کد خبر : 63030
انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - 07:36
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

تحریف های عاشورا در کلام استاد مطهری

تحریف های عاشورا در کلام استاد مطهری

در دنیای امروز کسی نیست که شهید مطهری را نشناسد، این استاد بزرگ و روحانی روشنفکر و روشن ضمیر یکی از مهمترین مهره های انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت که وظیفه هدایت فکری جامعه را به عهده داشت.


به گزارش سایت خبری مدآرا، از این عالم بزرگ کتب متعددی موجود است که یکی از آنها درباره وقایع عاشورا و تحریفاتی است که در طول این مدت اتفاق افتاده است.

واقعه کربلا که یک حادثه عظیم است ابعاد گسترده ای دارد و عشق شوق انگیز مردم به این ابی عبدالله باعث شده تا تمام زوایای این حادثه به درستی تحلیل نشود.

اگرچه هدف از قیام ابی عبدالله علیه السلام تقریبا مهم ترین و کلیدی ترین مساله در واقعه عاشورا است ولی زوایای متعددی وجود دارد که هرکدام به نوبه خود از جایگاه والایی در هدایت و جهت  دهی افکار عمومی نقش بسزایی دارد.

از این رو هرگونه تحریف در این باره می تواند بسیار خطرناک باشد، لذا اگر شما کاربر عزیز، مجالس سخنرانی و یا مداحی را به عهده دارید حتما به این نکات مهم دقت بفرمایید.

اکنون به گوشه ای از بیانات این استاد گرانقدر و شهید اشاره می کنیم. نهضت عاشورایی امام حسین (ع)، با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و با هدف برقراری عدل و عدالت ودر نهایت برای نجات اسلام و مبارزه با طغیان بود.

آن همه گریه بر سیدالشهدا و عزاداری برای سید مظلومان نیز، برای زنده نگهداشتن این مکتب جهاد و شهادت و حفظ ارزش ها بوده است.

متاسفانه در طول تاریخ، تحریف هایی چه در انگیزه ها و اهداف، چه در چهره های حماسه ساز و چه در برنامه های مربوط به عاشورا انجام شد که این تحریف ها برخی به محتوا، برخی به شکل و برخی به افراد برمی گردد.

کتاب هایی که به عنوان مقتل نوشته شده و روضه هایی که برای عاشورا گفته و خوانده شده، گاهی چون باانگیزه گریاندن مستمعان بوده، آمیخته به مطالب ضعیف، غیرمستند و احیانا دروغ شده است. علاقه ای که به چهره های عاشورایی وجود دارد، سبب شده در حوادث آن حماسه، غلوها و مبالغه هایی نقل شود که غیرعقلی و باورنکردنی است. آمار و ارقام کشته ها و برخی حوادثی که به ظاهر غم انگیز و سوزناک بوده، بر اصل واقعه افزوده شده است.

انگیزه آن حماسه، گاهی تا حد کشته شدن برای شفاعت! تنزل یافت، نوع برخوردهای امام حسین (ع)، زینب و امام سجاد (ع) و کودکان و اهل بیت، گاهی به صورت عجز و لابه و ذلت و حقارت در برابر فاسقانی چون یزید و عمر سعد و ابن زیاد و شمر درآمد و خواسته بزرگ امام در این میدان حماسه، که رد بیعت با حکومت جور بود، به درخواست جرعه ای آب برای لب عطشان خویش یا گلوی خشک علی اصغر درآمد.

استاد مطهری در خصوص این تحریفات معتقد است:

«برای مصیبت امام حسین (ع) و اهل بیتش (س) به خاطر آن همه زجرهای روحی و جسمی و ضربات شمشیرها نباید گریست، بلکه باید به خاطر مظلومیت و دروغ پردازی هایی گریست که مقام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را متنزل می کند.»

وی در ادامه می گوید: در برخی از این تحریفات اشاره شده که لیلا مادر علی اکبر (ع) نذر کرده که اگر فرزندم سالم بماند از کربلا تا مدینه ریحان خواهم کاشت، بعدها علما با سند این مطلب را رد کردند. اولا حضرت در کربلا حضور نداشته، ثانیا منطقه فیمابین کربلا و مدینه برای کشت ریحان بلاامکان است، ثالثا مسافت بین آن دو شهر سیصد فرسنگ است.

در جای دیگر نیز گفته اند، امام حسین (ع) در کربلا سیصدهزار نفر را کشته است، اگر فرض شود هر ثانیه یک نفر را بکشد برای این تعداد هشتادوسه ساعت و بیست دقیقه وقت لازم است. بعد دیدند این تعداد کشته با طول روز جور درنمی آید، گفتند روز عاشورا هم هفتاد ساعت بوده است!
همین طور درباره حضرت ابوالفضل (ع) گفته اند که بیست پنج هزار نفر را کشت! که حساب کردم اگر در هر ثانیه یک نفر کشته شود، شش ساعت و پنجاه و چند دقیقه و چند ثانیه وقت می خواهد.

*شفقنا

اخبار مرتبط:
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است