کد خبر : 127965
انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - 22:23
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

روایت دو زندانی از شیوع «کرونا در اوین»

روایت دو زندانی از شیوع «کرونا در اوین»

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ کانال تلگرامی امتداد با انتشار متنی از نوشت: آنچه در پی می‌آید صرفاً گزارشی از فرآیند طی شده طی هفته‌های اخیر و بی‌تردید حاوی قضاوت و نتیجه‌گیری خاصی نیست. و البته ممکن است مخاطبان، قضاوت‌ها و نتیجه‌گیری‌های متفاوتی داشته باشند. و اما شرح ماجرا…

قابل تصدیق است که اهم دستورات پروتکل‌های پیشگیری از شیوع یک بیماری و خصوصا در مورد کرونا، ممانعت از همه گیری این ویروس و تحقق مهم‌ترین عامل افزایش شیوع افسارگسیخته آن، قطع فوری و بی‌درنگ زنجیره انتقال است. بدیهی است که زندان اصولاً و در ماهیت خود ظرفیت فاصله‌گذاری اجتماعی استاندارد و حتی مادون استاندارد را ندارد.

از مدت‌ها پیش تحقیقا معلوم و مبرهن بود که خواه یا ناخواه پای ویروس کرونا به زندان‌ها باز خواهد شد. در این رابطه علیرغم این واقعیت که کاملا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، متاسفانه شاهد اظهارنظرهای غیراصولی مسئولین ذیربط درباره منتفی بودن هر گونه احتمال ورود ویروس به زندان‌ها بوده‌ایم.

مع‌الوصف از حدود چند هفته پیش و همزمان با موج گسترده‌تر شیوع ویروس کرونا، خبرهای تاییدنشده و غیررسمی، حداقل، در بند ۸ بازداشتگاه اوین مبنی بر ابتلای برخی زندانیان و حتی کادر اداری زندان دریافت شد.

تا این که از حدود ۳ روز قبل در وضعیت جسمانی امیرسالار داودی، وکیل دربند و یکی دیگر از زندانیان سیاسی علائمی از ابتلاء به بیماری کرونا مشاهده شد. امیرسالار داودی حس بویایی و چشایی خود را کاملا از دست داد و زندانی دیگر سیاسی مبتلا به علائم حاد تنفسی توأم با بدن درد شدید و بی‌حالی شد.

در ادامه هر دو نفر بلافاصله به بهداری اوین اعزام و حسب تشخیص پزشک بهداری قرار شد هر دو نفر تست خون و همچنین عکس ساده ریه به عمل آورند. البته هر دو آزمایش انجام شده و تطابق تصویر رادیولوژی ساده مشخص کرد که ریه نامبردگان تا حدودی درگیر است. شایان ذکر است که بلافاصله تصاویر رادیولوژی از هر دو نفرشان گرفته شد.

یک روز پس از آزمایش خون هم مسئولین زندان صرفاً به صورت شفاهی و بدون اینکه جوابیه مکتوب آزمایشگاه ارائه شود اعلام کردند که نتیجه آزمایش‌ها منفی است. هرچند با پافشاری هر دو فرد مشکوک به ابتلاء، بهداری اوین انجام آزمایش pcr را تجویز کرد.

در همین اثناء فرد دیگری از زندانیان سیاسی یعنی اسماعیل عبدی، فعال فرهنگی دربند نیز که از قضا هم اتاقی زندانی سیاسی مبتلاشده است، دچار علائمی از جمله تنگی نفس حاد و سایر علائم بالینی شد که بلافاصله آزمایش pcr تجویز و به این ترتیب هر سه نفر مورد آزمایش pcr قرار گرفتند هرچند پاسخ این آزمایش‌ها همچنان ارائه نشده است.

نکته نگران‌کننده این است که وضعیت هر زندانی سیاسی، نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است ولی در سالن ۸ از بند ۸ یعنی همان محلی که هر سه زندانی یادشده حضور دارند، دیگر زندانیان سیاسی از جمله مجید آذرپی و جعفر عظیم‌زاده و دیگرانی که هرکدام علائم مشابه و یا متفاوت اما با احتمال ابتلا به ویروس را دارند که در مورد آنها آزمایش خون، pcr و یا تصویربرداری از قفسه سینه انجام نگرفته است.

قابل ذکر است که اولا نتایج آزمایشات معمول به افراد مورد آزمایش تحویل نمی‌شود که این امر با اصول شفافیت حداکثری در تغایر جدی است. ثانیا برخلاف ادعای مقامات ذی‌ربط سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبتنی بر پیشگیری در حد بسیار نازل و غیرقابل قبول است و ثالثاً اقلام بهداشتی ضروری برای پیشگیری؛ اعم از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح تاکنون، به جز دو عدد ماسک و دو جفت دستکش، طی ۶ ماه اخیر از سوی مسئولان زندان میان زندانیان توزیع نشده است.

و البته در پایان باید یادآور شویم که اخیراً و همراه با شروع موج دوم شیوع بیماری‌ کرونا اقلام بهداشتی مورد اشاره در فروشگاه زندان جهت خرید با هزینه خود زندانیان در دسترس قرار گرفته است! در این باره قطعاً قضاوت با افکار عمومی است.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است