کد خبر : 47186
انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - 02:49
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

واکنش عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش برنامه های دیوار و شیپور و.. در گرانی بازار

واکنش عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش برنامه های دیوار و شیپور و.. در گرانی بازار

غلامرضا مصباحی مقدم: «من از تاثیر شبکه‌هایی دیوار، شیپور و … بر وضعیت کنونی بازار مطلع نیستم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما برخی شایعاتی که در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود یا اقداماتی که توسط بنگاه‌ها انجام می‌شود و مسائلی از این دست، بر بازار اثرگذار است و می‌تواند موجب افزایش قیمت باشد».


به گزارش سایت خبری مدآرا، نوسانات و شیب قیمت در بازار مسکن و خودرو آنقدر سریع و باورنکردنی است که همه دنبال مقصر می‌گردند. دیوار فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز مثل همیشه از همه کوتاه‌تر است. برای همین شاهدیم که برخی از رسانه‌ها و کارشناسان در روزهای اخیر مدام از اثرگذاری امثال «دیوار» و «شیپور» می‌گویند. واقع‌بین‌ترها اما با نگاهی معقول و کارشناسانه نقش عوامل دیگر در حوزه اقتصاد پرداخته و از شیوه‌های مهار «جوسازی در شرایط خاص» می‌گویند. غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که سابقه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد، از جمله همین افراد است.

مصباحی مقدم در گفت و گو با سایت آزادی با اشاره به عوامل حقیقی و غیر حقیقی تاثیرگذار بر بازار گفت: «عوامل حقیقی مثل عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و … اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد و فضای بازار هستند اما عوامل روانی همچون برخی اتفاقات سیاسی، اخباری که شاید موجب نگرانی مردم باشد و حتی حوادثی مثل سیل و زلزله نیز می‌تواند براقتصاد اثرگذار باشد».

وی افزود: «من از تاثیر شبکه‌هایی دیوار، شیپور و … بر وضعیت کنونی بازار مطلع نیستم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما برخی شایعاتی که در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود یا اقداماتی که توسط بنگاه‌ها انجام می‌شود و مسائلی از این دست، بر بازار اثرگذار است و می‌تواند موجب افزایش قیمت باشد».

به گفته مصباحی مقدم، اقداماتی مثل احتکار بر قیمت‌ها و وضعیت بازار اثرگذار است. مثلا اگر خودروسازها بهانه آورند که فلان قطعه نیست و عرضه را محدود کنند حتما با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش که عوامل روانی اثرگذار بر بازار را چطور باید کنترل کرد؟ گفت: « همه این‌ها قطعا قابل کنترل است و راهکار مقابله با آن شفافیت در واقعیت‌های بازار و اطلاع رسانی به موقع است. مثلا در قضیه بانک آینده شاهد بودیم که انتشار یک شایعه مبنی بر فرار مدیرعامل بانک بود موجب هجوم مردم برای گرفتن سپرده‌ها شد و ظرف چند ساعت مبلغ بسیاری از سرمایه این بانک خار شد. اما وقتی مسئولان بانک مرکزی اقدام کرده و مدیرعامل بانک نیز در مقابل دوربین ظاهر شد، فضا مدیریت شد. این یعنی اقدام به موقع».

وی در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی به جای انداختن همه تقصیرها گردن «دیوار» و … چطور می‌توان مانع سیر صعودی قیمت‌ها شد و بازار را مدیریت کرد؟ گفت: «گمان می کنم باز هم همین روش اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی موثر خواهد بود. مثلا وزارت مسکن به میدان آید و درباره قیمت‌ها و وضعیت بازار شفاف سازی کند. یا وزارت صمت نسبت به عرضه خودرو ورود کند کما اینکه وزیر محترم ورود کرد و گفت و که قیمت‌ها صرفا ۱۰ درصد بالا برود. روشن است که شفاف سازی از تاثیر فضای مجازی می‌کاهد».

اخبار مرتبط:
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی خطاب به کریمی‌قدوسی: سلاح هسته‌ای را کجا می‌خواهید آزمایش کنید؟
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی خطاب به کریمی‌قدوسی: سلاح هسته‌ای را کجا می‌خواهید آزمایش کنید؟

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات یک نماینده گفت: به عنوان عضو کمیسیون تخصصی عرض می ‌کنیم که ما هیچگونه سلاح هسته ای نه ساخته‌ایم و نه داریم؛ من تعجب می کنم از این نماینده که واقعا می خواهد کجا آزمایش کند؟ چون اطلاعات درستی ندارند حرف های غیردقیق مطرح می کنند.

وزارتخارجه: احضار سفیر سوئیس به سپاه کذب است / نیویورک‌تایمز و دبیرکل حمایت از انتفاضه فلسطین: احضار شد
وزارتخارجه: احضار سفیر سوئیس به سپاه کذب است / نیویورک‌تایمز و دبیرکل حمایت از انتفاضه فلسطین: احضار شد

گفتنی است یک روز بعد، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی تأیید کرد که سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا همزمان با عملیات حمله به خاک اسرائیل احضار شده،‌ اما نه به وزارت خارجه ایران،‌ بلکه «به یک پایگاه سپاه».

روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی‌طالب زندگی کنند / نان مَردم قطع شود، دیگری خبری از دین هم نیست
روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی‌طالب زندگی کنند / نان مَردم قطع شود، دیگری خبری از دین هم نیست

فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است. این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند. مسئولانِ محترم باید همه همت خود را بگذارند برای ارتقای معیشت مردم. سفره کوچک، پدر خانواده را کوچک می‌کند. این دولت و آن دولت هم ندارد. پدر که کوچک شد نمی‌تواند برای بزرگی و بزرگواری اهل خانه و خانواده‌اش کاری بکند چه رسد برای خانه بزرگتر که اسمش کشور است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است