کد خبر : 159570
انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - 10:54
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ملازهی: نیروهای آمریکایی بصورت کامل از افغانستان خارج نمی شوند/ ممکن است نیروهای آمریکایی تغییر لباس داده و به شکل دیپلمات مستقر شوند

ملازهی: نیروهای آمریکایی بصورت کامل از افغانستان خارج نمی شوند/ ممکن است نیروهای آمریکایی تغییر لباس داده و به شکل دیپلمات مستقر شوند

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری مدارا درباره اظهارات رییس جمهور آمریکا که نیروهای آمریکا را از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر بیرون می برد، گفت: طالبان اعلام کردند تا زمانی که نیروهای امریکایی در افغانستان هستند با ناتو حاضر نیستند مذاکرات صلح را پیگیری کنند و الان صحبت از اجلاس استانبول نیز مطرح است که امریکا، روسیه، چین و کشورهای منطقه و سازمان ملل می خواهند کنفرانسی رادر استانبول ترکیه برگزار کنند. قرار براین بود جمعه این کنفرانس برگزار شود ولی ده روزی به عقب افتاده است. در این فضا امریکایی ها برای اینکه طالبان را قانع کنند تا وارد مذاکره شوند اعلام کردند در ۱۱ سپتامبر نیروها را به طور کامل خارج می کنیم. منتهی اینکه واقعاً امریکایی ها به طور کامل نیروهای خود را بیرون ببرند قدری جای بحث دارد.

وی ادامه داد: تجربه عراق وجود دارد که در عراق وقتی توافق شد نیروهای امریکایی را بیرون ببرند شاهد بودیم حدود ۳ هزار نفر از نیروها تغییر لباس دادند و به شکل دیپلماتیک و نیروهای امنیتی در سفارت مستقر کردند که این هم یک تجربه ای است و احتمال دارد در افغانستان هم همین رویه را بکار ببرند و به شکل نظامی بیرون بیایند اما به شکل امنیتی و سیاسی همچنان نیروی زیادی را در افغانستان داشته باشند. البته پذیرش این امر برای طالبان سخت است ولی ممکن راه حل میانه ای برای این مسئله پیدا شود و امریکایی ها بخشی از نیروهای خود را نگه دارند و طالبان هم روی این مسئله تاکید نکنند تا بتوانند به قدرت برسند یا در آینده قدرت سیاسی را بدست بیاورند.

ملازهی افزود: به نظر من، چنین اتفاقی رقم می خورد و اینکه آمریکایی ها اعلام کردند نیروهای خود را خارج می کنند یک امتیاز به طالبان است اما زمانی که طالبان انتظار دارند و بر مبنای توافقی که با ترامپ کرده بودند، آن توافق را امریکایی ها تجدیدنظر می کنند. این مورد نظر طالبان نیست. باید دید برای این دو دیدگاه که عقب افتادن از دید امریکایی ها و عملی نبودن آن در موعد مقرر مورد توافق راه حلی پیدا کنند.

او در پاسخ به این پرسش، جلسه ای که قرار است در استانبول برگزار شود، پیش بینی می شود چه خروجی داشته باشد؟ گفت: انتظارات زیادی شکل گرفته است. سه طرح وجود دارد که مسئله افغانستان را حل کنند. یک طرح مسکو است که روس ها بدنبال آن هستند، یک طرح امریکایی هاست که از دوحه قطر شروع شده و الان به استانبول کشیده شده است، یک طرحی هم خود دولت مرکزی افغانستان داده که روز گذشته توافق کردند که طرح خود را ارائه کنند. سه مرحله و ابتکاری است که آقای غنی و دولت افغانستان دارد.

ملازهی تصریح کرد: به نظر می رسد، سازمان ملل بخش اصلی را در استانبول ایفا می کند که اول مدنظر است مشکل افغانستان را حل کنند اما این بار با توافق بین المللی و توافق کشورهای همسایه افغانستان و آنهایی که مرز مشترک دارند همچنین کشورهایی که نفوذ دارند مثل ترکیه و هند و عربستان، مجموعه این کشورها موثر هستند، هم قدرت های بزرگ اعم از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و هم کشورهای همسایه با افغانستان اعم از ایران، ترکمنستان، پاکستان و غیره و کشورهای دارای نفوذ اعم از هند، عربستان، امارات، قطر، ترکیه و غیره هستند. مجموعه اینها را سازمان ملل در جایی جمع کند و یک تعهد همه جانبه ای برای عدم دخالت در افغانستان بوجود بیاید و سازمان ملل این ابتکار را بدست بگیرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد پیش بینی می توان کرد افغانستان بی طرف را همگان بپذیرند برای این که وقتی رقابت قدرت های بزرگ در افغانستان تشدید شد به جنگ و اشغال منتهی شده است. بنابراین افغانستان راه حلی ندارد جز این که همه توافق کنند هم داخل افغانستان توافق ایجاد شود و هم در سطح منطقه و هم در سطح بین الملل توافق ایجاد می شود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است