کد خبر : 160244
انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - 11:51
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

سخنگوی جبهه اصلاحات: مشارکت حداکثری از دغدغه‌های مدیران صداوسیما نیست

سخنگوی جبهه اصلاحات: مشارکت حداکثری از دغدغه‌های مدیران صداوسیما نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛  آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، در خصوص عملکرد جبهه اصلاحات تاکنون، اظهار کرد: موضوعی که به عنوان یک قاعده کلی در جبهه اصلاحات ایران توسط اعضای این جبهه، مورد پذیرش قرارگرفته این است که تصمیماتی که در این جبهه گرفته می‌شود، تصمیماتی جمعی است و همه قائل به خرد جمعی هستند. چه در خصوص معرفی کاندیداها و چه فرآیندها و نحوه رسیدن به کاندیداهای اجماعی، همه احزاب خود را ملزم به حمایت از تصمیمات جبهه می‌دانند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران افزود: تجربه انتخابات گذشته نشان می‌دهد که آنچه اهمیت دارد و قابل اتکا و قابل اعتنا است، توجه به نظر اکثریت مجمع عمومی یا تشکیلات جمعی اصلاح‌طلبان است و فعالیت‌ و کنش‌های انتخابی خارج از این قاعده به نتیجه و سرانجام مناسبی نخواهد رسید.

وی یادآور شد: تصمیمات جمعی به این معنی است که زمانی که این مجمع مصوبه‌ای دارد و نظر جمعی اصلاح‌طلبان عضو بر این مصوبه مثبت است، احزابی که قصد تکروی داشته باشند یا به گونه دیگری عمل کنند، چون این پشتوانه جمعی را ندارند، قاعدتاً نمی‌توانند در کنش‌های انتخاباتی‌شان به نتیجه برسند. بنابراین این قاعده، قاعده‌ای پذیرفته شده است و احزابی که پذیرفته‌اند عضو  نهاد اجماع‌ساز باشند در ادامه هم کنش‌های انتخاباتی‌شان مبتنی بر همین تصمیمات جمعی است که در جبهه اصلاحات ایران گرفته خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن اشاره به دیدار جمعی از فعالین سیاسی با رئیس‌جمهور نیز گفت: این نشست به رسم هر سال برگزار شد اما به دلیل شرایط کرونایی تعداد و زمان بسیار محدود‌تر از دوره‌های گذشته بود. خبری که از این نشست در رسانه‌های رسمی منتشر شد، اساساً به آنچه که توسط مهمانان در جلسه مطرح شد، نپرداخته بود.

وی در خصوص تعامل صدا و سیما با احزاب و فعالان سیاسی نیز بیان کرد: به نظر من نوع رویکرد صدا و سیما قابل تأمل است؛ آنچه که از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر کشور برمی‌آید در تعارض با جایگاه رسانه ملی در ایران است به خصوص در نوع مواجهه با دولت‌های مستقر؛ متأسفانه ما شاهد رفتاری دوگانه توسط مدیران صدا و سیما هستیم و این هم محدود به این دیدار و سایر دیدارها نبوده است. به‌طور قطع این موضوعات در تعارض با بحث مشارکت حداکثری در انتخابات است.

منصوری ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع این نشست، چگونگی حرکت به سمت انتخاباتی پرشور و پرنشاط و با مشارکت حداکثری بود و مباحثی هم که توسط مهمانان مطرح شد، در جهت طرح پیشنهاداتی در این ارتباط بود؛ زمانی که این رفتار و عملکرد را از رسانه ملی مشاهده می‌کنیم این تعارض به خوبی روشن و مشخص می‌شود و این تلقی در ذهن متبادر می‌شود که گویی اساساً مشارکت حداکثری و انتخابات پرشور و پرنشاط از دغدغه‌های مدیران صدا و سیما نیست و به طور جدی این رفتار مشکوک و تأمل برانگیز است.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره پیشنهاد تعویق زمان انتخابات نیز اظهار کرد: تعویق زمان برگزاری انتخابات در قانون در نظر گرفته شده است، دولت متولی این انتخابات است و در سایر دوره‌ها نیز ما شاهد جابجایی زمان برگزاری انتخابات، یا به دلیل تقارن با ماه مبارک و یا اتفاقات دیگر در کشور بوده‌ایم بنابراین مسأله، مسأله تازه‌ای نیست. دولت می‌تواند این پیشنهاد را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم با قید دو فوریت موضوع را بررسی کند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه در شرایط فعلی نگرانی از ابتلا به کرونا در بین شهروندان مانع از مشارکت آنها در انتخابات می‌شود، در این فضای سرد انتخاباتی اگر مشارکت حداکثری منظور نظر است و مورد توافق ارکان حاکمیت در کشور است، با این وضعیت پاندمی به طور قطع جمع قابل توجهی از شهروندان کهبیش از ۵۰ درصد آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا در انتخابات رأی نخواهند داد؛ به دلیل اینکه تراکم در حوزه‌های اخذ رأی زیاد است و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به این تراکم وجود ندارد و عمدتاً در فضاهای بسته برگزار می‌شود.

منصوری با بیان اینکه نگرانی از ابتلا به کرونا بسیار بالا است، گفت: با توجه به تجربه‌ای که در انتخابات ۹۸ نیز پشت سر گذاشتیم، این بی‌اعتمادی در جامعه وجود دارد بنابراین دولت می‌تواند چند راهکار را مورد استفاده قرار دهد؛ یک اینکه حوزه‌های اخذ رأی را افزایش دهد که به نظر می‌آید با توجه به همین نگرانی اساساً در تأمین نیروهای اجرایی برای اداره صندوق‌ها و نظارت بر صندوق های اخذ رأی دولت با مشکل مواجه باشد و همچنین زمان روزهای برگزاری انتخابات را بیشتر کند که آن هم به دلیل نگرانی از سلامت انتخابات محل تردید است و  ما تجهیزاتی در حد اینکه بتوانیم انتخابات را به صورت پستی برگزار کنیم، در شرایط حاضر امری ناشدنی وغیر واقع‌بینانه است.ضمن اینکه قانون هم تصریح کرده که افراد برای رای دادن باید درحوزه های اخذرای حضور داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: بنابراین تنها راهکار این است که انتخابات تا زمان آرام شدن این موج و واکسیناسیون جمعی از هموطنان و خفیف‌تر شدن موج کرونا به تعویق بیافتد‌. در غیر این صورت آنچه که قابل پیش‌بینی است این است که در کنار همه عواملی که به سردی انتخابات کمک می‌کند، کرونا نیز به مراتب مزید بر علت خواهد شد و بر درصد مشارکت شهروندان در انتخابات اثرات بسیار منفی به جای خواهد گذاشت.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خصوص آخرین فعالیت‌های این حزب نیز بیان کرد: برنامه حزب اتحاد ملت برای اداره کشور تدوین شده و تدوین این برنامه زمان زیادی را به خود اختصاص داد. مراحل تصویب خود را در ارکان حزب طی کرده و برنامه مفصلی برای اداره کشور در همه زمینه‌ها و بخش‌ها است که در زمانی که اعلام خواهد شد، این برنامه رونمایی می‌شود. به نظر من این برنامه و تدوین چنین برنامه‌ای در طول تاریخ احزاب ایران حداقل در طول سه دهه گذشته، بی‌سابقه است. شعار و سرفصل‌ها در مراحلی که پیش‌بینی شده است، اعلام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ما از انتقادات و نظرات همه صاحبنظران در ارتباط با این برنامه قطعاً استفاده خواهیم کرد، افزود: تدوین این برنامه بخش قابل توجهی از انرژی کمیسیون‌ها و ارکان حزب را به خود اختصاص داد که فکر می‌کنم یکی از جامع‌ترین برنامه‌ها برای اداره کشور باشد.

اخبار مرتبط:
حقیقت‌پور: دولتِ رئیسی در شأن مردم ایران نیست
حقیقت‌پور: دولتِ رئیسی در شأن مردم ایران نیست

چهره سیاسی اصولگرا گفت: مردم توقع دارند هر دولتی که بر سر کار می‌آید در تراز ملت شریف ایران اقدام کند اما این دولت از این غافله بسیار عقب ماند.

هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است