کد خبر : 99883
انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - 11:20
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

کوهکن: هیئت‌های نظارت شورای نگهبان علم غیب ندارند/باید اجازه دفاع به رد صلاحیت‌شدگان داده شود

کوهکن: هیئت‌های نظارت شورای نگهبان علم غیب ندارند/باید اجازه دفاع به رد صلاحیت‌شدگان داده شود

به گزارش سایت خبری مدآرا، محسن کوهکن درباره انتقاد برخی احزاب مبنی بر رد صلاحیت چهره‌های شاخص داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: اگر شناخت درستی از تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخابیه داشته باشیم، پی می‌بریم که این انتقادات یک سیاست نخ نما شده تبلیغی است. یک حوزه انتخابیه تهران داریم با ۳۰ نفر نماینده، پنج مرکز استان داریم با چهار یا پنج نماینده، و تعداد زیادی حوزه‌ انتخابیه با یک یا دو نماینده وجود دارد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر ظهور و بروز نمایندگان با تفکرات مختلف را در ده دوره مجلس آنالیز کنید متوجه می‌شوید که در شهرستان‌ها حرف اول را گرایش‌ سیاسی کاندیداها نمی‌زند بلکه در شهرها و شهرستان‌های کوچک شناخت مردم از یک کاندیدا تعیین کننده خواهد بود، اما برعکس آن را در تهران شاهد هستیم به نحوی که یکی از دو لیست اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان به تبع اوضاع و احوال روز نزدیک به صددرصد رای می‌آورد و چه بسا تعداد قابل توجهی از آن‌ها شناخته شده هم نباشند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان اصلاح‌طلب با عنوان لیست امید در انتخابات مجلس دهم موفق شد که هر ۳۰ نفر را وارد بهارستان کند، حال چه تعداد از این ۳۰ نفر چهره‌های معروف و سرشناس بودند؟ به همین خاطر است که در تهران مقوله سرلیستی موضوعیت پیدا کرده است. درنتیجه اگر کسانی معتقد هستند که چهره‌های شاخص‌ یک جریان‌ سیاسی را در تهران رد صلاحیت کرده‌اند و این عامل شکست‌شان خواهد شد، سوابق دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که جریان و فضای انتخاباتی در تهران به سمت و سوی شناخت سرشناس‌ها نیست. دلیل می‌خواهید لیست اصلاح‌طلبان دوره دهم، یا لیست اصولگرایان در دوره نهم.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: بنابراین کاملا روشن است که در تهران بحث سر لیستی موضوعیت دارد یعنی یک چهره که مردم او را می‌شناسند را به عنوان سرلیست معرفی کرده و به واسطه او می‌گویند آن ۲۹ نفر که شاید اصلا نسبت به آن‌ها شناخت هم ندارید مشابه سرلیست هستند. در چنین جایی اگر بگویید افراد مشهور و سرشناس یک جریان را رد کردند و درنتیجه این جریان در تهران رای نمی‌آورد این حرف نادرستی است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: برای پنج کلان شهر نیز ترکیبی از جریانات سیاسی، شناخت فرد و مطالبات منطقه‌ای مطرح است. به عنوان مثال اگر جریانی سیاسی در یک کلان شهر مثلا در شورای شهر یا شهرداری و… خوب کار کرده باشد این عملکرد خوب برای آن گرایش سیاسی در آن کلان‌شهر در انتخابات مجلس رویش رای می‌آورد و برعکس آن نیز صادق است. حدود ۲۰۰ نماینده هم که متعلق به حوزه‌های تک نماینده‌ای هستند، در این حوزه‌ها گرایشات سیاسی تعیین کننده نیست بلکه مردم به واسطه شناخت فردی به کاندیداها رای می‌دهند.

کوهکن در واکنش به اینکه حتی اگر بسیاری از اعضای فراکسیون امید در ابتدای مجلس دهم شناخته شده نبودند اما بعد از گذشت چهارسال شناس شدند و حتی اگر گرایشات سیاسی در شهرستان‌ها عامل تعیین کننده‌ای نباشد، حال شورای نگهبان بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید مجلس را رد صلاحیت کرده است و این خود شبهه ایجاد می‌کند، گفت: سخنگوی شورای نگهبان حرفی زده که می‌تواند یک مبنا باشد به این نحو که گفته‌ آن افرادی که رد صلاحیت شده‌اند اگر درخواست کنند می‌توانیم ادله رد را به خودشان ارائه دهیم.

وی ادامه داد:‌ برای روشن شدن این مطلب که آیا واقعا درست است که یک جناح سیاسی را رد و جناح سیاسی دیگر را تایید کرده‌اند، شما به عنوان رسانه از همه کسانی که رد شده‌اند بخواهید که ادله رد خود را از شورای نگهبان بخواهند و حتی اگر برای مردم نشر داده نشود برای سیاسون روشن خواهد شد. در این صورت اگر به کسی اعلام کردند که شما به واسطه اینکه این نقطه نظر سیاسی را داشتید یا این حرف را زده‌اید یا به خاطر اینکه در این جناح هستید رد شده‌اید شما رسانه‌ای کنید و بگویید ادله اینکه اعضای شورای نگهبان جناحی یا سیاسی برخورد کرده‌اند این است.

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: بنده بعد از انقلاب همواره یا مجری انتخابات بوده‌ام یا در صحنه انتخابات بوده‌ام، نمی‌خواهم منکر اشتباه شوم، هیئت‌های نظارت شورای نگهبان هم علم غیب ندارند. مبنای قضاوت‌ها یک سری گزارش است اما مهم این است که دقیق رسیدگی شده و اجازه دفاع به افراد داده شود و حرف‌ها را بشنوند و بعد تصمیم بگیرند و همه هم از قانون تبعیت کنند. بنده اگر احساسم این بود که برخورد صورت گرفته یک برخورد جناحی است قطعا با صراحت می‌گفتم، بنده این برداشت را ندارم.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ابراز کرد: همین مجلس را نگاه کنید تعدادی از نمایندگان رد شده‌اند، گرایش سیاسی تک‌تک‌شان را بپرسید، سپس آنالیز کنید که آیا واقعا اینچنین است و شورای نگهبان نگاه جناحی داشته است؟ از طرف دیگر اگر در جریانی ۶۰ درصد رد شده‌اند و در جریانی ۴۰ درصد رد شده‌اند ما نمی‌توانیم بگوییم شورای نگهبان سیاسی برخورد کرده‌ است. املای نانوشته است که نمره‌اش بیست است، کسی که نماینده نبوده و برای ورود به مجلس کاندیدا می‌شود و هنوز در معرض تخلف و خطا قرار نگرفته است نمره‌اش بیست است شاید نماینده شود و سالم بماند و شاید هم نماینده شود سالم نماند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم گفت: وقتی هیئت نظارت عدم صلاحیت فردی را احراز می‌کند یک نوبت دیگر این فرصت به آن فرد داده می‌شود تا اعتراض کند. ما باید واقع گرا باشیم. گزارش‌هایی ارائه می‌شود و کسی هم علم غیب ندارد ما نیز انسان هستیم و ممکن است خطا کنیم. هرکس هم احساس می‌کند هیئت‌های نظارت اشتباه کرده‌اند باید استدلال کند و آخر خط هم باید به یک جا برسیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نظام جمهوری اسلامی  پُست دنیایی یک مزیت نیست بلکه یک مسئولیت سنگین است که اگر فرد درست رفتار نکند ممکن است او را جهنمی کند. مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی فرد را درمعرض خطر قرار می‌دهد. اگر بنا به هر دلیلی فرد در معرض این خطر قرار نگرفت نباید معترض باشد بلکه خدا را شکر کند که شاید خیر او در این بوده که در معرض این خطر قرار نگیرد. اگر نگاه‌ها اینگونه باشد خیلی از بحث‌ها و دعواها و سوء تفاهم‌ها برطرف می‌شود.

کوهکن در پاسخ به این سوال که چرا چند سالی است احزاب و تشکیلات با سابقه‌تر اصولگرایی تاثیرگذاری کمتری در این جریان دارند و میدان هدایت اصولگرایی را به احزاب جدیدتر واگذار کرده‌اند؟ گفت: اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دایره یا محیطی حزبی نیستند، محیط حزبی یعنی افراد زیر چتر یک ساز و کار فعالیت مخروطی تشکیل دهند و الزامات تشکیلاتی را بپذیرید و رفتار خود را با آن تطبیق دهند و این مختص جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست.

وی افزود: جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی چون حزب نیستند امکان اینکه مرتبا گروه‌هایی در کنارشان تشکیل شود وجود دارد و این را نباید به شکل منفی ارزیابی کنیم. مجوز گرفتن هم که امروز در کشور کار سختی نیست. این باعث می شود در هر دو جریان فکری افرادی که از نظر مبنایی آن تفکر را قبول دارند اما از نظر شکلی با آن‌ها تفاوت نظر دارند گروه‌هایی را در کنار این دو جریان تشکیل دهند و این می‌شود که می‌بینید جبهه و ائتلاف شکل می‌گیرد در صورتی که ائتلاف در ساختار یک حزب اصلا معنایی ندارد، چراکه ساختار حزب مخروطی است و نهایتا در کنگره حزب تصمیم می‌گیرند و اعضا همگی موظف می‌شوند از تصمیم کنگره تبعیت کنند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به احزاب و تشکل‌های اصولگرایی در کشور عنوان کرد: جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را باید از سایر جریانات صرفا سیاسی اصولگرا جدا کرد. اگر جامعه روحانیت یا جامعه مدرسین در مقاطعی از یک تفکر حمایت کرده‌اند آنگاه نباید تنها به بخش سیاسی این دو مجموعه نگاه کرد، ضمن اینکه گاهی این دو مجموعه در این چهل سال تندترین  و شدیدترین انتقادت را از بعضی کسانی که حتی با خودشان همفکر بوده‌اند انجام داده‌اند. به همین دلیل هم هست که جامعه روحانیت مبارز در دایره تصمیم‌گیری برای داوطلبان ورود پیدا نکردند. این دو جامعه در زمان انتخابات مثل یک حزب سیاسی کار حزبی و تشکیلاتی انجام نمی دهند و حساب‌شان از احزاب جداست.

نماینده مردم لنجان گفت: جبهه پیروان خط امام و رهبری متشکل از چند حزب اصولگرا است. این‌ها (احزاب موجود در جبهه پیروان) به صورت طبیعی مشترکات و وجه افتراق دارند. بین اصلاح‌طلبان نیز همین است. زمانی با توجه به میدانی که برای یک فعالیت مشخص می‌کنید متوجه می‌شوید این میدان محدود و کوچک نیست درنتیجه احزابی که با هم وجوه مشترکی دارند دور یکدیگر جمع شده و در آن میدان فعالیت می‌کنند اما آن کسی که در آخر تصمیم می‌گیرد مردم هستند.

این فعال سیاسی در واکنش به اینکه بحث بر سر این است که به نظر می‌رسد اشخاص و احزاب شناخته شده‌تر و با سابقه‌تر اصولگرایی خود را در معرض رای مردم قرار نمی‌دهند و این مهم را به جریانات نوظهور و چه بسا تندرو سپرده‌اند که این خود می‌تواند خطرناک باشد، گفت: هر جریان فکری قطعا باید یک خط قرمز برای خود تعریف کند. یکی از انتقاداتی که ما به دوستان اصلاح‌طلب داریم و همچنان نیز پاسخی برای آن نگرفتیم این است که جریان اصولگرایی در زمان انتخابات منشور می‌نویسد، جریان اصلاح‌طلبی هم منشور بنویسد تا مشخص شود منشور انتخابات مجلس یازدهم برای اصلاح‌طلبان چیست. شاخص‌ها و معیارها را هم بگویند.

وی ادامه داد: اطلاح‌طلبان و اصولگرایان حزب نیستند که برنامه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود را اعلام کنند و مردم هم آن را ببینند اما می‌توانند منشور بنویسند. شورای ائتلاف از همین الان همین کار را کرده است یعنی یک منشور نوشته است و به افراد سیاسی و داوطلبان می‌گوید آیا این را قبول دارید یا ندارید؟ اگر کسی منشور را قبول داشته باشد ورد پیدا می‌کند و اگر قبول نداشته باشد خیر. این منشور قابل نشر است. جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب وقتی این منشور را نوشتند در انتخابات می‌گویند هر داوطلبی که این را قبول دارد در این فرآیند او را می‌پذیریم و به مردم هم می‌گویند کسانی که برای تبلیغ می‌خواهند این لگو یا شعار را به نمایش بگذارند مشخص است که چنین تفکری دارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اگر فاصله بین تندرو و کندرو در یک جریان در تحلیل‌ها عبور از خط قرمزها باشد این حرف شما درست است. آن منشور اگر نوشته شود مشخص خواهد شد که آن لایه یا لایه‌هایی که زیر سقف نظام بر اساس برداشت عرفی جامعه تعریف نمی‌شوند چه هستند. اگر در انتخابات اصلاح‌طلب و اصولگرا مدعی هستند که طرفدار انقلاب هستند و حضور مردم و انسجام ملی برایشان مهم است این‌جا جاهایی است که احزاب مختلف باید پا روی سلیقه خودشان بگذارد تا آن انسجام ملی و حضور حداکثری شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه پایداری با شورای ائتلاف اصولگرایان ائتلاف خواهد کرد؟ گفت: بی‌اطلاع نیستم. دارند تلاش می‌کنند که یک مجموعه شوند. این طبیعی است. یک جریان سیاسی اگر می‌خواهد حضور داشته باشد ابتدا به دنبال وحدت است، حتی اگر به وحدت نرسیدند به دنبال ائتلاف می‌روند و حتی اگر ائتلاف هم جواب ندهد به دنبال عدم تخاصم می‌روند تا تخریب‌گری صورت نگیرد. این مسائل در هر دو جریان وجود دارد.

کوهکن گفت: اگر دید کلان و ملی داشته باشیم باید به صورت طبیعی بگوییم اگر احزاب زیرمجموعه این دو جریان منسجم باشند به نفع جامعه خواهد بود چون کشمکش‌های سلیقه‌ای رنگ می‌بازد و بحث‌ها کلان‌تر می‌شود . هرچه جریانات سیاسی از یک سطح پروازی پایین خارج شوند به مسائل کلان‌تر می‌پردازند و هم به نفع‌شان است و نتیجه طبیعی که می‌دهد این است که توجه بهتر و بیشتری به مطالبات مردم می‌شود.

اخبار مرتبط:
بارش های فروردین به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد
بارش های فروردین به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وارد شدن خسارت به بیش از ۶ هزار هکتار از باغ ها و مزارع استان بدنبال بارش های فروردین سالجاری خبر داد.

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند
امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

رفع ۴۸ نقطه پرتصادف جاده‌های استان اصفهان
رفع ۴۸ نقطه پرتصادف جاده‌های استان اصفهان

اصفهان- رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان از رفع ۴۸ نقطه از نقاط پرتصادف جاده‌های استان تا سال ۱۴۰۲ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است