع در هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات (شورای نگهبان) در حال رسیدگی است. بدیهی است استفاده از حق قانونی شکایت و پیگیری آن از طریق قانونی، به معنای زیر سوال بردن اصل انتخابات نیست و در نهایت نیز هر آنچه نهاد شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی در این خصوص اعلام کند مورد پذیرش اینجانب خواهد بود. البته افکار عمومی‌ بر مبنای محتوای شکایت، پاسخ دستگاه‌های مسوول و رفتار جریانات سیاسی دخیل در ماجرا نسبت به موضوع قضاوت خواهد کرد.»

پاسخ کوثری

ثبت شکایت در شورای نگهبان اگرچه اقدام حقوقی لازم است ولی باتوجه به سبک و سیاق اقدامات در این نهاد و فقدان معیارهای حداقلی شفافیت، افکار عمومی از کم و کیف آن باخبر نمی‌شوند. شورای نگهبان هم تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده و موضعی نگرفته است ولی روز گذشته اسماعیل کوثری که حالا نماینده مجلس یازدهم به شمار می‌رود، در اظهاراتی که خبرگزاری دانشجو آن را منتشر کرده، به اظهارات رسایی واکنش نشان داده و تاکید کرده که هیچ منعی برای حضور او در انتخابات میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجود نداشته است.

او در بخشی از این اظهارات، تایید صلاحیتش را به معنی قانونی بودن حضورش اعلام کرده و گفته است: «موردی که وجود دارد این است که وقتی در ابتدای ثبت‌نام داوطلبان، شورای نگهبان و وزارت کشور بنده را تایید کرده‌اند دیگر چیز غیرقانونی وجود ندارد. در رابطه با شکایت آقای رسایی از سوی شورای نگهبان به بنده زنگ زده شد و ماجرا را جویا شدند و بنده هم توضیحاتی در این رابطه ارایه و بیان کردم که اگر حضور بنده در انتخابات غیرقانونی بوده پس بر چه اساسی در مجلس هشتم و نهم حضور داشتم؟»

این منتخب مجلس یازدهم همچنین در میان اظهاراتش، موضوع حضور خود در شورای نگهبان برای بررسی ادعاهای رسایی را تایید کرده و گفته است: «شورای نگهبان بعد از توضیحات بنده در رابطه با شکایت آقای رسایی قرار است رسیدگی‌های لازم را انجام دهد و بنده هم با این موضوع مشکلی ندارم.» او در نهایت با طعنه به رسایی گفته است: «مرجع اصلی بررسی تخلفات، شورای نگهبان و وزارت کشور است نه فردی که قاضی نیست پس اگر تخلفی باشد مراجع ذیصلاح پیگیری خواهند کرد و هیچ‌کسی نمی‌تواند به تنهایی حکمی را صادر و اعلام کند.»

اخبار مرتبط:
بادامچی، نماینده مجلس دهم: رئیس مجلس باید فردی پاکدست و فساد ستیز باشد / هرگز نشنیدم دفتر رهبری در مورد انتخابات رئیس مجلس نظری داشته باشد
بادامچی، نماینده مجلس دهم: رئیس مجلس باید فردی پاکدست و فساد ستیز باشد / هرگز نشنیدم دفتر رهبری در مورد انتخابات رئیس مجلس نظری داشته باشد

عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: طی 4 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی هرگز نشنیدم دفتر رهبری در خصوص افراد و انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه نظری داشته باشند. حتی در حد شایعه در راهروهای مجلس هم این مطلب مطرح نشد.

مشاهیر اصفهان  صاحب باغ می‌شوند
مشاهیر اصفهان صاحب باغ می‌شوند

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه روند احداث باغ مشاهیر از 25 فروردین ماه آغاز شده است، گفت: معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت این باغ است.

آغاز اجرای طرح ویژه برخورد با رانندگان فاقد گواهینامه در اصفهان
آغاز اجرای طرح ویژه برخورد با رانندگان فاقد گواهینامه در اصفهان

رئیس پلیس راه استان اصفهان از اجرای طرح ویژه برخورد با رانندگان فاقد گواهینامه در استان اصفهان خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است