کد خبر : 169351
انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - 13:11
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

سخنگوی دولت: فروپاشی برجام گمانه‌زنی رسانه‌ای است

سخنگوی دولت: فروپاشی برجام گمانه‌زنی رسانه‌ای است

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی که به صورت مکتوب به سوالات رسانه‌ها پاسخ داده با بیان در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش داریم، گفت: مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

وی افزود: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آن‌ها که رای نداده‌اند، ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

وی درباره کرونا، واکسن کرونا و تحریم نیز گفت: کماکان با امید‌ها و بیم‌های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم. لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهاد‌های مختلف و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه» و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

وی با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اظهار داشت:، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آن‌ها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است. خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است.

وی گفت: فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه‌های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمایند که بااین اتفاق در روز‌های آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که طی روز‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر فروپاشی برجام براساس تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و جلوگیری از صادرات نفت ایران به چین منتشر می‌شود، دولت هم رسما مذاکرات وین را به دولت آقای رییسی واگذار کرد. آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما هم این گمانه زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم، ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

وی افزود: بطور کلی، طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند؛ بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است. این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزار‌ها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند. دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان گلایه‌ای از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز داشتند و تاکید داشتند اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد؛ از طرفی ایشان در سال ۹۸ با اختصاص ۴ هزار میلیارد از صندوق توسعه برای حل مشکل فاضلاب اهواز موافقت کردند. بفرمائید که دولت چه توجیهی برای غفلت از توصیه‌های رهبری نسبت به خوزستان و بروز اوضاع فعلی دارد؟ گفت: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان‌های دیگر، بیشتر بوده است.

وی افزود: پروژه‌های متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلاب‌ها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، به طور ویژه در کنار طرح‌های دیگر دنبال شده است. ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار شد با فاینانس کشور‌های خارجی، این طرح‌ها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم؛ لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تامین بشود. در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد نفت به خوزستان اختصاص می‌یابد که در مراحل تصمیم گیری نهایی است؛ بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.

وی ادامه داد: باید همگان درباره این واقعیت صحبت کنیم که استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش، یعنی با حدود ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است. این عدد بسیار بزرگی است. با این حال موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن، صورت نمی‌گرفت.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، موافقنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کرده‌اند. بعد از مصوبه دولت که در سال ۹۵ صادر شد، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرح‌ها داده شد، اما با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها، متاسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیه‌خانه شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد، اما برای ادامه پروژه، به مشکلات مالی برای تایید فاینانس پروژه برخوردیم. اینک نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج بشود.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است