کد خبر : 48940
انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - 07:12
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

احمد شیرزاد: سردار سلیمانی بسیار محترم است اما باید در جای خود باشد

احمد شیرزاد: سردار سلیمانی بسیار محترم است اما باید در جای خود باشد

«در مجموعه اصولگرایان یک میلی وجود دارد که افراد را با مهر «این از ما است» و «او از ما نیست» طبقه بندی کنند. نمی‌توانند بپذیرند که جامعه یک طیف گسترده است و ممکن است کسانی در طیفی که آن‌ها خوششان نمی‌آید هستند که شاید خیلی هم به نظام کمک کنند. این درحالی است که نظام مستحکم آن است که از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند. جریان سیاسی موفق همان جریانی است که حتی از مخالفان خود هم استفاده کنند.»


رهبری هفته گذشته و در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به اقدامات امریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام»گفتند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی امریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.

به گزارش سایت خبری مدآرا، پیش از این دیدار اما بحث داغی در فضای مجازی پیرامون مذاکره کننده مناسب جریان داشت و چراغ اول را نیز سیدمحمود نبویان نماینده جبهه پایداری در مجلس نهم روشن کرده بود. او در مناظره با تاجزاده گفته بود که «مذاکره با آمریکا را حاج قاسم سلیمانی باید انجام دهد نه آقای ظریف». به همین بهانه در گفت‌وگویی با احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، مشخصات یک مذاکره کننده خوب را بررسی کردیم.

شیرزاد در همین رابطه گفت: «اگر برای چند دقیقه از قید و بند اسامی خارج شویم و از خود بپرسیم که مذاکره کننده خوب باید چه شرایطی داشته باشد؟ باید گفت که مهم ترین مساله اختیار داشتن شخص مذاکره کنند است. حرف او باید حرف حاکمیت باشد. اینکه مذاکره کننده از سوی یک دولت برود و صرفا حرف‌های طرف مقابل را منتقل کند درست نیست زیرا وی تبدیل به یک ضبط صوت می‌شود و چنین مذاکره‌ای قطعا به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین اگر قرار است کسی را برای مذاکره با کسی که اختلاف داریم بفرستیم باید به او اختیار دهیم حالا اینکه سردار سلیمانی باشد و یا ظریف فرقی ندارد».

وی تاکید کرد: «منظور این نیست که مذاکره کننده خودش تصمیم بگیرد بلکه باید به عوامل تصمیم گیرنده دسترسی مستقیم داشته باشد. معمولا این طور است که به مذاکره کننده چارچوب را می‌شناسد و در آن مذاکره می‌کند، اگر هم بحثی خارج از چارچوب طرف شود در روند مذاکره وقفه ایجاد کرده و از تصمیم‌گیرندگان کسب تکلیف می‌کند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نقش مهارت‌های فردی مذاکره کننده در حصول نتیجه گفت: « مهارت‌های فردی مذاکره کننده را باید به دو بخش آموختنی و تجربی تقسیم کرد. در بخش اول تسلط به زبان دیپلماسی مطرح است. زبان دیپلماسی، زبان متفاوتی است. در مذاکره نمی‌توان حرف تندی گفت، حتی وقتی موضع قاطع است باید با زبان دیپلماسی بیان شود.»
شیرزاد افزود: «مذاکره کننده باید به تاریخ و جغرافی مسلط باشد تا اگر طرف مقابل با اشاره به یک موضوع تاریخی کنایه زد یا در مورد منطقه‌ای سخن گفت بتواند پاسخ دهد».

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مهارت‌های مذاکره کننده آموخته می‌شود و بخشی از آن نیز با تجربه و طی سال‌ها حاصل می‌شود، گفت: « نکته دیگری که شاید ظاهر کوچک باشد، احاطه به زبان خارجی است. درست است که در مذاکرات بسیار رسمی مقامات درجه یک کشورها به زبان خود صحبت می‌کنند اما آن‌ها دیدارهای تشریفاتی است و نه مذاکرات حرفه‌ای که باید به نتیجه مشخص برسد».
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اراده برای حصول توافق حتی پیش از دولت روحانی ایجاد شده بود، گفت: «برخی برای تضعیف قدرت دولت روحانی بر وجود این اراده بیشتر تاکید می‌کنند اما دیدیم که توافق در جریان مذاکرات آقای جلیلی حاصل نشد. اکنون نیز اگر بنای مقایسه آقای ظریف و سردار سلیمانی باشد نمی‌توان گفت که سردار سلیمانی برای مذاکره مناسب‌تر است. به نظر من او شخص بسیار محترم، نظامی قدرتمند و رشیدی است و در منطقه نیز بسیار خوب عمل کرده است اما در یک نظام درست، هرکس باید در جای خود باشد. همان‌طور که معلوم نبود اگر آقای ظریف را در وزارت اقتصاد قرار می‌دادند چه بلایی سر اقتصاد می‌آمد».

وی در پاسخ به اینکه میل به جابه‌جا کردن افراد در جریان اصولگرا ناشی از چیست، گفت: «در مجموعه اصولگرایان یک میلی وجود دارد که افراد را با مهر «این از ما است» و «او از ما نیست» طبقه بندی کنند. نمی‌توانند بپذیرند که جامعه یک طیف گسترده است و ممکن است کسانی در طیفی که آن‌ها خوششان نمی‌آید هستند که شاید خیلی هم به نظام کمک کنند. این درحالی است که نظام مستحکم آن است که از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند. جریان سیاسی موفق همان جریانی است که حتی از مخالفان خود هم استفاده کنند.»

شیرزاد ادامه داد: « البته خیلی‌ها نظر خود را تغییر داده و با جبر روزگار با دیگران کار می‌کنند. اما نباید جبر باشد. متاسفانه هنوز هم برخی در جامعه روحانیت به تحصیل‌کردگان دانشگاهی با بی‌اعتمادی نگاه می‌کنند و درس خواندن در دانشگاه به خصوص دانشگاه‌های خارج از کشور را زمینه خیانت می‌دانند. این درحالی است که شاید وطن‌پرستی این افراد بیشتر هم باشد. لازم است که این ظاهر‌بینی‌ها را کنار گذاشت و پذیرفت که کت و شلوار و لباس سپاه فرقی ندارد»./ سایت آزادی

اخبار مرتبط:
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است