کد خبر : 289566
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - 11:24
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

کرباسچی در واکنش به اظهارات رئیسی؛ امید کاذب دادن فقط افسردگی مردم را بیشتر می‌کند

غلامحسین کرباسچی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور و انتظارات او از رسانه‌ها، گفت: اینکه به دلیل ضعف‌های موجود در نحوه مدیریت کلان رسانه‌ها به خواست مسئولان امر مطالب خلاف واقع را نشر دهند، در حقیقت با دروغ‌پراکنی به ایجاد امید کاذب در جامعه کمک کرده‌اند.

کرباسچی در واکنش به اظهارات رئیسی؛ امید کاذب دادن فقط افسردگی مردم را بیشتر می‌کند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ هم میهن: سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم عصر پنجشنبه ۲۴ اسفندماه دومین ضیافت افطاری خود را با مدیران مسئول رسانه‌های مختلف برگزار کرد.

ابراهیم رئیسی در این جلسه حرف‌های ضدونقیضی زد. او برای رسانه‌های مستقل و آزاد خط مشی تعیین کرده و خواست که آنها هم دستاوردهای دولت سیزدهم را منتشر کنند و در مقابل اعلام کرد که از انتقاد استقبال می‌کند. اینطور به نظر می‌آید که رئیسی به عملکرد رسانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی بسنده نکرده و خواست که رسانه‌های مستقل نیز مانند رسانه‌هایی وابسته به دولت، اقدامات دولت سیزدهم را به شکلی تبلیغاتی نشان داده و منتشر کنند. رسانه‌های وابسته به نهادهای خاص و دولتی اقدامات دولت را طوری منعکس می‌کنند که کارشناسان و مردم احساس می‌کنند در کشوری که دولت سیزدهم مدیریت اجرایی آن را به دست دارد، زندگی نمی‌کنند.  موضوع حائز اهمیت دیگر این است که رئیس دولت سیزدهم از دو کلیدواژه «نمی‌توانید» و «نمی‌شود» استفاده و آن را به دشمن منتسب کرده و گفت: «امروز که راهبرد دشمن ایجاد یأس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»هاست، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یأس‌آفرین است.» او در حالی از دو کلمه «نمی‌توانید» و «نمی‌شود» استفاده می‌کند که کارشناسان و منتقدان از این دو کلمه برای نقد دولت استفاده می‌کنند و برخی انتصاب این دو کلمه به دشمن را به نوعی بستن راه انتقاد دانسته‌اند.

رئیسی در صحبت‌هایش از پاسخگویی مسئولان نیز خبر داد. اما اهالی رسانه همیشه جهت اخذ پاسخ با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، چراکه مسئولان امر برای پاسخگویی در دسترس نیستند. رئیس‌جمهوری به نقش پررنگ رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتماد آفرینی و مشارکت‌آفرینی اشاره کرده و از مدیران رسانه خواست که درباره رشد تولید، کاهش تورم، کنترل نقدینگی، رونق کار و فعالیت بنویسند تا امیدبخشی در جامعه گسترش یابد. او در حالی از دستاوردهای دولت می‌گوید که سال ۱۴۰۲ بسیاری از کارگران و کارکنان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌شان تجمعات بی‌شماری برگزار کردند. از سوی دیگر کمر بسیاری از مردم زیر تورم عجیب و غریب این دو سال شکسته است. او به کاهش تورم نیز اشاره کرده است اما آنطور که مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته و قیمت گوشت قرمز حدوداً چهار برابر شده است. شاید به همین دلیل است که آمارهایی که رئیس دولت سیزدهم به آن اشاره می‌کند، در زندگی مردم ناملموس است و اگر رسانه‌ها همه یکصدا از دستاوردهای دولت بگویند، از سوی مردمی که آمارها را در زندگی خود احساس نمی‌کنند، متهم به دروغگویی می‌شوند و همین نیم‌بند اعتمادی که به چند رسانه‌های رسمی و دارای مجوز باقی مانده نیز از بین خواهد رفت و اطلاع‌رسانی از دست رسانه‌های کشور خارج می‌شود.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و سیدعباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در دو سوی رئیس‌جمهور نشستند.  محمدجواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان، علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، محسن مهدیان، مدیرمسئول روزنامه همشهری، مسعود حیدری، میرمسئول خبرگزاری کار، پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، مصطفی انتظاری، مدیرمسئول پایگاه خبری خبرفوری، مقداد زکی‌زاده، مدیرمسئول پایگاه خبری راه دانا، خانم فریماه شیخ‌الاسلامی، مدیرمسئول پایگاه خبری پارسینه، حسین جعفری، مدیرمسئول پایگاه خبری عصرایران، مسلم معین، مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج، محمدعلی نادعلی‌زاده، مدیرمسئول پایگاه خبری جماران، محمدصادق عرب، مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک، مصطفی کواکبیان، مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری، منصور مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد، محمدرضا شفیعی و مدیرمسئول روزنامه صبا از دیگر حاضران در نشست بودند.

رسانه‌ها نباید با مطالب خلاف واقع امید کاذب ایجاد کنند

 غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن در واکنش به محتوای منتشرشده از این نشست و اظهارات رئیس‌جمهور و انتظارات او از رسانه‌ها، گفت: «محتوای مطبوعات انعکاس حقایق و اتفاقات جامعه است. اگر جامعه سرشار از امید به آینده باشد و برای مردم خوش‌بینی به زندگی و افق روشنی از سرنوشت خود و آیندگان‌شان داشته باشد، فضای مطبوعات امیدآفرین خواهد بود اما در شرایطی که مردم برای تامین حداقل‌های زندگی با مشکلات و گرفتاری‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، این امیدآفرینی کاذب نه‌تنها کمکی به دولت‌ و مهمتر از آن به مردم نخواهد کرد بلکه به‌نوعی آدرس اشتباه دادن به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است.» او ادامه داد: «یکی از وظایف مهم رسانه‌ها بازتاب حقایق  موجود جامعه برای مردم و مسئولان است. اینکه به دلیل ضعف‌های موجود در نحوه مدیریت کلان رسانه‌ها به خواست مسئولان امر مطالب خلاف واقع را نشر دهند، در حقیقت با دروغ‌پراکنی به ایجاد امید کاذب در جامعه کمک کرده‌اند. این امید کاذب شاید به‌صورت مقطعی نوعی مسکن موقت باشد اما به دلیل گذرا بودن در نهایت به حسرت و افسردگی بیشتر منجر می‌شود.»

او معتقد است که مسئولان دولتی می‌بایست انتقادات موجود در رسانه‌ها را که براساس واقعیت‌های کنونی مطرح می‌شود پذیرا باشند، درخواست برای یکسان‌سازی مطالب خروجی در رسانه‌ها به بهانه امیدآفرینی، نوعی توقع نابجا است. اگر عملکرد دولتمردان منتج به خروجی‌ای شود که مردم آن را در سفره‌های خود احساس کنند، تمام رسانه‌ها خود را مقید به انتشار آن خواهند کرد.

اخبار مرتبط:
گمرک: محموله‌ای که در بندر رجایی دچار حریق شد در اختیار گمرک نبوده
گمرک: محموله‌ای که در بندر رجایی دچار حریق شد در اختیار گمرک نبوده

طبق اعلام گمرک، محموله وارداتی که ابتدا در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده است، در اختیار گمرک نبوده و هیچ‌گونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه کالا به گمرک اظهار شده، ندارد.

نبش قبر «حافظ اسد» در سوریه
نبش قبر «حافظ اسد» در سوریه

فعالان فضای مجازی تصاویر و فیلم‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد قبر حافظ اسد رئیس جمهور اسبق سوریه تخریب شده است.

اسامی متوفیان شناسایی شده حادثه بندر شهید رجایی اعلام شد
اسامی متوفیان شناسایی شده حادثه بندر شهید رجایی اعلام شد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اسامی متوفیان شناسایی شده حادثه بندر شهید رجایی در پزشکی قانونی استان را اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است