کد خبر : 87955
انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - 00:09
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

آل‌اسحاق: دولت نمی‌تواند به‌ ریال دستمزد بدهد و به دلار برای مردم هزینه بتراشد

آل‌اسحاق: دولت نمی‌تواند به‌ ریال دستمزد بدهد و به دلار برای مردم هزینه بتراشد

یحیی آل‌اسحاق، که در حال حاضر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق است، با بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گفت: بیشترین تاثیر مثبت افزایش قیمت بنزین بر زندگی آن دسته از اقشار جامعه است که سال‌ها بدون اینکه خودرو داشته باشند به نوعی یارانه انرژی پرداخت می‌کردند.


به گزارش سایت خبری مدآرا،  «سوبسیدی که دولت تا به امروز برای یارانه‌ انرژی پرداخت کرده ۲ برابر بودجه عمرانی کشور است.» وزیر اسبق بازرگانی با بیان این اظهارنظر معتقد است اصلاح قیمت بنزین باید سال‌ها پیش در کشور صورت می‌گرفت.

یحیی آل‌اسحاق، که در حال حاضر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق است، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین با بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گفت: بیشترین تاثیر مثبت افزایش قیمت بنزین بر زندگی آن دسته از اقشار جامعه است که سال‌ها بدون اینکه خودرو داشته باشند به نوعی یارانه انرژی پرداخت می‌کردند.

آل‌اسحاق با این توضیح که حجم مصرف بنزین در ایران ۲ برابر دیگر کشورها حتی کشورهای همسایه است، گفت: پایین ماندن قیمت بنزین طی سال‌های گذشته تاکنون موجب شکاف هرچه بیشتر فقر و ثروت در کشور شده است.

وزیر اسبق بازرگانی در عین حال که از سیاست نظام در افزایش قیمت بنزین دفاع کرد خطاب به سیاست‌گذاران اقتصادی گفت: اگر منظورتان از افزایش قیمت بنزینْ اصلاح ساختار اقتصادی است، باید به مساله مهم اصلاح دستمزد کارگران که ۷۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند نیز توجه شود.

این مقام سابق در وزارت بازرگانی تاکید کرد: نمی‌توان به گونه‎‌ای در اقتصاد برنامه‌ریزی کرد که دستمزدها به ریال باشد و هزینه‌ها به دلار، در این صورت بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت بیشتر می‌شود.

به عقیده این آگاه اقتصادی: هرچند در نظر گرفتن برخی از شاخص‌های دیگر برای اجرای گام جدید اصلاح قیمت بنزین امکان‌پذیر بود، اما حالا تمام دستگاه‌ها باید تلاش کنند این تصمیم به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

او به دولت پیشنهاد کرد که با مردم صادقانه درباره مزایای افزایش قیمت بنزین صحبت کند: دولت باید برای مردم بگوید با این شیوه چگونه دست دلالان از قاچاق سوخت کوتاه خواهد شد.

به گفته آل‌اسحاق، بالا بودن میزان قاچاق بنزین و خارج کردن غیرقانونی ثروت ملی از کشور سال‌ها به معضلی جدی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است.

این دست‌اندرکار اقتصادی گفت: متاسفانه از سال‌های قبل که امکان افزایش تدریجی قیمت بنزین مهیا بود، تصمیمی در رابطه با آن گرفته نشد و سرانجام قرار بر آن شد که در ایام فعلی قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه نحوه‌ تخصیص درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین بر اقشار کم‌درآمد جامعه اهمیت زیادی دارد توضیح داد: تجربه نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت بنزین یک تورم انتظاری شکل می‌گیرد و برای حل کردن این مشکل باید نگرانی مردم در زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برطرف کرد که اصلی‌ترین آن چگونگی تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز آنهاست.

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: دولت فراموش نکند که مردم تحت فشار هستند و در صورت اجرایی نشدن درست سیاست‌های اصلاح ساختار اقتصادی احتمال بروز مشکلات جدید در این زمینه نیز وجود خواهد داشت./اعتماد آنلاین

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است