کد خبر : 142958
انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - 11:09
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ساداتیان: دموکرات‌ها عربستان را تحت فشار قرار می دهند/ نتانیاهو مضطرب و آشفته شده است

ساداتیان: دموکرات‌ها عربستان را تحت فشار قرار می دهند/ نتانیاهو مضطرب و آشفته شده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «سید جلال ساداتیان»، کارشناس مسایل بین الملل در رابطه با “دیدارهای نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو” گفت: مجموعه تحرکات پمپئو در منطقه، بیشتر فعالیت هایی است که نتانیاهو انجام می دهد. این روند از قبل شروع شده و در ریاست جمهوری ترامپ که دوره طلایی، برای اسراییل و نتانیاهو بود، به اوج خود رسید. ترامپ قدس را به پایتختی برگزید و از این جهت قدمی به نفع اسراییل برداشت، علیرغم قطعنامه های شورای امنیت بلندی های جولان را برای اسراییل به رسمیت شناخت که خلاف مقررات بین المللی بود. سوم اینکه ترامپ، تلاش زیادی به کار برد و  شهرک سازی هایی ممنوعه را که جزو تعهدات اسراییل در راستای سازش با فلسطین بود را زیر پا گذاشت و در بسیاری از این سرزمین ها شروع به ساخت و ساز کرد و درگیری هایی در این منطقه، به وجود آورد.

او ادامه داد: رونمایی از روابط اسراییل با کشور های عربی اخرین اقدام به شمار می رود که ترامپ در راستای کسب یک امتیاز برای سیاست های خارجی بکار برد تا بتواند، آرا بیشتری را جلب کند. او قصد داشت تا رضایت آیپک و لابی اسراییل در ایالات متحده امریکا را بیشتر جلب کند تا آنها با سرمایه گذاری  و تبلیغات وسیع تر، آرا ترامپ را بالاتر ببرند.

ساداتیان گفت: حال که ترامپ باید قدرت را ترک کند بیش از همه نتانیاهو مضطرب و آشفته شده است. او ابتدا ضمن تبریک به بایدن، چرخشی در سیاست ها از خود نشان داد، از طرف دیگر هم به دنبال تحرکاتی است تا ضمن روند آشکارسازی روابط با اعراب، عربستان را هم وادار کند تا این کار  انجام بدهد. عربستان از ضعف برخوردار است و بن سلمان با همه اشتیاقش به اسراییل تاکنون جرات این رونمایی را  پیدا نکرده است زیرا از نظر حقوق بشر می داند که با سر کارآمدن گروه بایدن بر مسئله خاشقچی، او را تحت فشار قرار خواهند داد. همچنین بخاطر جنایت در یمن حتما تحت فشار قرار می گیرد و نهایتا به علت فشار بر خاندان آل سعود و شاهزاده های دارای نفوذ قابل توجه در آمریکا که تعدادی از انها را حبس و برکنار کرد و اموال ان ها را مصادره کرد، شرایط سختی را خواهد داشت این ها مسایلی است که دموکرات ها در لیست خود دارند تا فشار، بر عربستان را اعمال کنند.

او با اشاره به نگرانی عربستان از نزدیک شدن بایدن به ایران گفت: بن سلمان با احتیاط عمل می کند اما به شدت از سوی پمپئو و اسراییل تحت فشار قرار دارد که این رونمایی را صورت بدهد تا بایدن در یک شرایط غیر قابل بازگشت قرار بگیرد و به سیاست آنها، ادامه دهد. عادل الجبیر مطرح کرده بود اگر قرار شود مذاکراتی با ایران صورت گیرد، باید ما حضور داشته باشیم که به معنای نگرانی از نزدیک شدن بایدن به ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: تیم بایدن و شخص خود او، توان منطقه ای ایران را می دانند، البته انتظارات و توقعی هم از ایران دارند که ایران، به راحتی آنها را نخواهد پذیرفت.

او ادامه داد: برخی می گویند بایدن می خواهد فعالیت های هسته ای ایران  را کنترل کند در حالی که ایران اجازه بازرسی به بازرسان آژانس، داده است و همه حرکاتش زیر نظر دوربین های آژانس است و نگرانی، وجود ندارد. ایران اگر تعهدات خود را به تعلیق در آورد آن را گزارش داده است، حتی حدود دو ماه قبل خود آژانس قطع نامه ای را علیه ایران صادر و به ایران اعلام کرد که چر اجازه نداده، بازرسان از دو سایت بازدید کنند و ایران هم پاسخ داد. اما زمانی که گروسی به ایران آمد، ایران اجازه داد از یکی از سایت ها بازدید صورت بگیرد البته مشروط بر این که فقط یک بار این بازدید انجام شود.

ساداتیان در پایان گفت: ایران تعاملی برخورد می کند همه فعالیت های خود را زیر نظر آژانس انجام می دهد و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد. پمپئو، نتانیاهو و بن سلمان به دنبال این هستند تا اقدامی، انجام بدهند که بایدن از آن نتواند، عدول کند. این هم مسئله ای است که نتانیاهو از طریق تحریک ایران در سوریه سعی کرد، جنگی را در پیش بگیرد ولی ترامپ وارد این جنگ نشد اکنون هم ترامپ سعی دارد، وارد این جنگ نشود زیرا می داند، اگر دست به اقدامی بزند، تلافی در پی دارد.

اخبار مرتبط:
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت
۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ۲ تصادف زنجیره‌ای در استان اصفهان ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است