کد خبر : 166553
انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - 12:16
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌شود؟!

روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌شود؟!

به گزارش گروه سیاسی سایت خبری مدارا؛ به استثنای آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم هاشمی رفسنجانی، سایر روسای جمهور ایران، پس از دوران ریاست‌جمهوری‌شان نتوانستند آنچنان که باید و شاید در سپهر سیاست کشور بدرخشند؛ رئیس دولت اصلاحات، مغضوب حاکمیت شد و همچنان در حصر رسانه‌ای است؛ محمود احمدی‌نژاد نیز دو بار تلاشش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری با دست رد شورای نگهبان مواجه شد و این روزها با هیستری خاصی به هر دری می‌زند تا دیده و شنیده شود اما نه پایگاه اجتماعی قابل توجهی دارد و نه دیگر مورد وثوق حاکمیت است؛ تا آنجا که بحث اخراجش از مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح است.

اما به نظر می‌رسد حسن روحانی هوشیارتر از آن باشد که سرنوشتی مشابه رئیس دولت اصلاحات و محمود احمدی‌نژاد پیدا کند؛ روحانی هوش و سابقه سیاسی بسیار بیشتری از دو فرد یاد شده دارد و اصول سیاست‌ورزی در کانتکست جمهوری اسلامی را به خوبی آموخته است؛ او در دوران ریاست جمهوری ۸ ساله‌اش نیز با اینکه کاملاً مشخص بود در حوزه‌هایی با رهبر معظم انقلاب، اشتراک نظر ندارد اما هیچگاه درشت‌گویی به خرج نداد و حد خود را به عنوان یک رجل سیاسی در برابر شخص اول مملکت حفظ کرد؛ همین امر نشان می‌دهد که روحانی علاقه‌ای به خروج از حاکمیت و قرار گرفتن در جایگاه اپوزیسیون داخلی ندارد.

از سویی دیگر، رهبر انقلاب نیز همچنان به روحانی نظر مثبتی دارند؛ با اینکه از بیانات ایشان کاملا مشخص است که از برآیند اقدامات و دستاوردهای دولت روحانی راضی نیست و دولت روحانی فاقد مولفه‌های یک دولت نمونه از منظر رهبر انقلاب بود؛ دولتی که ایشان تاکید دارد باید جهادی و اهل تلاش شبانه روزی باشد؛ مؤلفه‌ای که چندان با تیپ شخصیتی و مدیریتی روحانی قرابت نداشت و ندارد.

علی‌ایحال، سابقه سیاسی مثبت روحانی و نظر مساعد رهبر انقلاب به وی، باعث می‌شود او در قالب نظام جمهوری اسلامی، همچنان نقش تعیین‌کننده داشته باشد؛ شاید روحانی جایگزین آملی لاریجانی در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام شود. احتمال این امر زمانی زیاد می‌شود که آملی نیز در شورای نگهبان به سمت دبیری نائل شود و با توجه به حجم بالای کار در آن شورا، تصدی ریاست مجمع را به حسن روحانی واگذار کند. چنانچه روحانی طی ۴ سال پیش‌رو، در کسوت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ظاهر شود، می‌تواند برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در سال ۱۴۰۴ نیز دورخیز کند؛ البته شورای نگهبان یکبار در سال ۹۲ ، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی هاشمی رفسنجانی را که از قضا سابقه ۸ سال ریاست دولت را داشت، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت کرد؛ اتفاقی که ممکن است با ترکیب فعلی شورای نگهبان برای حسن روحانی در سال ۱۴۰۴ نیز رخ دهد.

علی‌ایحال اگر نخواهیم فعلا برای آینده بلند مدت یعنی موعد ۱۴۰۴ گمانه‌زنی کنیم باید بگوییم که محتمل ترین کرسی برای روحانی طی ۴ سال آتی، کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت خواهد بود؛ روحانی سال‌ها نیز ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را برعهده داشته و با ساختار و کارکرد این مجمع حاکمیتی کشور بیگانه نیست؛ باید منتظر آغاز دور جدید مجمع و انتصابات رهبر معظم انقلاب در آن باشیم.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است