کد خبر : 97306
انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - 19:56
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد/ مردم تنوع می‌خواهند/ در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب و گروه‌ها شرکت کننند/ در حادثه سقوط هواپیما آنهایی که اشتباه کردند، همان‌هایی بودند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند

با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد/ مردم تنوع می‌خواهند/ در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب و گروه‌ها شرکت کننند/ در حادثه سقوط هواپیما آنهایی که اشتباه کردند، همان‌هایی بودند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند

به گزارش سایت خبری مدآرا، حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت عنوان کرد: درست است که شرایط بسیار سخت و ناگوار است اما امکان بوجود آمدن فرصت‌های بزرگ هم هست و باید در همه حوادث تلاش کنیم از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم فرصتی را به نفع منافع ملی بیافریم.

وی افزود: سردار عزیز ما از دست ما رفت امروز بعد از سوگواری به حقی که برایش داشتیم باید از این به بعد به فکر میراث شهید سلیمانی باشیم. او مرزبان ایران بود اما هیچ وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را بوجود بیاورد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه صاحبان یک سرزمین و نظام هستیم و منافع ما مشترک است می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که سبک‌ها و سلیقه‌های مختلف حاکم است، ایران دارای یک رنگ و یه نام و یک سلیقه نیست باید به سلیقه‌ها و اندیشه ‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم.

روحانی یادآور شد: همه ایرانی هستند، ایران برای همه است و این سرزمین به سلیقه و افکار خاصی مرتبط نیست ما در این شرایط احساس‌مان این است که جان هر فرد ایرانی جان همه ماست همانطور که قرآن آموخته از دست رفتن یک بی‌گناه به معنی از دست رفتن انسانیت است.

رئیس‌جمهور گفت: علت اینکه این حوادث قلب مردم ما را به درد آورد این است که این عروج‌ها بسیار مظلومانه بود؛ هم شهادت سردار سلیمانی مظلومانه بود، هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزان ما در پرواز مظلومانه بود و دل مردم را بی‌قرار کرده است. تقریبا هر سه حادثه برای کشور ما غیرمنتظره بود؛ البته ما می‌دانستیم آمریکا جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم در کشور دیگری مهمان آن کشور را که سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار دهد. البته شهید سلیمانی همیشه نماد شهامت، شجاعت و شهادت بود. او معلوم بود مسیرش به شهادت است اما شهادت او از مسیر شهامت و شجاعتش عبور کرد.

وی ادامه داد:  از دست رفتن عزیزان ما در کرمان هم غیرمنتظره بود؛ کسی فکر نمی‌کرد در تشییع یک یار، عزیزانی که در غم آن عزیز آمدند به این زودی به او ملحق شوند و به جای اینکه دفن او را شاهد باشند خود او را در آسمان ببینند. اینکه یک هواپیمای مردم عزیز از ملیت‌های مختلف و ایرانی‌های عزیز هدف یک موشک به اشتباه قرار بگیرد این هم برای ما غیرمنتظره بود؛ فکر نمی‌کردیم چنین اتفاقی رخ دهد.  البته آنهایی که اشتباه کردند، همان‌هایی بودند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند. این اشتباه هم در فضای امنیتی رخ داده است.

روحانی افزود: ما باید در برابر این حوادث که سیل مردم سیستان و بلوچستان هم به آن اضافه شده آماده باشیم و با قامتی استوار بایستیم و جبران کنیم. همه اینها جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد. شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی این جبران صورت گرفت و نیروهای مسلح ما با موشک‌هایی که عین‌الاسد را زد اعلام کرد که ما در برابر آمریکا کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک جبران بزرگ مد نظرمان است و آن این است که ملت‌های منطقه تلاش کنند آمریکا از این منطقه بروند، گفت: همانطور که عراق تلاش کرد دیگر کشورها هم این اقدام را بکنند. ممکن است که این هدف زود هنگام نباشد اما باید انجام شود.

وی با اشاره به جان باختن تعدادی از مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی تاکید کرد: درباره جان باختن عزیزانمان در کرمان هم باید پیگیری کنیم وعلی رغم زیادی جمعیت هم باید بررسی شود که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

روحانی ادامه داد:‌ در حادثه هواپیما هم که ملت، دولت و نیروهای مسلح عزادار شدند ما هم عزادار هستی و به همراه خانواده‌های آنها ولی‌دم هستیم؛ جبران اول در حادثه هواپیمای اوکراینی صحبت صادقانه با مردم و شفاف صحبت کردن با آنها است.

وی افزود: درد مردم با صداقت حل می‌شود، اینکه تسلیت بگوییم خوب است اما زمانی داغ آنها کم می‌شود که ببینند مسئولیت پذیرفته‌ایم، اولین جبرانی که باید درباره هواپیما صورت بگیرد غیر از اینکه برای آنها مراسمی در خور و شایسته برگزار شود و با احترام با‌ آنها برخورد شود، این است که با پیگیری دقیق قضایی و با مشارکت نیروهای مسلح اقدام قضایی اقناع کننده برای افکار عمومی کشور و دنیا صورت بگیرد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد، آنقدر باید مقررات ما، نحوه چیدن سامانه‌های پدافند و آموزش‌ها باید ارتقاء یابد که دیگر قابل تکرار نباشد، گفت: با اینکه از بعد از جنگ کارهای بسیار انجام شده است اما برای جبران این حادثه باید کاری بشود که این کار دیگر قابل تکرار نباشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نیروهای مسلح ما در این حادثه قدم اول را خوب برداشتند و تحقیق و بررسی و اعلام کردند. قدم‌های بعدی را هم باید بردارند. قدم‌های بعدی باید منجر به هماهنگی بیشتر شود. قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح نیست. خواهش می‌کنم از کسانی که از این حادثه متاثر هستند، جبران این حادثه این نیست که نیروهای مسلح را تضعیف کنیم. نیروهای مسلح را نیاز داریم. ممکن است اشتباهی رخ دهد. اما این قدم جبرانی برای این نیست که این نیروهایی که ما نیاز داریم، تضعیف شوند. تضعیف نادرست است. راه این است که با هماهنگی بیشتر نیروهای مسلح به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که قابل تکرار نخواهد بود.

روحانی گفت: یک جا خشم مردم به اوج می‌رسد مثل شهادت سردار سلیمانی، جایی دیگر داغ و حسرت مردم به اوج رسید مثل حادثه‌ای که در آن عزیزان از دست رفتند. همه آنچه باید به دست بیاید وحدت و انسجام ملی است. مسائل را جناحی نکنیم. نه موضوع شهادت سردار سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد نه سقوط هواپیما. مسائل را حزبی و جناحی نکنیم. همه ما عزیزان خود را از دست دادیم، همه با هم هستیم. البته مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولان با آن‌ها با خلوص و صداقت و امانت سخن بگویند. اگر ما در بیان مسائل با در میان گذاشتن مسائل با مردم تأخیر داریم و لحن ما مناسب نیست، باید اصلاح کنیم.

وی افزود: توضیح دهند از وقتی که حادثه رخ داده تا وقتی که اعلام شده چه جلسات و بررسی‌هایی بوده و مردم بفهمند که نمی‌خواستند پنهان شود. حادثه باورکردنی نبود. در مخلیه آدم نمی‌آید. من به عنوان کسی که ۷ سال مسئول پدافند بودم این را می‌گویم در زمان جنگ و تاریخ ایران سابقه نداشته است. تصور آن هم سخت است. ما در عذرخواهی کردن در برابر ملت باید رک و شفاف باشیم. مردم ولی نعمت ما هستند و ما نوکر آن‌ها هستیم. نوکر در برابر آقا باید با صداقت و دقیق حرف بزند. مردم ما مطمئن باشند. عده‌ای که در خارج هر روز به مردم ظلم کردند در این حادثه هم آن‌ها فضا را ملتهب کردند.

رئیس‌جمهور گفت: آنکه مسئول میلیون‌ها رنج است و مردم را در فشار قرار داده، مسئول خون بچه‌های ما در جنگ‌ است. در زمان جنگ این آمریکا بود که پروازهای ما را به عراق گزارش می‌داد. ما یادمان نمی‌رود. شما مسئول خون بچه‌های ما هستید و قاتل صدها هزار نفری هستید که برای کشور خود دفاع کردند حالا شما برای مردم ما دلسوزی می‌‌کنید؟

روحانی گفت: به دنیا می‌گویم، ناامنی این منطقه به نفع کسی نیست به ضرر دنیا است. این را به مسئولانی که با آن‌ها صحبت کرده‌ام گفته‌ام. این ناامنی به ضرر آمریکا است. چرا ملت را تحریم کردید و چرا مردم یمن را بمباران می‌کنید؟ چرا نفت سوریه را غارت می‌کنید؟ چرا در لیبی دخالت می‌کنید؟ این ناامنی غیر قابل تحمل است. در ناامنی هر حادثه‌ای پیش می‌آید. چرا منطقه را ناامن کردید؟ راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت ایران در برابر جنایتکاران واقعی است.

وی خطاب به همه کسانی که در انتخابات پیش رو نقش دارند، گفت: در برابر فشار حداکثری نیاز به انسجام و برادری حداکثری داریم.  وقتی عدم صلاحت یک فرد روشن است او را رد صلاحیت کنید. وقتی احتمال عدم صلاحیت کسی ضعیف است مردم را ناراحت نکنید. نگویید در برابر یک صندلی مجلس ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند. این ۱۷۰۰ نفر از چند جناح هستند؟ این که انتخابات نمی‌شود. مردم تنوع می‌خواهند. در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب و گروه‌ها شرکت کننند. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. اگر ۸۳ میلیون نفر متحد باشیم و یک نفر مخالف باید او را جذب کنیم یک نفر مخالف هم زیاد است. شما یک جمعیت زیاد را مخالف می‌کنید؟

حسن روحانی با شاره به سابقه آشنایی و رفاقت خود با سردار سلیمانی گفت: بیش از بیست سال از نزدیک با سلیمانی کار کردیم، جناحی نبود، با همه خوب بود و از همه مشورت می گرفت بیایید سبک و فکر سلیمانی را در مملکت اجرا کنیم و یکی بشویم.

وی خطاب به اروپا گفت: آنها می گویند ایران در مساله هسته ای گام پنجم را برداشته ما هم باید آن گام‌ها را بر داریم؛ آنچه که شما باید انجام دهید برگشتن به تعهداتتان است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این گام ها قابل برگشت است و دوم اینکه ما در چار چوب و تعهدات برجام و سازمان جهانی رفتار کرده ایم،‌گفت: ا«ها میگونید که ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند، کشوریی که پروتکل‌ها را اجرا می‌کند و کارشناسان آژانس در مراکز هسته‌ای آن حضور دارند و دروبین‌هایشان  در آن مراکز هست و مدام آنها را رصد می کنند ، دست از این لاطائلات بردارید.

رئیس دولت دبیر و امید با بیان اینکه راه درست این است که اروپاییان به برجام برگردند،‌گفت: آقای نخست وزیر د لندن مشخص نیست چگونه فکر می‌کند، او می‌گوید برجام را کنار بگذارید و طرح ترامپ را اجرا کنیم، ترامپ به جز عهد شکنی چه کاری کرده است؟! در حقوق بشر، در تعهدات آب و هوایی و دیگر تعهدات بین المللی چه کاری کرده‌ است؟

وی خطاب به اروپا گفت:‌ به یک مورد اشاره کنید و بگوید که در مقابل آمریکا چه کاری کردید که ما دلمان خوش باشد که کاری انجام شده است،‌ این بی عملی به خاطر ترس، ناتوانی و ضعفتان در برابر آمریکا است از مردم ایران عذر خواهی کنید؛ما شما به بازگشت به برجام عوت می کنیم.

حسن روحانی با اشاره به فرآیند شکل گیری برجام خطاب به مردم ایران گفت: مردم فکر میکنید که آمریکا چرا در سال ۹۰ نیامد وفکر می‌کرد که با فشار و تحریم می‌تواند موفق باشد، قدرت وایستادگی ملت ایران بود که آانها راوادار به تسلیم کرد و به برجام آمدند.

وی ادامه داد:  وقتی برجام اجرا شد ایران به اوج رفت، یکی از کشورهای منطقه به ما گفت: «ما حسودیمان می‌شود که همه کشورها به ایران می‌آیند، بعد از برجام در سال ۹۵ ما در رشد نرخ اقتصادی در دنیا اول شدیم، صادرات نفت و میعانات گاری به ۳.۲ میلیون رسید و از سویی هم آمریکا و داعش که ابزار آمریکا در منطقه بود  شکست خورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود این همه پیروزی اسرائیل،‌ عربستان و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند از برجام بیرون بیا تاما کار ایران را یک سره و حکومت ایران را سرنگون کنیم، گفت: شما در یمن سوریه عراق اشتباه کردید، در خروج از برجام اشتباه کردید، در ترور سردار سلیمانی اشتباه کردید، دست از تکرار اشتباه بردارید، ما اماده ایم که اگر راهی را به نفع منطقه و امنیت آن باشد در آن همکاری کنیم.

وی افزود: سرباز آمریکا در نا‌امنی است و ممکن است سرباز اروپایی هم نا امن باشد ما می‌خواهیم از این منطقه بروید اما در عین حال اگر چیزی به نفع منطقه باشد‌ در آن همکاری می کنیم.

روحانی در پایان با بیان اینکه مشکلاتی که در ده روزگذشته به وجود آمده و این غم بزرگ(حادثه‌ هواپیما) را بیاید به یک تصمم بزرگ تبدیل کنیم، گفت: آن تصمیم بزرگ آشتی ملی است؛ بیایید این کار رادر ۲۲ بهمن و انتخابات به عنوان قدم اول برداریم؛‌ بدانید امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده ایم که نمی‌توانیم از هم جدا باشیم یا متحدیم و پیروز هستیم یا جداییم و شکست خورده.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر محتد  باشیم بر آمریکا پیروز هستیم و اگر جدا باشیم در داخل، بیرون، منطقه و دنیا شکست خورده خواهیم بود.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است