کد خبر : 155077
انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - 09:10
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

علیرضا زاکانی: کاندیدای نهایی “شورای وحدت اصولگرایان” علی لاریجانی است/رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد

علیرضا زاکانی: کاندیدای نهایی “شورای وحدت اصولگرایان” علی لاریجانی است/رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد

به گزارش سایت خبری مدارا؛  علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در یازدهمین مجلس شورای اسلامی، در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نقش ممتاز انتخابات در نظام مردم سالاری دینی، تاکید کرد: در این بین اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ اثرگذاری ویژه بر تغییر جهت گذاری های کشور اهمیت مضاعفی دارد و لازم است ما صحنه را خوب بشناسیم؛ کما اینکه امیرالمومنین (ع) فرمودند «خدا رحمت کند کسی را که جایگاه، منزلت و مختصات خود را بشناسد».

زاکانی با بیان اینکه صرف نظر از عناوین احزاب و جریان‌های سیاسی، معتقدم دو جریان اصلی اکنون در کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند، گفت: یکی جریان تحول خواه و دیگری جریان تجدیدنظر طلب است؛ جریان تحول خواه به دنبال پیشرفت انقلاب اسلامی است و تحول خواهی را مقدمه این جهش و پیشرفت می داند و جریان دیگری هم به دنبال تجدید نظر طلبی بوده و تحقق توسعه غربی را دنبال می کند.

نماینده مردم قم افزود: البته مقصود بیشتر توسعه نمایی است اما در باطن این جریان به دنبال تجدید نظر در اصل نظام است و هدفی برای پیشرفت و توسعه کشور از مسیر انقلاب اسلامی ندارد.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید بدانیم به کدام یک از این جریان‌ها تعلق داریم، گفت: اگر در جریان تحول خواه به دنبال آزادی طلبی، اخلاق مداری، عدالت طلبی، دانش محوری و استقلال جویی هستیم، بدانیم که دیگرانی هم در کشور فعال هستند و به دنبال تجدید نظر طلبی بوده و از اساس نابودی اهداف و بنیان‌های انقلاب اسلامی را هدف‌ گذاری کرده‌اند؛ این دو جریان از نیمه دهه ۷۰ تا امروز با یک مختصات فکری مشخص وجود داشته و دارند.

وی ادامه داد: امروز کسانی که در سال ۵۷ از امام سیلی خوردند و در کنار ریزش‌های انقلاب و خستگان از مسیر ۴۲ سال راه طی شده قرار گرفته‌اند، جبهه‌ای را در برابر عناصر انقلابی و تحول خواه شکل داده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود دو دهه قبل ایثارگران بنیان گذاشته شد و پرچم تحول خواهی را برافراشت و سپس رهپویان این پرچم را به دست گرفت، گفت: کمی بعدتر نیز با حضور جبهه جانبازان یک رونق و شرایط جدید در جبهه تحول خواهی رقم خورد و برای تحول خواهان هویت ویژه‌ای در شاکله جریان‌های سیاسی کشور خلق شد. به این ترتیب که در زمان تشریح مختصات دسته بندی‌های سیاسی، به جریانی اشاره می‌شد که آنها به دنبال هیچ چیز برای خود نبوده و اهداف انقلاب، مصالح کشور و منافع ملی را از میسر تبعیت محض از ولی و امام جامعه پی جویی می‌کنند. این مختصات که به جریان تحول خواه اطلاق می شد، بالاترین افتخار برای این جریان بوده و اکنون نیز چنین است.

به اعتقاد زاکانی طی دست کم یک دهه اخیر ستون فقرات جریان انقلابی به تحول گرایان با ویژگی‌هایی که ذکر شد، اختصاص یافته و این گروه خود را مکلف می‌داند که به حوزه‌های گوناگون مسائل سیاسی اشراف داشته و در مسیر انقلاب به پیش برود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اولین گام نهضت خودسازی و جبهه سازی است، تاکید کرد: ما نیازمند خودسازی بر مدار فکر درست و به دور از هواهای نفسانی هستیم تا همواره جز در راستای تحقق منافع ملی، اعتباری برای خود قائل نشویم؛ همچنین در همین گام اول علاوه بر خودسازی باید جبهه سازی نیز صورت بگیرد.

توصیه زاکانی به خودداری از تشکیل کلونی اطراف نامزدهای انتخابات

به گفته زاکانی، رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون سه رویکرد و نگاه را در سه مقطع زمانی دنبال کرده‌اند. رویکرد نخست در دهه ۵۰ از طریق ایجاد حزب جمهوری بود که از آن مسیر به دنبال تحقق اهداف انقلاب اسلامی بودند اما به موانعی برخورد کردند. در نیمه دوم دهه ۷۰ به ویژه بعد از حادثه کوی دانشگاه رهبری به دنبال آن بودند که جبهه سازی حزبی در کشور رقم بخورد، لذا از گروه های مختلف خواستند جبهه دفاع از انقلاب را در عرصه احزاب مبتنی بر پایبندی به اسلام و انقلاب، منویات امام راحل (ره) و ولایت فقیه تشکیل دهند.

وی افزود: با این نگاه یک جبهه سازی حزبی صورت گرفت و ظرفیت‌ها کنار هم قرار گرفتند که به این ترتیب گروه‌های وفاق بیست و هفت گانه تشکیل و در اردیبهشت سال ۸۰ منشا حرکات جدیدی شد که بعدا شورای هماهنگی نیروهای انقلاب نیز به این واسطه تشکیل و توفیقات آن حاصل شد.

زاکانی با بیان اینکه در دهه ۹۰ رهبری با آغاز حرکتی جدید، نهضت انقلابی گری را به راه انداختند، گفت: ایشان از همه کسانی که نسبت به انقلاب دغدغه‌ مند هستند، دعوت کردند که انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند و بعدتر توصیه به حفظ هوشمندی و قیام آتش به اختیار نیز کردند.

وی ادامه داد: در جریان این نهضت، ایشان به خبرگان اعلام کردند که شش جلسه در سال کم است و آنها باید در تمام سال بر جهت گیری‌های عالی نظام نظارت داشته باشند؛ همچنین دانش آموزان را افسران جنگ نرم خواندند که ظرفیت عظیمی به این واسطه ایجاد شد.

این سیاستمدار اصولگرا با بیان اینکه برای انتخابات، صحبت از نهضت خودسازی می کنیم، گفت: در واقع مقصود این است که سه جمعیت رهپویان، ایثارگران و جانبازان هدف اولیه خود را خودسازی قرار دهند و از خود عبور کنند. همچنین آنها باید در صدد جبهه سازی بر آمده و بتوانند سایر گروه ها و ظرفیت‌هایی را که با آنها ارتباط دارند، پای کار بیاورند؛ به عنوان مثال گروه‌های جهادی و ظرفیت‌های اجتماعی را بر مدار ولی و امام جامعه و در جهت تحقق اهداف و مصالح انقلاب اسلامی با خود همراه کنند.

وی با بیان اینکه نهضت دوم، نهضت خدمت گزاری است، اظهار کرد: همین حالا جریان تحول خواه ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در اختیار دارد که اگر فارغ از امر انتخابات آن را صرف خدمت به مردم کند و با عملکرد صادقانه خود به عنوان عنصر خدمت گزار ظهور و بروز پیدا کند، قطعا شامل حال نصرت الهی خواهد شد و ای بسا به پیروزی در انتخابات نیز دست یابد، چراکه پروردگار در قلوب مردم نفوذ دارد.

زاکانی با اشاره به اینکه کار با انگیزه انتخاباتی برکت ندارد، خاطرنشان کرد: روحیه خدمتگزاری باید در جهت خودسازی تقویت شود و قطعا به دنبال آن امکان برقراری پیوند عمیق با قلوب در متن جامعه فراهم خواهد شد. اما پیش ازآن خدمتگزاری صادقانه باید در قول و فعل ما انعکاس پیدا کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: فردی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی به این دلیل ابرمرد شد که خود را ندید و عمرش را وقف خدمت کرد. البته که عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی از عرصه جنگ سخت پیچیدگی های بیشتری دارد و دشوارتر است، اما اجر و قرب آن نیز بالاتر است.

وی بر ضرورت تقویت نهضت مواسات که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، تاکید کرد و گفت: باید همه ظرفیت‌های خود را در قالب این نهضت برای خدمت به مردم به کار ببندیم.

به اعتقاد زاکانی سومین گام و نهضتی که باید برای تحقق پیروزی انقلاب اسلامی طی شود، نهضت گفتمانی و گره گشایی ذهنی مردم است. وی در این رابطه توضیح داد: مردم انباشتی از سوالات را در ذهن دارند اما متاسفانه جریان تحول خواه مدت‌هاست که دچار سکوت رادیویی است؛ به این معنا که ممکن است در مواقعی بیانیه‌ای صادر کند اما ظرافت‌هایی که از نظر فکری و عقیدتی دارد را به شکل پیشرو در جامعه مطرح نکرده و بسط نمی‌دهد.

توصیه زاکانی به خودداری از تشکیل کلونی اطراف نامزدهای انتخابات

وی ضمن تقدیر از ابتکار عمل در زمینه جبهه سازی اخیر سه جمعیت جانبازان، رهپویان و ایثارگران و ایجاد حرکتی منسجم در انتخابات آتی، افزود: البته در گذشته نیز چنین انسجامی وجود داشت اما بعد از مدتی عدم انسجام، این پرچم دوباره بلند شده است؛ مهم این است که جریان‌های مذکور بتوانند در این مسیر حرف خود را تمام و کمال به جامعه منتقل کنند و این نیازمند نهضت گفتمان سازی و گره گشایی از اذهان مردمی است که مدام در حال دریافت داده های غلط هستند.

این سیاستمدار اصولگرا با بیان اینکه باید بتوانیم پاسخ معتبری به گره‌های ذهنی مردم بدهیم، گفت: در شرایط جنگ سخت دوست و دشمن مشخص است اما در دوره جهاد کبیر قرار داریم و برای بسیاری از مردم روشن نیست که دوست و دشمن کجا ایستاده اند.

وی ادامه داد: از طرفی سه تشکل مذکور همواره بخشی از اعتبار خود را از این بابت دریافت کرده‌اند که اهل ایده، نظر و فکر پیشرو بوده‌اند و اکنون زمانی است که همان فکر پیشرو باید در جامعه تفوق و چیرگی گفتمانی پیدا کند و گره‌های ذهنی آحاد جامعه را باز کند.

وی در تشریح گام و نهضت چهارمی که باید در این مقطع زمانی طی شود، گفت: نهضت چهارم، نهضت انتخاباتی است که بسیار مهم است؛ انتخابات شب قدر ملت است و ما باید با مجاهدت و حضور در صحنه بتوانیم انتخابات را به طریقی دنبال کنیم که سه گام قبلی را در خدمت گام چهارم قرار دهیم.

زاکانی با بیان اینکه انتخابات، بهار کار تشکیلاتی است، گفت: فرصت انتخابات زمان خوبی است که ما انسجام خود را تقویت و پیوند عاطفی و قلبی بیشتری با عموم مردم بر مبنای گفتمان اثرگذار و غالب تحول خواهی برقرار کنیم؛ در واقع باید به واسطه گفتمانی که در جامعه تسری می دهیم، زمینه انتخاب شایستگان در مسئولیت‌ها و البته شایسته‌ترین فرد در جایگاه ریاست جمهوری را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جریان انقلابی در انتخابات فعلی تورم نامزد است، گفت: اوضاع به شکلی است که یک اتوبوس نامزد داریم و می‌توانیم مشتاقان خدمت را به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم؛ بر این اساس برای انتخابات باید تمام تلاش خود را برای ایجاد یک ائتلاف فراگیر به کار ببندیم.

نماینده مردم قم، تصریح کرد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از انتخابات سال ۹۶ در همین راستا با حضور ۱۳ تن تشکیل و از بنده نیز دعوت شد؛ اکنون نیز آقای حدادعادل و دیگران فعالیت در قالب این شورا را ادامه داده و در حال بازسازی مجدد ساختار این ائتلاف سراسری هستند تا در انتخابات به شکل منسجم حاضر شویم.

وی با بیان اینکه البته جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد؛ آنچه مهم است این است که افراد دارای صلاحیت و پرچمدار خدمت گزاری به مردم و تبعیت از رهبری باید به میدان بیایند.

این سیاستمدار اصولگرا بیان کرد: همچنین مهم است که افرادی که احتمال موفقیت‌شان بیشتر است در صحنه رقابت حاضر شوند؛ بنابراین به جای تشکیل کلونی اطراف چهره‌های مختلف باید انرژی خود را معطوف به دعوت از فرد اصلح کنیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: البته طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هر کس امکان پیروزی بیشتری داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.

وی افزود: اگر بنا بر این است که حرکتی انجام شود، بار باید میان یک جمع تقسیم شود و البته یک نفر نماینده آن جمع خواهد بود اما این طور نیست که در یک تیم ۱۱ نفره همه بخواهند گل بزنند؛ اگر چنین باشد، عملا گل خواهند خورد و تجربه سال ۹۲ تکرار می شود.

به گفته زاکانی در حال حاضر اقبال به حجت الاسلام رییسی در نظرسنجی ها از همه گزینه‌های دیگر بیشتر است و وی ۲۴.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، و نفر دوم آقای قالیباف با ۱۲.۶ درصد آرا بوده و بقیه نامزدها نیز در حد یکی دو درصد رای دارند؛ البته احمدی نژاد نیز با کسب ۲۴.۶ درصد بعد از حجت الاسلام رییسی قرار دارد اما محرز است که وی تایید صلاحیت نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای بسته شدن پرونده جریان غرب گرا در کشور باید به نحوی هوشمندانه عمل کنیم تا انسجام ایجاد شود، گفت: هدف این است که پرونده عناصر لیبرال را که از ابتدای انقلاب نباید به آنها اعتماد می‌شد، ببندیم؛ امروز همان لیبرال‌ها بدون تابلوی مشخص اما با اعتقاد به غرب گرایی می‌خواهند در اصل ساختار نظام تجدید نظر کنند اما ما باید جریان استیضاح آنها را پای صندوق‌های رای رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در گام پنجم نیز باید نهضت تحول خواهید و کارآمد سازی را شکل دهیم، گفت: باید همه ظرفیت‌های جبهه انقلاب پای کار بیایند و یک تحول خواهی گسترده را سامان دهند. قرار بر این نباشد که همه شرکت سهامی راه بیاندازند و در صدد سهم خواهی برآیند؛ اصل بر این است که شایستگان بر مدار قدرت بنشینند و خدمت خالصانه کنند.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است