کد خبر : 85398
انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - 14:42
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

تاکید رئیس جمهور بر بازنگری شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان

تاکید رئیس جمهور بر بازنگری شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان

شیوه‌نامه انضباطی که این روزها با انتقاد و اعتراض برخی دانشجویان همراه است با دستور امروز رئیس جمهوری بار دیگر مورد بازنگری قرار می‌گیرد.


به گزارش سایت خبری مدآرا، شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان بعد از مدت ها بازنگری و بررسی توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ۲۷ مردادماه امسال به تصویب «منصور غلامی» و «سعید نمکی» وزیران این دو وزارتخانه رسید.
آیین نامه انضباطی دانشجویان سال ۷۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که شیوه نامه آن سال ۸۸ به دانشگاه ها ابلاغ و شیوه نامه تازه جایگزین شیوه نامه سال ۸۸ شد. این در حالی است که آیین نامه جدید انضباطی هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.
چند ماه قبل از ابلاغ این شیوه نامه، جاماسب نوذری معاون امور دانشجویان داخلی سازمان امور دانشجویان در گفت و گویی با ایرنا با تشریح محورهایی از این شیوه نامه اعلام کرد که انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.    اعتراض های دانشجویی به دلیل تحلیل های نادرست پس از این اظهارات آغاز شد و مسئولان وزارت علوم بارها اعلام کردند که این بخش بازنگری می شود،  شیوه نامه انضباطی مردادماه به دانشگاه ها ابلاغ شد و این شیوه نامه در اختیار دانشجویان و تشکل های دانشجویی هم قرار گرفت و آنها نسبت به بندهایی از این آیین نامه و شیوه نامه آن مثل تخلفات دانشجویان در فضای مجازی اعتراض های خود را همچنان ادامه دادند.
با این حال، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی به این شیوه‌نامه همچنان انتقادهایی وارد کردند.
شدت این اعتراض ها در ۲۴ ساعت گذشته تا جایی بود که حواشی زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد.

ورود روحانی به شیوه نامه انضباطی
این انتقادها موجب شد تا پای معاونت حقوقی رئیس جمهوری هم به این موضوع باز شود.
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در پی برخی اعتراضات دانشجویان امروز – چهارشنبه – اعلام کرد شیوه نامه انضباطی جدید در این معاونت بررسی و موارد مغایرت با قانون اساسی، قوانین عادی مرتبط و منشور حقوق شهروندی، با همکاری نمایندگان تشکل های دانشجویی و دستگاه های مربوط بررسی و اصلاح می شود.
پس از آن رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت دستور داد تا حقوق شهروندی و مسائل مورد نظر دانشجویان در شیوه نامه ملاحظه شود.
علی ربیعی سخنگوی هیأت دولت در این باره در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در جلسه امروز هیات وزیران تاکید شد وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکل های دانشجویی مروادات داشته باشند، معاونت حقوقی رییس جمهوری نیز در این زمینه همکاری می کند تا حقوق شهروندی و مسائل مورد نظر دانشجویان در این آیین نامه ها ملاحظه شود.
وی یادآور شد: تصمیم گرفته شد که دیدگاه تشکل ها در این اصلاحیه ها مورد توجه شود.
همچنین وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در پایان جلسه امروز هیأت دولت به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ داد و اعلام کرد که شیوه نامه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد که در حال اجرا است البته در قانون، شیوه نامه ای برای اجرای دقیق این آیین نامه توسط دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و تصویب شده است.
وی به تغییرات جدید در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان که به تازگی تصویب شده است اشاره و خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید دو نکته افزوده شده است، نخست تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است چرا که دانشجویان پزشکی یک دوره آموزشی در بیمارستان باید بگذرانند؛ نکته دوم در مورد فضای مجازی است که مقداری نگرانی میان دانشجویان ایجاد کرده است.
وزیر علوم تاکید کرد: دانشجویان نگران ورود به بخش های خصوصی فضای مجازی خود هستند که البته این موضوع مدنظر آیین نامه انضباطی نیست و قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهوری به این مسئله ورود یابد، معاونان دانشجویی دانشگاه ها در حال بازنگری این قسمت از آیین نامه برای شفاف تر کردن آن هستند.

اصل رعایت حریم خصوصی دانشجویان

شیوه نامه انضباطی دانشجویان که در هفت بخش و ۱۲۳ ماده و ۱۱۳ تبصره تصویب شده است تاکید می کند که رعایت حریم خصوصی دانشجو الزامی است و شوراها در هیچ موردی مجاز به تجسس در حریم خصوصی دانشجو یا ادله و اطلاعات و طرح سوالات غیرمرتبط با موضوع تخلف جاری برای تحصیل شواهد نیستند و تحقیق تنها در مورد تخلف انتسابی به دانشجو مجاز است.
طبق شیوه نامه جدید شورای انضباطی دانشجویان که به تازگی ابلاغ شده است، صفحات مجازی شخصی دانشجویان بر اساس شیوه‌نامه جدید انضباطی، نمی‌تواند مستند تصمیم شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها قرار گیرد.
بر اساس بخش های دیگری از شیوه نامه انضباطی، آن دسته از رفتارهای دانشجو تخلف است که در آیین نامه انضباطی یا شیوه نامه اجرایی به عنوان تخلف احصا شده است و در احراز تخلفات، مراجعه به تعاریف قانونی تخلفات و تطبیق موضوع با تعاریف الزامی است.
بر اساس این آیین نامه، اصل بر برائت دانشجو است و هرگونه شک در احراز تخلف بودن رفتار ارتکابی باید به نفع دانشجو تفسیر شود. در صورت عدم وجود هر گونه دلیل مبنی بر احراز و انتساب تخلف، دانشجو برای اثبات برائت خود نیاز به ارائه دلیل ندارد. دانشجو تا زمان اثبات تخلف و قطعیت حکم انضباطی از تمام امتیازات دانشجویی برخوردار بوده مگر در مواردی که در این شیوه نامه پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است