کد خبر : 84729
انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۳ - 09:28
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

رحیمی: اجلاس منامه علاج آمریکایی‌ها برای احیای حیثیت از دست رفته است

رحیمی: اجلاس منامه علاج آمریکایی‌ها برای احیای حیثیت از دست رفته است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری اجلاس منامه نتیجه‌ای را برای برقراری امنیت در منطقه به دنبال نخواهد داشت، اظهار کرد که این اجلاس علاج آمریکایی‌ها برای احیای حیثیت از دست رفته خود در خاورمیانه است.


به گزارش سایت خبری مدآرا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی  درباره نشست بحرین گفت: آمریکایی‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حوزه نفوذ خود را در خاورمیانه از دست داده‌اند. در واقع اجلاس منامه علاج آمریکایی‌ها برای احیای حیثیت از دست رفته خود در خاورمیانه است.

وی افزود: قبلا این تحلیل در خاورمیانه وجود داشت که امنیت به دلیل حضور آمریکایی‌هاست اما اکنون پایه‌های این تحلیل فرو ریخته است چرا که اکنون دیده می‌شود حضور خود آمریکایی‌ها زمینه ناامنی و تنش میان کشورها هستند. آن‌ها در این اجلاس قصد دارند این تحلیل را که اکنون در خاورمیانه حاکم شده تغییر دهند و به بهانه بحث امنیت حمل و نقل دریایی به نحوی با کشورهایی که همگام با خود هستند علیه ایران یک اتحاد تشکیل دهند. تلاش دارند که یک فشار نظامی علیه ایران ایجاد کنند چون احساس می‌کنند ایران به یک قدرت در منطقه تبدیل شده است. در واقع نفوذ سیاسی و قدرت نظامی ایران در حدی است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را در منطقه مهار کنند.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: در واقع تمام این تلاش‌ها برای دو هدف است یکی احیای حیثیت آمریکایی‌ها در خاورمیانه و دوم بحث ایجاد یک اتحاد نظامی و یک ائتلاف علیه ایران. در واقع این اجلاس در جهت تقابل با ایران است ولی باید توجه کرد که ایران پایه اصلی امنیت خلیج فارس است. ایران قوی‌ترین قدرت نظامی مستقل را در منطقه داشته و دارای بیشترین تجربه مبارزه با ناامنی‌ها چه در قالب جنگ هشت ساله و چه در قالب مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی است. این خود تجربه ارزشمندی است که باعث می‌شود هر گونه اقدام و ائتلاف در منطقه که بخواهد امنیتی را ایجاد کند بدون حضور ایران محکوم به شکست باشد.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: ایران همیشه در تمامی حوادث چهار دهه گذشته و چه در حوادث اخیر پیشنهاد داده که امنیت منطقه را بر پایه همکاری کشورهای منطقه تعریف کنیم ولی متأسفانه برخی کشورهای منطقه امنیت را بر پایه حضور قدرت‌های خارجی و خرید و انباشت سلاح تعریف می‌کنند اما این در حالی است که ریشه ناامنی همین قدرت‌ها هستند، در واقع ریشه عمده بدبختی‌های خاورمیانه اقدامات اسرائیل و حضور و لشکرکشی‌های آمریکا به منطقه است. در واقع همان‌هایی که با اختلاف‌افکنی باعث ناامنی در منطقه هستند می‌خواهند پایه‌ریز امنیت باشند. این خود یک تناقض آشکار است.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها چند سال است که به بهانه امنیت در افغانستان حضور دارند ولی در برقراری امنیت توفیقی نداشتند. به وضعیت عراق توجه کنید که لشکرکشی آن‌ها به عراق به بهانه برقراری امنیت موجب شد یکی از ناامن‌ترین زمینه‌های امنیتی و چالش‌های تروریستی در عراق ایجاد شود که اگر ایران در مقابله با داعش به کمک عراق نرفته بود اکنون عراق در چنگ داعش بود.

رحیمی جهان‌آبادی در پایان اضافه کرد: این اقدامی که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای همسایه در خلیج فارس انجام می‌دهند هم اقدامی برخلاف امنیت منطقه و هم برخلاف منافع مردم منطقه بوده و نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. بهترین ایده برقراری صلح و امنیت منطقه چه برای کشتیرانی و چه برای تعامل میان دولت‌ها الگویی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده و آن هم برقراری امنیت بر پایه همکاری‌های منطقه‌ای یعنی همان موضوعی که رئیس جمهور تحت عنوان ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل مطرح کردند. اجلاس منامه قدرمسلم به سرنوشت اجلاس‌های قبلی که آمریکا در خاورمیانه در پی آن بود، دچار خواهد شد.

اخبار مرتبط:
اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۲ هزار هکتار زمین در اصفهان
اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۲ هزار هکتار زمین در اصفهان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح نهضت ملی مسکن در نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین در استان اصفهان به اجرا درآمده است.

سارقان مسلح محصولات باغی در اصفهان دستگیر شدند
سارقان مسلح محصولات باغی در اصفهان دستگیر شدند

رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان اصفهان گفت: باند 4 نفره سارقان مسلح که اقدام به سرقت 620 کيلو محصولات باغی در اصفهان کرده بودند در عمليات ضربتي کارآگاهان دستگير شدند.

فوت راننده موتورسیکلت در خیابان طیب اصفهان
فوت راننده موتورسیکلت در خیابان طیب اصفهان

رئیس پلیس راهور استان اصفهان از فوت راکب تصادف موتورسیکلت در برخورد با با خودروی سواری در خیابان طیب خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است