کد خبر : 314823
انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - 17:42
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

میزان مجاز افزایش سالیانه اجاره خانه

در خصوص تعیین اجاره بهای سالانه قوانین مهمی در کشور ما تصویب شده اند که بر اساس آن ها میزان افزایش اجاره هر سال مشخص می شود. در سال اخیر نیز، مبلغ اجاره خانه املاک با در نظر گرفتن این قوانین تغییراتی پیدا کرده که بر نرخ اجاره بهای منازل در 31 استان اعمال شد. اجاره خانه برای هر ملک با در نظر گرفتن جزییات قانونی و ویژگی های ملک مورد نظر مشخص خواهد شد. در این زمینه نظرات کارشناسان قانونی حوزه املاک نیز مورد توجه قرار می گیرد. در این بخش به بررسی میزان مجاز افزایش سالیانه اجاره خانه می پردازیم.

میزان مجاز افزایش سالیانه اجاره خانه

مصوبه دولت برای میزان افزایش اجاره بهای سالانه

طبق بررسی میزان افزایش اجاره در سال اخیر، اجاره خانه در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۵ درصدی برای همه املاک در کلیه استان ها اعلام شد. بر اساس مصوبات شورای عالی مسکن این تغییر افزایشی با افزایش وام نهضت ملی مسکن همراه شده که یک کمک معیشتی برای اجاره نشینان محسوب می شود. این وام در سال ۱۴۰۳ به حدود ۸۰۰ میلیون تومان رسید که برای اغلب اجاره نشینان قابل استفاده خواهد بود. 

به طور کلی بر اساس قانون ۷ سازماندهی بازار زمین و اراضی و مسکن، دولت باید اجاره بهای مسکن را در استان هایی با نرخ تورم بالای ۳۰ درصد، افزایش دهد. به همین خاطر در طول هر سال این تغییرات برای اجاره بهای املاک ایجاد می شوند. وکیل ملکی سجاد محمدی به کلیه امور مربوط به اجاره بهای املاک رسیدگی کرده و اطلاعات دقیقی در اختیار موکلین خود قرار می دهد. گردآوری اطلاعات دقیق در رابطه با میزان افزایش اجاره بها برای افزایش دقت قراردادهای ملکی اهمیت زیادی دارد. با حضور وکلای حوزه املاک کار شما در این زمینه ساده تر می شود. 

مقایسه اجاره املاک برای تهران و شهرستان ها

نرخ اجاره خانه در پایتخت با سایر شهرستان ها در استان های دور و نزدیک متفاوت است. با در نظر گرفتن هزینه های بالای پایتخت در خصوص دسترسی به برخی منابع و رشد جمعیت در این ناحیه، هزینه اجاره بها در این شهر بیشتر از سایر مناطق خواهد بود. به همین سبب رشد اجاره بها در پایتخت به ۳۰ درصد رسیده در حالی که این رقم برای شهرستان ها تنها ۲۴ درصد است. این ارقام در گزارشات اتحادیه های املاک عنوان شده اند و از نظر قانونی نیز قابل قبول هستند. 

رقم افزایش نرخ اجاره خانه در سال های گذشته چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده اما با در نظر گرفتن نرخ تورم در هر سال، میزان افزایش اجاره ها متفاوت بوده و خواهد بود.

دلایل افزایش میزان اجاره بها در کشور

افزایش نرخ اجاره بها در سر تا سر کشور همواره مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود می آورد و گاها سبب ایجاد نارضایتی هایی در سطح کشور می شود. اما بیشتر شدن این نرخ از نظر قانونی کاملا توجیه پذیر است و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور اهمیت زیادی دارد. برخی از مهمترین دلایل رشد افزایشی نرخ اجاره بها در کشور از قرار زیر هستند:

افزایش قیمت مسکن در کشور

یکی از مهمترین دلایل بیشتر شدن نرخ اجاره خانه در کشور ما، افزایش قیمت مسکن است. در طول هر سال قیمت مسکن دستخوش تحولات زیادی می شود که بر نرخ اجاره منازل نیز تاثیرگذار خواهد بود. به علاوه با در نظر گرفتن این مسئله که بسیاری از موجران از طریق اجاره بهای منزل خود امرار معاش می کنند، افزایش میزان اجاره بهای منازل امری بدیهی خواهد بود. 

افزایش میزان حقوق

تاثیر افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بر نرخ اجاره بها یکی دیگر از مهمترین دلایل بیشتر شدن اجاره ها در طول هر سال محسوب می شود. زمانی که تورم سبب افزایش قیمت اجناس و مواد غذایی شده و وضعیت معیشت را برای موجران دشوار می کند، میزان حقوق دریافتی همه مردم بیشتر شده و به دنبال آن نرخ اجاره خانه نیز افزایش می یابد. 

قیمت مصالح ساختمانی

یکی دیگر از اقلامی که در کشور ما دائما با تغییر قیمت ارائه می شود، انواع مصالح ساختمانی است که در بازار فروش ایران همواره قیمت رو به رشدی دارد. قیمت طلا، ارز، سکه و… نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر نرخ اجاره بهای منازل در تهران و شهرستان ها و در طول هر سال تغییر کرده و افزایش می یابد. 

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با میزان مجاز افزایش سالانه اجاره خانه و روند افزایشی آن در سال های اخیر، نکاتی را بررسی کردیم. در این زمینه قوانین مهمی تصویب شده اند که از افزایش بی رویه اجاره بها در طول هر سال پیشگیری می کنند و به صاحب خانه ها اجازه ی افزایش بی رویه ی مبلغ اجاره خانه را نمی دهند. به علاوه این روند افزایشی یکی از الزامات رفاه حال شهروندان به ویژه موجران است و با افزایش قیمت ارز، سکه و طلا ارتباط مستقیم دارد. با در نظر گرفتن این نکات بهتر می توان به دلایل افزایش اجاره بها در طول هر سال پی برد. در این بخش به برخی از نکات تعیین اجاره بهای شهرستان ها و استان تهران نیز پرداختیم. 

اخبار مرتبط:
معرفی کامل صرافی کوینکس CoinEx
معرفی کامل صرافی کوینکس CoinEx

اگرچه خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران بسیار پر رونق است، اما با توجه به تحریم‌ها و نیاز به تایید هویت، تریدرهای ایرانی دارای محدودیت‌هایی در انتخاب صرافی هستند. اما صرافی کوینکس یکی از صرافی‌هایی است که هم معتبر است و هم به دلیل عدم نیاز به تایید هویت، به‌راحتی برای معاملات تریدرهای ایرانی در دسترس است. با توجه به کاربرد وسیع این صرافی در ایران، در این مقاله کوینکس را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم.

بلوز مجلسی زنانه : از دورهمی‌ دوستانه تا مهمانی‌های رسمی
بلوز مجلسی زنانه : از دورهمی‌ دوستانه تا مهمانی‌های رسمی

با انتخاب درست یک بلوز مجلسی، می‌توانید به راحتی استایل خود را متحول کنید و با یک ظاهر بی‌نقص در هر مجلسی بدرخشید.با توجه به سایز، فرم اندام، رنگ پوست و جزئیات ظاهری، بلوزی که انتخاب می‌کنید باید به‌ خوبی با استایل شما هماهنگ باشد.

چگونه یک استایل مینیمال زنانه با تیشرت بسازیم؟
چگونه یک استایل مینیمال زنانه با تیشرت بسازیم؟

تیشرت زنانه به عنوان یکی از آیتم‌های اصلی استایل مینیمال نقش مهمی در سبک پوشش افراد دارد. در واقع، مینیمالیسم یعنی خلاصی از زرق و برق‌های اضافی و پرداختن به اصل لباس. در این مطلب با هم به بررسی ویژگی‌های استایل مینیمال زنانه می‌پردازیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است