مدیر کل آزادراههای کشور گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی نرخ عوارض آزاد راههای کشور به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته است. به گفته مدیرکل آزاد راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در صورتی که خودروها عوارض خود را پرداخت نکنند رخ عوارض یرای آنها پلکانی حساب میشود و از امروز این نرخها اعمال میشود.
به گزارش سایت خبری مدارا؛ مدیر کل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از افزایش ۲۸ تا ۳۰ درصدی آزادراههای کشور خبر داد و گفت: افزایش این نرخ عوارض آزادراهی طبق قانون باید هر سال اتفاق بیفتد اما در سال گذشته افزایش نداشتیم.
عباس بیات سرمدی اعلام کرد: طبق ماده ۳۴ آییننامه اجرایی قانون احداث آزادراههای کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهی بهروز شود اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.
او با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۸ تا ۳۰درصد افزایش یافته است، افزود: بهرهبرداران آزادراهی پیش از این نیز درخواستهایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق همین عوارض دریافتی برنامهریزی میکنند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراهها و مدل مالیای که بین بهرهبرداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونهای است که باید سرمایههای سرمایهگذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراههای کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد و طبق قانون آنها میتوانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراهها کنند و ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهرهبرداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراهها برنامهریزی کنند.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: اگر میزان افزایش نرخ عوارض یک آزادراه با آزادراه دیگر متفاوت است به این دلیل بوده که پارامترهای مختلفی برای محاسبه عوارض آزادراهی وجود دارد که شامل مدل مالی امضا شده بین سازنده و بهرهبردار و شرکت ساخت، هزینههای نگهداری آزادراهها، نرخ تورم و میزان تردد خودرو و غیره است. به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به اندازهای نباشد که بهرهبردار بتواند در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد میکند تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایهاش را برگرداند.
وی درباره نرخ عوارض ابلاغشده جدید برای سال جاری در آزادراه کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به گونهای محاسبه میشود که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراههای الکترونیکی استفاده کند و تا ۱۵ روز عوارض خود را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد شد و جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.
بر این اساس نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال ۹۴ تا ۱۳۴ هزار تومان شده است.
جدول نرخ عوارض آزادراههای کشور در سال ۱۴۰۱ برای خودروهای سواری به شرح زیر است:
نماینده تهران گفت: طبق مصوبه بودجه ۱۴۰۴ قرار است شیوه سوختگیری در کشور تغییر کند و بدون هرگونه تغییر در قیمتها، به جای کارت سوخت از کارت بانکی استفاده شود. یعنی سامانه سوخت فعلی که بسیار قدیمی و مستهلک و غیرقابل برنامهریزی است، جمعآوری شده، سهمیه بنزین خودروها بر روی کارت بانکی صاحب آنها شارژ میشود.
سیدمرتضی افقه گفت: تنها راهکار این است که تولید ملی همراه با توزیع مناسب درآمدها افزایش پیدا کند، برای اینکه این اتفاق بیفتد هم هیچ راهی جز حذف تحریمها وجود ندارد تا هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ صادرات و واردات معضلات حل شود؛ اما در میانمدت و بلندمدت باید ریشههای ساختاری و ناکارآمدیهای نظام حکمرانی که باعث اضمحلال اقتصاد کشور شده است را برطرف کنند.