کد خبر : 169328
انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - 11:43
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

مینو محرز: تزریق واکسن کرونا مرگ و میر را از بین برده است

مینو محرز: تزریق واکسن کرونا مرگ و میر را از بین برده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و محقق تیم پروژه واکسن کووایران برکت در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: پروپوزال انجام مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ تهیه شده است و باید برای انجام، همین روزها به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.

ارسال پروپوزال مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن برکت برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال به وزارت بهداشت

او افزود: فکر نمی کنم برای انجام مطالعه کارآزمایی بالینی این گروه سنی وزارت بهداشت به این زودی مجوز انجام را صادر کند؛ چرا که تأیید آن نیاز به مجوز کمیته اخلاق دارد که با توجه به شلوغ بودن این روزها، به نظر نمی رسد به زودی اجازه صادر شود.

محرز درباره شرکت کردن نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال در مطالعه بالینی واکسن برکت تصریح کرد: در همه جای دنیا در این گروه سنی مطالعه انجام شده است و هر کسی که بخواهد می تواند در این مطالعه شرکت کند، همچنین خیلی ها می خواهند فرزندانشان را قبل از شروع مدارس واکسینه کنند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: بی خطری و سیف بودن واکسن برکت برای گروه سنی بالای ۱۸ سال تأیید شده است و مطمئناً در گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال نیز مشکلی پیش نخواهد آمد؛ همچنین احتمالا تعداد داوطلبان برای این مطالعه زیاد است.

خوردن استامینوفن بعد از تزریق واکسن کرونا در اولویت است

او در ادامه با اشاره به اینکه مصرف مُسکن برای رفع عوارض تب بعد از تزریق واکسن کرونا مشکلی ایجاد نمی کند، گفت: بعد از هر واکسنی زمانی که فرد تب می کند یا بدن درد دارد لازم است مُسکن مصرف کند. همچنین مصرف استامینوفن و قرص هایی شبیه به آن در این زمینه جز یکی از اولین های مصرف است.

محرز گفت: صحبت هایی که در فضای مجازی مبنی بر خوردن نوع خاصی از مسکن بعد از تزریق واکسن انجام می شود، درست نیست و این حرف ها بیشتر مردم را از تزریق واکسن پشیمان می کند. البته خوردن داروهای ضد التهاب را بعد از تزریق واکسن توصیه نمی کنم.

ابتلا تمام اعضای خانواده به ویروس دلتا

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره وضعیت شیوع ویروس دلتا در کشور گفت: مشاهده می شود که در حال حاضر تمام اعضای خانواده درگیر این نوع از ویروس می شوند و به سرعت این ویروس منتقل می شود همچنین وضعیت بیمارستان های کشور بسیار شلوغ است و میزان بستری بیماران بالاست. هر مریضی که به بیمارستان مراجعه می کند بلافاصله چندین نفر درگیر بیماری می شوند.

او با بیان اینکه تنها راه پیشگیری و محافظت افراد از بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست هاست، ادامه داد: ویروس دلتا از مناطق جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان شایع شد و در این مناطق نیز بیمارستان ها از بیماران کرونایی پر است. همچنین همه ی شهر ها و شهرستان های کشور نیز اوضاع به همین شکل است و بیمارستان های دیگر ظرفیت ندارند.

بیش از ۲ میلیون دُز واکسن برکت تحویل داده شده است

محرز درباره تحویل واکسن کووایران برکت به وزارت بهداشت افزود: این واکسن مرتب در حال تولید و تحویل به وزارت بهداشت است و تاکنون حدود بیش از ۲ میلیون دُز واکسن تحویل داده شده است. امیدوارم واکسیناسیون سریع تر در کشور انجام شود.

او هشدار داد: مردم فکر نکنند زمانی که واکسن زدند دیگر درگیر بیماری نمی شوند، درحال حاضر مشاهده شده است تزریق هر نوع واکسن کرونا در دنیا بر روی سویه دلتا اثر ۱۰۰ درصدی ندارد. به طوری که واکسن هایی که بر روی ویروس ووهان اثرگذاری ۹۰ درصدی داشته اند، بر روی ویروس دلتا تأثیر ۶۰ درصدی دارد.

محرز افزود: خوبی تزریق واکسن این است که افرادی که واکسینه شدند در صورت ابتلا به طور خفیف درگیر بیماری می شوند. همچنین تزریق واکسن تقریبا ابتلا به بیماری فوق شدید و مرگ و میر را از بین برده است.

اخبار مرتبط:
کاشت ۸۰ گونه گل فصل در باغ گل‌ها برای استقبال از نوروز
کاشت ۸۰ گونه گل فصل در باغ گل‌ها برای استقبال از نوروز

مدیر مجموعه آموزشی و تفریحی باغ گل‌های اصفهان با اشاره به آماده‌سازی این مجموعه برای استقبال از مسافران نوروزی گفت: آماده‌سازی این مجموعه با اقداماتی از جمله ساخت المان‌های نوروزی و آب‌نما مقابل باغ ژاپنی و کاشت ۸۰ گونه گل فصل انجام شده است.

اصفهان ۱۷ روز هوای پاک داشت/ ثبت ۱۳۰ روز هوای آلوده
اصفهان ۱۷ روز هوای پاک داشت/ ثبت ۱۳۰ روز هوای آلوده

کلان‌شهر اصفهان در ۱۲ ماه امسال ۱۷ روز هوای پاک و ۱۳۰ روز هوای آلوده داشت.

ساعت فعالیت بناهای تاریخی استان اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
ساعت فعالیت بناهای تاریخی استان اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از مشخص شدن ساعت فعالیت بناهای تاریخی استان اصفهان در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبرداد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است